Hvorfor pokker!??!

Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hvorfor pokker!??!

Post by annetteB »

Da jeg for knap to måneder siden kiggede på Cacao var hans hove ganske grimme: afbrækkede tæer, flanger i siderne, flossede kanter, høje dragter.

Dagen inden jeg købte ham blev han beskåret for sælgers regning og ved sælgers smed....eller "smed", måske?
Dét blev de nu ikke meget kønnere af - men randen blev dg raspet, så den ikke længere var flosset.

Nu efter 7 uger går vi så og venter på smed igen. For 14 dage siden var de faktisk blevet helt pæne, sådan da - men nu er det faneme galt igen: INGEN tæer overhovedet på 3 ud af fire ben??!

HVORFOR mister han tæerne??
Det er ikke fordi hovene ikke vokser: alt andet end tæerne trænger så rigeligt til beskæring??

Nogen der har en god ide??
Skal han evt have SKO på, bare for ikke at brække tæerne af??
Eller skal jeg snarere til at tænke i kosttilskud??
Hvad I så fald - De plejer bare at have adgang til Salvana-baljer inde i løsdriften?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hvorfor pokker!??!

Post by 99E »

Altså - indlægget fra naturlige-hove-idioten her vil gå på:
Når hoven knækker - er det fordi den er for LANG.

Forklaring:
Ude i den vilde natur går hestene nogle steder på rigtig hårdt underlag - sand, sten, grus etc. Det betyder at hovene slides rigtig meget.
Derfor vokser hoven jo også rigtig meget - ellers ville hesten hurtigt være uddød.

Nogle steder i den vilde natur, fx i New Forest England lever hestene på langt blødere underlag.
Det betyder at hoven ikke slides helt så meget - og den vokser heller ikke så meget.
Hovformen på vildtlevende heste på BLØDT underlag adskiller sig markant fra hove, der skal fungere på meget HÅRDT underlag:
De har større tendens til "vinger" og "andefødder" - fordi de slides mindre. Denne tendens til at hovvæggen "splatter udad" - i stedet for at vokse pænt "lige" ned - skyldes formentlig "rent praktisk" at alternativet er at hesten går på stylter.
Forestil dig bare hove, der er 15-20 cm høje, fordi hovvæggen fortsætter i ubrudt linie fra kronranden!
Samtidig gør denne "splattede andefodsform" at hovvæggen lettere kan knække af - og det er smart (selvom hesten risikerer at blive halt) fordi hesten ellers ville få "snesko".

Fordi hesten "rulle rover" tåen når den går, er det ofte her der slides en fin runding (noget smeden bør tage hensyn til under beskæring og skoning!) og også ofte her, hovvæggen knækker først af.

Kort sagt: Hestens hove er for lange og "de tror" de er nødt til at knække af.
Hestens hove har jo ikke selvstændig tankevirksomhed nok til at vide, smeden kommer om lidt.

Min løsning: Beskær hesten oftere - om ikke andet, så i en periode.
Det kan være, han skal beskæres hver 4./5. uge i stedet for hver 8. - og enten kan du få smeden til det, eller du kan spørge smeden (eller en anden) om du kan lære at holde ham "nede" mellem smedebesøgene.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hvorfor pokker!??!

Post by annetteB »

Se, de tanker har jeg egentlig selv tænkt...men så alligevel: jeg synes nemlig IKKE at hans hove når at blive for lange i tåen før de brækker af - de var faktisk lige akurat bleve "normale" at se på??

Men selvfølgelig: hvis de ikke nødvendigvis vokser lige hurtigt i tæer og i dragter (eller slides hurtigere i tæerne), så er det sikkert rigtig nok alligevel - for jeg synes hurtigt hans dragter bliver "for høje" sådan at forså, at hovranden foruroligende hurtige nærmer sig vandret.

Nuve: Kan problemet klares med smed hver 4 uge en tid igennem, så er det da bare dejligt!!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hvorfor pokker!??!

Post by 99E »

"Normal" er jo et vidt begreb.

Jeg er sikker på, at hvis jeg lagde et billede ind i dag af Sorchas hove som de ser ud NU - så ville de fleste sige, de ser normale ud.
Men det er beskæringstid i weekenden - da er det nemlig 4 uger siden sidst.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hvorfor pokker!??!

Post by annetteB »

Ja, det normale har jo vide grænser!
Jeg tænker nok "normal i forhold til som de så ud da jeg fik ham"...men da skulle de jo også have været beskåret for 14 dage side, så du har sikkert ret i at hele miseren kan løses ha oftere besøg af Hr Smed.
(Cooper plejer bare at blive langtået, hvis han trænger til smed - og derfor ser det så "mærkeligt" ud med Cacaos hove til sammenligning!?!)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply