Sur stråle

User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Sur stråle

Post by Godzilla »

Daisy har fået sur stråle på forbenene. Det er ret slemt. Jeg har prøvet "Sur stråle buster" fra Blue Hors, men dt tager det ikke helt. Nu har jeg givet blåstenspasta, og det ser ud til at virke, men er giftigt, og bliver forbudt nu.

Jeg var på HN og fandt nogle tråde om emnet, og adskilligt bliver foreslået: Æbleedikke, levertran, Trush Buster, sæbevand, tjære, blåsten osv.

Så det blev jeg ikke rigtig klogere af.

Er der nogen her med gode erfaringer?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Lena

Sur stråle

Post by Lena »

Ingen erfaring - heldigvis!

Men jeg fandt dette hos "Beslagsmeden".


[url]http://www.beslagsmeden.dk/products.htm[/url]

Jeg håber du får styr på hovene..........
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Sur stråle

Post by Godzilla »

Tak FruGusse. Det vil jeg se nærmere på. :ok:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Sur stråle

Post by gukuvi »

Mead havde reddet sig sur stråle på et tidspunkt på et forben, jeg vaskede hoven godt og tørrede den godt, så kom jeg hovtjære på og det forsvandt og er ikke kommet igen.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Sur stråle

Post by MinnaN »

Jeg plejer at få smeden til at beskære Prins. Han får det nemlig hvis hans dragter blir for dybe. Derefter intensiv behandling med tjære i 14 dage Så går det væk.

Men det der avobit lyder interessant. Men hun lyder lidt frelst hende på hjemmesiden. Men jeg er kanske paranoid?
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Lena

Sur stråle

Post by Lena »

Paranoid? Dét skal jeg ikke kunne sige.... :mrgreen:

Er det fordi hun ikke vil bruge konserveringsmidler, farvestoffer og kunstig duft?

Jeg kan se at en almindelig måde at bekæmpe sur stråle ellers har været og tildels stadig er en "halv/hel" giftig affære.

Er der andet der virker så er det jo alletiders. Ellers må man jo ud og "hamstre" af det snart forbudte stof.

Eller bliver det forbudt at bruge eller bliver det bare forbudt at handle med?
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Sur stråle

Post by MinnaN »

Det er ikke fordi hun ikke vil bruge konserveringsmidler, farvestoffer og kunstig duft. Absolut ikke. Det er blot et plus.

Men det skurrer i mine ører at hun bruger sin cand scient uddannelse til at bilde folk fis ind.

Fordi:
Det at man kan tilføre cellerne magnesiumforbindelser for at kunne forbedre cellestofskiftet. :tommelned:
Det kan ikke lade sig gøre udefra at påføre celler noget som helst udefra, pga en basalmembran som alle pattedyr og fugle har (jeg kan ikke udtale mig om insekter og aracnider). :tommelned:
Denne basalmembran sørger for at ikke en gang vand, ilt eller brint kan trænge i gennem. Ellers ville vores celler svulme op og vi ville dehydrere.
Det kan man altså kun påføre celler noget indefra ved at, tarmen optager de sporstoffer og næringstoffer kroppen har brug for.
Udefra kan man ikke påvirke andet end overfladen.

Hvilket også er ganske udmærket, da sur stråle og muk skyldes bakterier/svampe på overfladen af hoven og huden. :tommelop:

Men har hesten en dermatophilus congolensis infektion, skal hesten tilses af en dyrlæge, med henblik på en antibiotika/steroid behandling. :tommelned: De smitter nemlig ganske gevaldigt! Har jeg fået af vide.

Hvis man skal forbedre sin hest's hovkvalitet, starter man med fodret, hestens helbredstilstand og en smed/dyrlæge.
Hvis hove har bakterier I sig, har de en infektion som skal behandles med antibiotika/varme sæbebade, tilses af en smed/dyrlæge. Hove har ALTID bakterier PÅ sig, ikke I sig. Så er hoven og hesten syg. :tommelned:

Derfor synes jeg hun lyder "frelst" og lidt "købt".

Ville jeg prøve det? Det tror jeg. Men det er mest fordi at iod og magnesiumsulfater er bakterie og svampedræbende. :tommelop: Ikke pga hendes salgstale, men pga MIN viden om antibiotika.
Sulfapræparater har været kendt længe for deres bakteriedræbende/hæmmede effekt. Det samme med iod, men det er dog ikke brugt invortes. ;-)

Dog ville jeg godt vide om bakterierne/svampene bliver resistente overfor disse præparater. For så er man vel ligevidt? Endvidere hvad er koncentrationen i disse produkter? Det er jo også vigtigt, da vi mennesker står med det lige i ansigtet.

Blåsten er særdeles giftigt og det er kun godt at det er på vej væk, men har vi så skiftet det ud med noget som blot gør bakterierne/svampene resistente?

Jeg er ret kritisk, det kan til tider være en hindring. :tommelned: :tommelop:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Sur stråle

Post by Godzilla »

Så er Daisys hove vaskede og alt hvad der var løst på strålen er fjernet. Og, jeg smurte hele skidtet ind i blåstenspasta. Håber det hjælper. Jeg vil anskaffe noget tjære, det skulle være udtørrende. Min smed advarede mig dog imod tjære fordi det lukkede al "skabet" inde.

Hold da op hvor jeg er vild med min klikker. Daisy vil ikke have vand på sig, og fandt hele projektet meget skummelt. Lidt klikkeri, og hun stod med fussen hvilende på mit ben (jeg sidder ned, de æsler er små) og slappede helt af. :elsk:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Lena

Sur stråle

Post by Lena »

Ok, MinnaN.............. Det er jo dejligt at kunne være kritisk, når man ved noget om tingene.

Jeg har desværre en tendens til at "skøjte" let hen over dét jeg ikke rigtig forstår...... Men nu du skriver det, så ved jeg jo godt at det med at forbedre celler ikke foregår "udefra".

Ja, sulfapræparater er bakteriedræbende. Hvem vil ikke give højre arm for en kur mod blærebetændelse søndag aften? Det er brugt i medicinalverden i kure til mennesker, så hvorfor ikke i veterinær verden.

Spørgsmålet kan så være, om det skal kunne købes i almindelig handel.

Er det godt at forebygge mod sur stråle på dén måde, som hun beskriver, eller er det i bedste fald ligegyldigt?
Lone

Sur stråle

Post by Lone »

Det bedste middel mod sur stråle - er spåner!
Altså at hesten/æslet står på spåner.
Beskæring med passende mellemrum - dvs ikke for sjældent - og så en god tør boks.
Har de fået sur stråle er hovtjære glimrende - og så spåner!

Spåner er gode i den våde tid - hestene har tørre ben efter meget kort tid i boksen og er de regnvåde tørrer det osse - hvis de ruller sig, hvilket mine gør.
Det virker osse godt på muk!
Post Reply