Sur stråle

User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Sur stråle

Post by MinnaN »

Fru Gusse:
Bedste forebyggende metode mod sur stråle er altså at muge ud hver dag, rense hovene rigtig godt, sørge for smed til tiden, holde øje med dragterne ikke bliver for dybe, sørge for at hovene er rene og tørre.
Eventuelt skifte halmen ud med spåner/tørv, hvis man ikke muger ud hver dag. For spåner er eminent gode til at forebygge sur stråle, hvis man sørger for at fjerne det våde hver dag og strør godt med rene. Ellers er man lige vidt.
Men der er så bare min mening.
Kender et par spåneheste som fik sur stråle, men de blev heller ikke passet med deres boks. Så beder man jo selv om det.

Prinsen har tendens til dybe dragter, så jeg vasker hans hove i varmt vand med brun sæbe en gang om ugen med en opvaske børste. Siden jeg er begyndt på det, har han ikke haft skyggen af sur stråle. :-)

Alt andet er hul i hovedet. Men jeg er gammeldags på det punkt. Alt andet er at smide perler for hestehove. :-)

Nymodens ting kan være ganske udmærket, men jeg hælder til det gammeldawse. Tjære på en renvasket tør sur stråle hov. Og kun på de steder, hvor der er sur stråle. IKKE alle andre steder. Det virker.
Men hoven og den sure stråle SKAL være tør!!

Jeg ville være påpasselig med den slags som Avobit, da bakterier har en satans evne til at udvikle resistens og derefter dele deres resistens med hinanden.
Men der er så bare mig.
Jeg overvejer dog mukpræparatet, da han er blevet mukangrebet igen. Det vi bruger ude i stalden kan jeg ikke bruge som gravid. :-(
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Post Reply