Nogle spørgsmål om foder mm.

User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Godzilla »

Jeanie, hvad er det for noget foder du sælger? Er det noget super godt müsli? Hvad koster det? Kan det købes på Sjælland?

Jeg er p.t. interesseret i alle mulige forslag, indtil jeg har truffet et valg.

Hvis man giver kerne, skal der så ikke tilføres protein?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by gukuvi »

Jeg giver Jeannie ret alt pilleteret foder skal man passe på med.

For at få det til at hænge sammen bruges der fedt, som oftest svine fedt, p.gr.a. det skal der bruges konserveringsmidler, som oftest etoxiqin (staves) det er forbudt til mennesker, men bruges til dyrefoder.

Det er mistænkt for at være yderst kræftfremkaldende, og også andre grimme ting.

Der var for mange år siden i det Tyske Tænk en artikel om det, men inden bladet nåede at blive solgt til mange blev det fjernet fra hylderne, det var de store firmaer som Pedigree, Royal Canin og deslige, der sørgede for det.

Det bruges overalt, hønse-grise-kalve-hunde og hestemad, men må ikke bruges til malkekøer.

Det oplagres i fedtlaget og gør dyrene syge, hvis de taber sig hurtigt f.eks. under sygdom.

Har tit tænkt på om det ,når det kommer til stykket , er derfor vi rådes til ikke at spise fedt,og ikke det med kolestorolen.

Jeg synes hestene er meget glade for helt korn og det får de her hos mig.

Har i år prøvet med kalvevalse som en del af det, men der er jo næsten ingen tyggetid på sådan noget så når det er spist slutter vi igen med det.

Jeg giver kun proteintilskud til drægtige , diegivende hopper og føl og så er det soyaskrå, ikke extroducerede piller.

Heste og køer er planteædere, jeg begriber ikke hvorfor de skal tvinges til at spise emner fra andre dyr, det ville de aldrig gøre i virkeligheden.

Jeg vil gerne have en anden løsning end Raket i pille form, men hvilken een findes der der passer til helt korn?

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by 99E »

Müsli og kornm, ak ja, hvad skal man vælge...

Nu fodrede stedet i Hillerød med denneher rigtigt lækre müsli som Christina Keppie har sammensat - noget med noget varmebehandlet korn af forskellig art, fiberpiller, lucerne, olie etc.
Og vi to naturligvis et par sække med da vi flyttede for at Pieton (som er den eneste, der får kraftfoder af vores to) kunne blive trappet stille og roligt over på ren korn.

Det viser sig så, at det utaknemmelige skarn af en hest IKKE foretrækker den dyre, smarte müsli - men meget bedre kan lide hel havre!

Han fik nemlig lov at vælge - de forsk. typer foder han fik/får blev/bliver lagt på et ret fladt "serveringsfad" (hesten vælter konsekvent spande...) i forskellige bunker, og næsten hver gang foretrakn han at starte med havren...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Jeanie

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Jeanie »

Gunilla !! Klik på linket i min signatur, og du vil kunne se hvad det er vi sælger !!
Der findes en speciel araber blanding, og den får mine Arabere, og de har det fint og deres maver er i orden og de tygger deres foder !!..
Der er afstemt protein i Müsli blandinger ligesom vitamin og mineral, der hvor man selv regener den ud er, hvor meget skal hesten have i forhold til det den yder !
Husk at Arabere er lidt "følsomme" overfor protein...ligesom koldblods heste.

Pt sælges det ikke på sjælland, men jeg er jo altid til at snakke med, og kan med sikkerhed sagtens få noget over til dig !!

Du kan i såfald det er interessant, altid lige skrive en besked i privat beskeder, og jeg skal give dig priser m.m
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by KatieKat »

Er Baby kommet Gunilla? Er hun?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by gukuvi »

Baby er ikke ovre ved Gunilla endnu, den pige der skulle købe hest herovre og som gerne ville tage Baby med på turen er sprunget fra.

Som altid, så gav hun først besked, da Berit i dag spurgte til, hvilken dag hun havde tænkt sig at komme, hvad fand.. tænker folk på, hun må da have vist det i et par dage eller fem!!!.

Har givet Gunilla besked selvfølgelig.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Godzilla »

Ja, som Gunni skriver gik det i vasken med transporten. Men jeg deler en proff. transport med en anden som skal have hest fra området til Sjælland. Vi ved ikke lige nu hvornår det bliver, men så hurtigt som muligt. :dans:

Jeg har gjort boksen klar til Baben, med halm i massevis på de 6-7 m2 og spåner på de resterende 5-6 m2 Måske er jeg heldig at hun vælger at bruge spånerne som toilet :-) (gør hun sikkert ikke).

Vi har ikke så meget møddingplads, så spåner vil være godt. Baby kan vældig godt lide at spise halm så det skal hun selvfølgelig have. Derfor en kombination som forsøg.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Bente
Posts: 35
Joined: Thu 24. Nov 2005 21:48

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Bente »

[quote:d16ce05b08="Jeanie"]Nu kommer jeg så ind fra sidelinjen, og blander mig...ved det er med stor risiko for at blive buh'et ud !!

Det er fint nok at fodre med raket og andet pelleteret foder, men der er flere grunde til, at jeg bestemt ikke selv vil gøre det !!

- En af grundende er, at heste har et stort behov for at tygge, og ja det gør de såmænd også med pillerne, ikke ikke i det omfang, som de burde, for at opnå optimal spytproduktion, som fremmer fordøjelsen.

