Fremskridt i dressuren

Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Fremskridt i dressuren

Post by HHansen »

Det går godt med Blackies omskoling. :-D

Hun er ikke stabilt til biddet, men det kan man vel heller ikke forlange efter noget der ligner 6 ugers træning.
Men hun går godt, og igår måtte selv Sara indrømme at der er sket meget og at ponyen nok ikke er så dum alligevel.

Men hun går ihvertfald momentvis MEGET mere taktfast end hun nogensinde har gjort. Igår så meget at Sara måtte til at drive for at hun ikke gik i stå. Iøvrigt var hun (Sara) ved at dø af grin det meste af ridetimen, fordi hesten gik så "sjovt" - det var hendes oplevelse af den nye takt der er kommet over det :-D

Prøver lige at lægge et videoklip ind, der viser først noget trav, hvor jeg ihvertfald synes den går godt det meste af tiden. Den slår fra jævnligt, men formentlig er den slet ikke i stand til at bære sig rigtigt så længe af gangen.
Det første galopanspring er ikke for godt, der løbes hun igang (hvor er de halve parader?), efter den galop er der en omgang jappetrav, så god trav igen og et bedre anspring.
Og selvom galoppen næppe kan kaldes samlet, og der stadig mangler lidt takt og spring i den - så er hun nu styrbar i galop.

Hvilket også har vist sig allerede til springtræningen - nu VENTER hesten søreme på rytteren!! :lol:

Så alt i alt er der store fremskridt. Det er dejligt at se :elsk:

[video width=400 height=350][URL=http://s35.photobucket.com/albums/d155/HHansen_/?action=view&current=Travgalop.flv][img:0dd6dbb986]http://i35.photobucket.com/albums/d155/HHansen_/th_Travgalop.jpg[/img:0dd6dbb986][/URL][/video]

Og så spurgte Sara ovenikøbet om hun ikke også kan få lov at starte dressur, hvis hesten bliver ved med at gå så fint :-D
Som om jeg ville nægte hende det :mrgreen:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Fremskridt i dressuren

Post by 99E »

Nu har jeg ikek set hverken hest eller rytter før - men jeg er helt sikker på, du har ret:
Den kan IKKE bære sig særligt længe ad gangen.

Jeg synes umiddelbart den putter sig noget for biddet - dér hvor den går stabilt.
Måske er den ikke helt glad for at blive "holdt i en ramme" og vil gerne have lidt mere "plads" - det kan godt få dem til skiftevis at putte sig noget for så at slå voldsomt fra.

Jeg tror, jeg ville ride den i en noget længere remonteholdning, hvis den kun har været trænet i 6 uger - men til gengæld få nogle sidebevægelser på plads for at få den til at samle sig lidt mere.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Fremskridt i dressuren

Post by HHansen »

99E: Blackie har været trænet til ponytrav de sidste 1½ år - og udover det været skovturshest.
Så hun er helt klart ikke vant til at gå på volter eller at skulle have hovedet nede.
Der forsøges på at ride hende dybere ned, og generelt rides hun med støtte på udvendige men ikke med stramme tøjler.
Sara er 13 og har heller ikke fået dressurundervisning før nu. Så det er 2 begyndere man ser. Sidebevægelser er godt, og det arbejder de også LIDT med. Men ikke meget endnu.

Men du (og jeg) har helt klart ret i at hesten ikke KAN bære sig mere... Men i forhold til hvordan det så ud for 5-6 uger siden - så er det gået voldsomt frem :lol:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Fremskridt i dressuren

Post by stratego »

Synes der er en flot fremgang at spore og det er svært at se på videoen om det er udv. hånd der er skyld i ponyne slår fra.
Det er svært at ride med en elastisk udv. hånd, men det skal nok komme.

Synes den bærer sig fint når den gør det og kan fint acceptere at den går i den dybde den gør.
Man kunne selvfølgelig godt ønske den gik lidt dybere, men det skal også nok komme når den bliver mere stabil.
Jeg ville nok også vælge den tøjlelængde og prøve at forlænge den med stabiliteten.
Den går lidt under lod, men det kommer når den bliver mere stabil for drevet og kan så bedre trykkes en smule med schenklerne efter behov.

Sara ser også ud til at have fået fint styr på drevet, så nu er det kun armene der skal lidt mere ro over. Det tror jeg kommer når den bliver mere stabil og ikke slår så meget fra.

Vil gerne have hende mere i lodret i galoppen, men ved selv hvor svært det er når hesten ikke bærer for godt.

Så er skulderklap herfra. :ok:

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Fremskridt i dressuren

Post by Lone Beck »

Nu ER Matiné jo skimmel... :skoer:

Jeg er imponeret over at Blackie overhovedet er i stand til at galoppere så behersket :ok:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Fremskridt i dressuren

Post by annetteB »

jo, jo da - det går bestemt fremad.

Men en ny sadel ville jo afgjort ikke være at kimse af (ja, ja jeg veed godt, at du leder med lys og lygte!!) den ligger altså noget langt fremme og jeg synes også, at den giver Sara et forkert sæde: meget af tiden sidder hun altså i decideret stolesæde - og lur mig, om ikke sadlen har en meget stor del af skylden heri!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Fremskridt i dressuren

Post by 99E »

Det taget i betragtning (travpony + dressurbegynder) er det bestemt flot klaret på 6 uger...
:ok:

Og jo, sadlen kan sagtens være grunden til det stolesæde...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply