Hvem skulle have troet....

Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hvem skulle have troet....

Post by annetteB »

..at jeg nogensinde skulle blive (med)ejer af en DÆKKENHEST!??!
:roll:

Men dét blev jeg.
Datteren Min fik sin lille Coy opstaldet på Langå Rideklub fra 1. december, bl.a. for at kunne ride MERE og mere "koncentreret" end herhjemme på jordbanen (uden lys) eller i skoven (ditto)
:idea:

Den lille skid var jo lodden som en skisweater, idet han kom derop direkte fra løsdriften (og forresten er ½ islænder), så jeg var på forhånd lidt betænkelig mht ridning/sved.
:?

Og mine betænkeligheder blev da også opfyldt.
Selvom Aja skridtede og skridtede og tørrede og tørrede, så var han alligevel MEGET svær at få ordentlig tør efter endt arbejde.
:(

Han står i udeboks med åben halvdør, så det var ingen ideel løsning, at han stod dér med bare lidt klam pels - plus, den stakkels pony jo svedte TRAN under arbejdet i ridehus.
[-X

Som løsninf blev han så jagtklippet i fredags= Lille vaks lysegrå pony med stor, sort, lodden elefanthue og ditto benvarmere.
:lol:

Så nu har jeg en dækkenhest....eller Aja har - og jeg er "ponymor" til en dækkenhest
:?

Vi råder p.t. over fire dækkener og et goldenstripe tæppe, som jeg søger jeres råd til at bruge bedst muligt.
:idea:

1: vinterdækken/udedækken fra Weatherbeta vand/vindtæt med let fyld og lærredsunderside.
2: regndækken fra treadstone
3: stalddækken fra 4 horses. ret tykt og lækkert med overside af noget, der ligner quiltet vindjakkestof - men formentlig hverken vand eller vindtæt??
4: fleecedækken.
5: golden stripe uldtæppe

Lige nu går han på græsfold (det gør han hver dag fra 8-15) og er iført dækkenet fra weatherbeta, er det bare tilnærmelsesvis korrekt??

Når han kommer ind om eftermiddagen strigles og pudses og nusses han naturligvis, skridtes så varm med fleecedækkenet på og rides derefter. skridtes af med fleecedækken eller Goldenstripe-tingen??
Imens luftes udedækkenet.
korrekt??

Om aftenen iføres han så staldækkenet eller udedækkenet igen??
Boksen er åben døgnet rundt. Inden vi går hjem for natten er han "nødt" til at få udedækkenet på igen, da der ikke er mulighed for dækkenskift om morgenen inden udlukning, medmindre jeg kører derop og gør det - hvilket jeg naturligvis vil gøre, om det er nødvendigt??
(men jeg ser, at flere heste går med udedækkenet natten over - allebokse er udebokse eller bokse med "stik-hovedet-ud-vindue")

Hvornår forventes vi at bruge regndækkenet??
Skal det bruges alene eller sammen med et andet dækken??

Jeg synes ikke, at benævnte vinterdækken (weatherbeta) er særlig tykt - er det monstro varmt nok til sådan en lille "skaldet" pony, når han går ude i 7 timer i træk - eller skal vi investere i et andet dækken (evt med hals)??

Argh: det er MEGET nemmere med pelsheste og løsdrift!!?!??
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

For at finde ud af om udedækkenet er varmt nok, stikker du en arm ind under det når han har gået ude med det et par timer. Er han varm og dejlig, og hvis han iøvrigt virker tilpas, så er det godt nok.

Blackie har ikke noget stalddækken - hun må simpelthen klare sig med udedækkenet, som er vind og vandtæt.
Det går nu også glimrende. Selv når det er vådt udvendigt, er hun tør under det - og det bliver hun ved med at være selvom hun kommer på stald med et vådt dækken.