- tag selv lige en mundfuld, og mærk hvordan de smuldre i munden, suger spyttet og bliver til en klæg klistret masse...føj !!..Hesten får samme fornemmelse, og har derfor ikke de tyggeslag den ville have, såfremt det er korn den tygger !!

- Dernæst indeholder piller ofte store dele Råaske...Råaske er ikke rene råvare, det er affaldd groft sagt, og det kan også være kød- og benmel !!

- Det er set med hestens " mave" noget lort på godt dansk, da heste IKKE har brug for skidt, og er et af de dyr der er mest selecterende når det gælder hvad den putter i munden,men da det jo er os der "bestemmer" hvad den skal spise...tjaa så er der jo intet valg !!

De fleste pelleterede foder indeholder også syntetiske antioxidanter, og disse kan give allergiske reaktioner, og andre gener, som vi måske ikke lige forbinder med foderet !!
Desuden indeholder det ofte størrrer mængder konserveringsmiddel end Musli foder !!

Musliblandinger kan også indholde piller, og gør det som regel,da vitaminer og mineraler skal bindes på en eller anden facon. Og i nogle musli foder vil disse piller igen være "knust",så hesten ikke får den tørre og spytsugende fornemmelse i munden. Den vil tygge godt på kornet, såfremt det ikke lige er valset havre, og den vil producerer mere spyt, og den vil fordøje foderet godt idet spyttet er medvirkende hertil !

- Müsli er ofte mikroniseret ( varmebehandlet) hvilket betyder at hesten bedre kan optage foderet og energierne heraf !!..

Ofter er blandingerne sammensat, af kornsorter som frigiver energien over tiden mellem måltiderne, og ikke bare i tiden lige efter fodring. Ved at finde rette sammesætning, kan man fodre så energien afgives over dagen ,og kan derved afhjælpe, at hesten ikke kommer under laktosegrænsen i løbet af dagen mellem måltiderne !!

Dette vil så påståes,at det kan piller også...nuvel !! Piller er ofte lavet af dårligt græs,havre og affald fra anden foder produktioner, og tilført lidt dit,dut,og dat !!

Jeg vil ikke bevæge mig udi i en størrer disskution...men blot pointere at jeg ikke vil bruge pelleteret foder !!

Agumentationen herfor kunne forstsætte, men med fare for at blive brændt som heks , ved at sige dette...tror jeg bare jeg holder her,og holder mig til Müsli foder og rene råvare !![/quote:d16ce05b08]

Jeanie! angående kød og benmel, må jeg hellere bringe dig ud af din vildfarelse.

Fra 1. januar 2001 trådte et midlertidigt forbud mod anvendelse af kød- og benmel til dyrefoder i kraft. Forbudet skulle vare til 30. juni 2001, men er foreløbig forlænget på ubestemt tid og indebærer også et foreløbigt stop for al import og eksport af kød- og benmel til foderbrug. Forbudet omfatter ikke foder til hunde og katte.

Angående råaske så kan det være en information om et højt mineralindhold, samt i grovfoderanalyser kan det være en indikation om at afgrøden har været forurenet med jord og sand.

Dvs hvis råaskeindholdet i wrap eller ensileret roepiller er meget højt, kan det betyde at det kan være forurenet med jord, evt med jordbakterier så som jordbakterien Clostridium Perfringens som kan fremkalde diarré.
Jord ved vi jo at det kan aflejres i blindtarmen og give kolik.
8 -10% råaske er ganske normalt, hvis der er lavere værdier kan det være pga at foderet er fattig på mineraler.
De fleste vitamin og mineralblandinger laves af en forblanding og grønmel, som så presses ud i pilleform, og sælges så som vitamin og mineral blandinger eller bruges i myslieblandingerne.

Det vigtigste er at hesten får dækket sit grovfoder behov med godt grovfoder - samt får sit vitamin & mineralbehov, om man så fodrer med müesli, piller, opblødte roepiller, lucerne, olie eller andet er faktisk lige meget.

""Ofter er blandingerne sammensat, af kornsorter som frigiver energien over tiden mellem måltiderne, og ikke bare i tiden lige efter fodring. Ved at finde rette sammesætning, kan man fodre så energien afgives over dagen ,og kan derved afhjælpe, at hesten ikke kommer under laktosegrænsen i løbet af dagen mellem måltiderne !!""


Forskningen har vist at sådan som hestens tarmsystem fungerer, kan det ikke lade sig gøre!
Det der er vigtigt er at hesten får sit foder regelmæssigt, i små portioner, og at man begrænser hestens stivelse samt sukkerindtag.
Den vigtigste hestefodring er masser af gode fibre samt olie.
Husk at noget müesli foder faktisk også kan indeholde for meget stivelse og sukker.
Hilsen
Bente
Jeanie

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Jeanie »

[quote:a1c5251e25]Det vigtigste er at hesten får dækket sit grovfoder behov med godt grovfoder - samt får sit vitamin & mineralbehov, om man så fodrer med müesli, piller, opblødte roepiller, lucerne, olie eller andet er faktisk lige meget. [/quote:a1c5251e25]

Vi er slet ikke uenige !!...men mht. pillerne, så er det stadig brugt, at bruge affaled fra anden foder produktion, nuvel at kød- og benmel ikke optræder mere....men foderet er ikke rent !!


Heste skal som hovedregel fodres i småportioner over dagen ja !! Men hvor i dagens danmark finder vi folk der udover "fultidsryttere og travfolk", der har tid til dette !!??...eller for den sags skyld GØR dette ??


Derfor er vi nok nød til lige at stikke hovederne sammen en dag, og tage en lille rask men saglig debat, omkring müsli foder blandinger !!... ;-)
Post Reply