Husker i vaccinationer ??

Post Reply
Jeanie

Husker i vaccinationer ??

Post by Jeanie »

Jeg har lige haft dyrlæge til sundhedstjek og vacc. af Nonae, og han fejlede ikke noget, såvidt så godt!!

Men dyrlægen, havde idag meget god tid, og vi fik en snak om mangt og meget- Foder, nyt hus, kreature, pronotrin..osv osv...og så vaccinationer !!....

Han fortalte, at trods det, at der anbefales på det kraftigste, at heste vaccineres mod influinza, er der stadig folk der sidder denne anbefaling overhørig...desværrer.. :(

Hans kollega fra Thissted, havde lige mailet ham, at der ved et stævne for nylig på denne egn, var konstateret heste influinza..!!??...Ved ET STÆVNE...helt ærligt, det kan godt gøre mig lidt knotten, eller rettere skuffet, at folk er så lige glade, at de ikke sørger for, at deres heste er dækket ind.

Er det overhovedet lovligt, at deltage med ikke vaccinerede heste i stævner ??? Er der ingen der tjekker det ???

Han fortalte at der fakta jævnligt dukker influinza vira op, også mere end normalen, og han mente, at det var folks sløsethed, der fik denne hestesygdom, som kan undgåes og holdes kraftigt nede, til at blomstre op igen !!

Alle heste bør vaccineres, såfremt de er "ude" og "inde" af fremmede stalde !! Og her er reglen for vacc. så den ikke kan glemmes:

[b:2820bb98b5]Heste basis vacc. som 6 mdr's derefter indenfor den næste måned eller max tre.

Herefterflg hvert. ½ år indtil hesten er fyldt 4.

Og så ellers én gang årligt !!!![/b:2820bb98b5]

Husk det !!!

Jeanie
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

Vi har vores vaccineret også selv om folk ofte ryster på hovedet af, at vi giver :? vaccinepenge på den gamle der ved gud har fået vaccine så det burde række (når man er 22 år er det jo et par stykker) og hun næsten aldrig kommer i fremmedstalde eller har fremmed kontalt.

Men jeg syntes at det er dumme penge at spare og måske endda lidt uansvarligt, da hun sagtens kan blive syg alligevel.

(også :lol: ) I den henseende er Sverige længere fremme..
Man [b:cc99550690]SKAL [/b:cc99550690]vise vacc. kort før du læsser hesten af transporten, og er det ikke up to date, så må du kører hjem igen. Og ve dig hvis du læsser hest af inden du har vist vaccinations papire [-X :evil:

Desuden er influenza og kværke indberetningspligtige for dyrlægerne og der er en "statlig" hjemmeside hvor der oplyses om smitte rundt omkring i landet. [url=http://www.travsport.se/sinfo?kommando=smittInfo]Denne her[/url] kan man så tjekke ud og vide om der er noget i omløb og hvor det er henne.
Hilsen Heidi
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

jeg kan heller ikke forstå, at folk vil spare den klatskilling væk, når de tilsyneladende SAGTENS kan undvære de penge det koster at deltage i stævnerne??
:twisted:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

Jeg synes da absolut at man skal sørge for at vaccinere.

Stævnemæssigt, så skal hesten være vaccineret til DRF-stævner, men jeg er nu personligt aldrig blevet checket :shock:

Og så kan jeg forøvrigt godt ide Sveriges model med et site, hvor man kan følge med i feks. kværkes udbredning.

Jeg synes at det burde være sådan at dyrlæger skille indberette uddeling af visse præperater, således at man som hesteejer kan få historikken på sin hest (rettere hestens chipnr.). Det bør være medicinen, der er så "krads", at den skal udløse en chip, der skal indberettes.

Mvh Julie
User avatar
Zitnic
Posts: 28
Joined: Wed 14. Dec 2005 10:51

Post by Zitnic »

Selvfølgelig bliver plysdyret vaccineret - den er godt nok kikset i år (mor her lå med influenza og baby fik det også), så her først i det nye år skal plysdyret stikkes et par gange. Ved samme lejlighed vil jeg også have ham Chippet.

Vi har tidligere deltaget i stævner både klub og distrikt og vi er [b:629a023313]aldrig[/b:629a023313] blevet bedt om at vise vaccinationskort :shock: hvilket jeg synes er for dårligt

Hvis jeg får den vanvittige ide at skulle starte stævner igen så vil jeg også have ham vaccineret imod kværke, for jeg synes ikke det er en sygdom vi har lyst til at rage til os
/Charlotte

Med en Korat i huset bliver dit hjem aldrig det samme igen :o)
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Post by Nina »

.. er vaccineret i hoved og i r*v ...
De deltager ikke i stævner mere - men alligevel betaler jeg knapt 2000 kr. årligt for mine heste + katte, så jeg ikke risikerer unødvendige sygdomme eller spredning af samme.

Venlig hilsen
Nina
Post Reply