Men jeg giver dig ret - det er sgu besværligt... Men nødvendigt nogen gange. Blackie får ikke pels nok til at holde varmen :cry:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

takker så meget. Vil instruere ungen om at foretage en "temperaturmåling" på Coy'sen, når hun tager ham ind.
:idea:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Zitnic
Posts: 28
Joined: Wed 14. Dec 2005 10:51

Post by Zitnic »

Vinterdækkenet burde være rigeligt som vejret er pt.

Hvis det bliver afsindig koldt (sidste år havde vi jo ned til minus 15 om natten) så kan det godt være at han skal have et fleecedækken inden under.

Regndækkenet er mest anvendeligt i overgangsperioden hvor det er for varmt til vinterdækken, men vejret stadig er for ækelt til en nøgen pony.

Regndækkenet kan også bruges ovenpå stalddækkenet (eller fleecedækkenet) til udebrug hvis I en lørdag aften står med et flænset vinterdækken. Oftest vil det være smart at eje 2 vinterdækkener, heste (og ponyer) leger jo lidt når de er på fold og nogen gange er et dækken bare ikke til at redde.
Hvilket bringer os til at det er smart at have [b:9ad081b9cd]nål og tråd[/b:9ad081b9cd] i sit staldskab - så kan man lige reparere småflænger (som ellers kan gå hen og blive rigtig store)

Fleece og uld er godt når heste (og ponyer) skal skridtes varme og bagefter når de skal tørre
/Charlotte

Med en Korat i huset bliver dit hjem aldrig det samme igen :o)
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

[quote:cf5031ac7d]Regndækkenet kan også bruges ovenpå stalddækkenet (eller fleecedækkenet) til udebrug hvis I en lørdag aften står med et flænset vinterdækken. [/quote:cf5031ac7d]

Sig mig, Zitnic, HVORDAN kunne du vide, at det var LIGE dét vi gjorde i lørdags!??!
:mrgreen:

(heldigvis er skaden ikke større end en udrevet trekant på 10x8 cm, som jeg har tænkt mig at lappe på indersiden med flieseline og textillim - og så kastesting hen over kanterne bagefter - men han rev ved den søde grød osse grimen istykker!?!? GODT han ikke kom til skade: mig der HADER grimer af et godt hjerte! :shock: )
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Mettebo
Posts: 111
Joined: Wed 14. Dec 2005 08:00

Post by Mettebo »

Du skal bekymre dig ret meget med den motion vores to drenge giver hinanden, de er simpelthen super søde sammen :) Selvom jeg dog ikke kan garentere Luxusdyret ikke kan være skyldig i dækken mordet :oops:

Lux bliver snart klippet og jeg lægger ved den lejlighed et tykkere vinterdækken på ham, og så er det det. Har så et uldagtigt stalddækken han kan få på, hvis vinterdækkenet er nødt til at tørre, men jeg har jo også en anden udlukker end du har ;)
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Ja, jeg har godt bemærket, at Luxus er UALMINDELIGT sød ved ponyer generelt - og Pongo & Coy i særdeleshed.

De er ret rørende, som de kan lege i laaang tid, hvad enten det er "alle imod alle" (som i de bedste westerns: "er dette slagsmål privat eller må alle deltage?" :lol: ) eller det er parvis imens den tredie æder...og får pusten igen.
:wink:

(Faktisk brokkede jeg mig over grimens korte holdbarhed hos LH-foder: den var faneme DYR med reflekser og aluspænder og gud ved hvad - den BURDE kunne holde til at blive brugt i bare 14 dage - de skrev en reklamationsseddel og sendte den retur til leverandør: nu får vi se, hvad der sker!)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Mettebo
Posts: 111
Joined: Wed 14. Dec 2005 08:00

Post by Mettebo »

De skal heller ikke have det for nemt, de grime producenter.

Jeg køber de billigste af de billigste grimer til Lux, og så bekymrer jeg mig ikke så meget over dem :) Men han har endnu ikke fået ødelagt nogle i år, det skyldes nok at dem han leger med vejer det halve af ham selv eller sådan noget :D
Post Reply