schenkelvigning

Post Reply
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

schenkelvigning

Post by sinesmølf »

Jeg er lige startet med at ride på en anden hest en den jeg plejer og nu har jeg fået et problem med min schenkelvigninger.:tommelned:

Jeg får redet forparten så langt foran bagparten at jeg mister rideretningen.

Jeg kan selv mærke at energien kunne være bedre, men det kan da ikke kun være det? Hvis jeg udførte øvelsen korrekt villle for- og bagpart da stadig være på linje selv om der mangler energi?

Nogen der har et bud på hvad jeg gør forkert?

Jeg kunne sagtens da jeg red på Baben, men at gå sidelæns og bukke var også det eneste den var virkeligt god til. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hilsen sine
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

schenkelvigning

Post by KatieKat »

Her skal vi da vist have Britta to the rescue. Jeg kan i hvert fald ikke hjælpe dig. Aner faktisk ikke engang hvad en schenkelvigning er...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

schenkelvigning

Post by 99E »

Flytter hesten villigt bagparten for din schenkel?
Jeg ville gætte på at det var et problem, der havde to rødder:

1) Hesten viger ikke villigt for schenklen og du kan derfor ikke "flytte bagparten nok".
2) Du mangler fremaddrift og hesten går derfor i stå - og så er det sikkert endnu sværere at flytte den.

Principielt skulle retningen efter min mening stadig være "rigtig" selvom du måtte ride i slow motion, så det er altså 1) du skal gå ud og teste.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

schenkelvigning

Post by stratego »

Ligesom 99E tror jeg også det er vigning for tryk der er dit problem.

Det kan også være så meget andet. :-)

Hvis forparten kommer foran bagparten skal den sideførende schenkel længere tilbage for at flytte hesten ud på sporet igen. Er grunden manglende fremdrift er det den fremaddrivende schenkel der skal aktiveres.
Den kan dog også skyldes hesten bliver bøjet og ikke stillet og derfor ikke får plads nok til at flytte bagparten.
Sørg hele tiden for at have en smule mere i sideførende tøjle, da hesten ellers vil være slem til at lægge sig på den anden tøjle og bøjer sig så istedet for at vige, hvilket vil få den til at skyde skuldren.

Udfør schenkelvigningen så du starter med at flytte hesten for sideførende schenkel og til en stillet tøjle. Når hesten så flytter bagbenet laver du lige et let tryk med fremaddrivende schenkel samtidig med du retningsviser på udv. tøjle.
Du fortsætter så bare med at retningsvise på denne måde og så skal det nok komme efterhånden.

Pas på med ikke at holde fast i hesten, men hold kontakten.

Husk indv. er altid den side hesten er stillet til.

Det er som regel forskelligt hvordan schenklerne skal ligge alt efter hvilken side du vil til. Forstået på den måde at hesten har lettere ved at vige til den bløde side end den stive.
Schenkel tilbage flytter bagparten og schenkel fremme flytter forparten.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

schenkelvigning

Post by sinesmølf »

mange tak for hjælpen. :-D

så har jeg været ude og ride igen, enlig :dans:

og nye forsøg på at ride sidelænds er gjort. Det gik bedre om end der er langt til godt.
det hjalp især jeg fik hesten stillet korekt, men der mangler også noget vigning for tryk. Og så ville det også hjælpe hvis jeg kunne få noget mere energi i han.

Også skal jeg jo lige vende mig til at ride på en anden hest.

han er lidt mærkelig at drive på, han øger ikke skridt længden, men takten bliver bare hurtigere.
Det bliver nok bedre, vi skal jo lige lære hinanden og kende.
men han er en sød pony :elsk: ham skal jeg nok blive glad for.

hilsen sine
Post Reply