Plag og benproblemer. Hvad kan det være?

Post Reply
MrMilan
Posts: 6
Joined: Thu 6. Jul 2006 21:25

Plag og benproblemer. Hvad kan det være?

Post by MrMilan »

Godaften.

Jeg har denne dejlige hingsteplag, som det er meningen skal stilles til kåring næste år.

Men jeg har en stor frygt. Og det er at der er noget galt med højre bagben.

I april var dyrlægen ude og gennemgå ham fra A-Z, og det eneste der var, var at han var noget stil i højre bagben, som blev bedre når han blev varm. Han sank ligesom lidt sammen i højre side af krydset, men var ikke halt i den forstand. Mere det man kalder ikke rengående.

Han har vokset meget stærkt hen over vinteren, og tog bla. 11 cm på bare 1 måned.

Dyrlægen mente den gang at det var vokseværk, og det vil jeg give ham fuldstændig ret i, da Milan i løbet af hele vinteren har været stiv, og øm i bagbenene.

Nu er der så gået 4 måneder siden at dyrlægen var her, og jeg ved snart ikke mere.
Han synker ikke sådan sammen i krydset mere, men i dag var han med på en 6-8 km. tur, og der skulle jeg mene at hans ben ville bliver godt varme.
Men da vi tog hjemmefra, lagde jeg mærke til at højre bagben kun gik ca. ½ hov over spor, mens venstre gik næsten 2. Og det var faktisk ikke anderledes under turen, eller da vi kom hjem.

Hvad kan dette være forudsaget af.

Han har IKKE ondt i sine ben, og heller ikke i højre bangben. Han skåner det ikke. Slæber det ikke. I det hele taget, så bruger han der ganske normalt.

Dyrlægen sagde at jeg skulle give hans led ca. 6 måneder til at komme sig overen på alt vokseværket, og jeg håber da at han slapper lidt af nu her, men jeg er stadig meget bekymret.

Jeg har planer om at få ham røngentfotograferet. Dette skal dog diskuteres med dyrlægen først.

Er der nogen der vil give et bud på hvad jeg kan forvente at der er galt med hans ben?

Jeg ser meget frem til at høre fra nogle kloge hoveder.

På forhånd tak

MVH
Trine og Mr. Milan
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Det eneste jeg kan komme i tanker om er et mildt tilfælde af knæskalsforrækkelse, hvor benet kun bliver lidt stift, men ikke låser helt.

Det får en del plage og det går som regel over af sig selv. Prøv at spørge din dr. dyr om det ikke kan være dét. Men det burde han selvfølgelig have gennemskuet forlængst, hvis det er :ehh:

Skal vi ikke se et billede af vidunderet? :-D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Guest

Post by Guest »

Tak Lone.

Den mulighed har jeg faktisk ikke overvejet. Men den lyder da ikke helt umulig. Det skal jeg lige prøve at smide på bordet for dr. dyr næste gang... det vare jo ikke så længe, før at den årlige vaccination skal til.

Billeder... jo hvorfor ikke??? Viser ham jo gerne frem :elsk:

[img:afb3758f98]http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/uploads/133404.jpg[/img:afb3758f98]

[img:afb3758f98]http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/uploads/133401.jpg[/img:afb3758f98]

[img:afb3758f98]http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/uploads/133402.jpg[/img:afb3758f98]

Mvh
Trine og Mr. Milan
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Nøj hvor er han flot.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Fin hest :ok:

Lad os høre, hvad dr.dyr siger...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
MrMilan
Posts: 6
Joined: Thu 6. Jul 2006 21:25

Post by MrMilan »

Lone.

Kan du forklare nærmere hvad knæskalsforrækkelse er? Er ikke selv helt klar over det.

Men at de skulle vokse fra det, er jo en god ting.

Lader selvfølgelig jer vide, hvad resultatet af dyrlægeundersøgelsen viser.

Men vaccinationene ligger først i december. Men måske skulle jeg få dyrlægen ud før. Men så længe han ikke har ondt, og han er som han plejer, så tager jeg det lidt stille og roligt. Har 100 % tiltro til min dyrlæge, der er den bedste til heste i stor omkreds, så han burde vide hvad han snakker om, når han bedømte det til at være vokseværk.

Men bekymret er man vel altid :bahh:
Lone

Post by Lone »

Knæskalsforrækkelse er en lidelse,. hvor hestens knæskal i bagknæet låser sig fast.
Knæet er jo det man tror er hoften.....altså højtsiddende.

det gør som regel ikek ondt og ses ifte hos plage - der er mere om det i en tråd af Jillow, tror jeg.

Kuren er motion - men det er måske ikke så klogt at tage en ung, utrænet plag med på 6-8 km ture?
Men med optræning- kortere ture og varieret landskab på folden kan det forsvinde.
Overmotionerer man hesten pludselig kan det faktisk i en periode virke værre - så man skal holde hesten i en god muskelopbygning hele tiden - sådan en halv time med gå/cykelture eller som håndhest
Jeg har haft en, der havde det til han var 11 - hvor han så døde. Den ene side af krydset var lidt ringere udviklet end den anden - men ellers havde han ingen gener af det, overhovedet.
Det så ellers drabeligt ud, når knæet hang - men så hev han det på plads og kunne derefter sætte i galop på folden fra stilstand - så gener havde han ikke.
Det skete aldrig under ridning.
MrMilan
Posts: 6
Joined: Thu 6. Jul 2006 21:25

Post by MrMilan »

Hej Lone.

Tak for din beskrivelse.

Det skal lige siges at Milan ikke er så utrænet igen. Han kommer ofte på turer. Det er noget af det han nyder mest, og tager gerne selv intiativet til dem.
Desuden går han på døgnfold, hvor de rør sig pænt.

Jeg kunne aldrig få over mit hjerte at tage ham med på en så lang tur, hvis han var helt utrænet. Det ville jo være synd...
Efter turen fik han spulet ben, og han er blevet tjekket dagligt i dagene efter, for at se om der var noget med hans ben, hvilket der jo heldigvis ikke var.

Hans knæ låser aldrig. Du kan faktisk ikke se forskel på når han går. Ikke andet end at hans højre begben ikke træder så meget over spor som venstre. Og det er også det eneste. Vi er mange der efterhånden bare har stirret på ham, hvis han har skridtet rundt, og det er kun det at han ikke træder så meget over, at vi kan se er forskellen på højre og venstre begben.
Berit
Posts: 146
Joined: Sun 19. Feb 2006 14:54

Post by Berit »

vores dv fik i en alder af 4 konstateret unghestespat, da vi var dyrelægen med ham for at få ham røngten undersøgt fordi han ikke gik igennem et handelstjek, fik jeg nøje forklaret hvad jeg skulle se efter, jeg fik vist at hans kryds var minimalt skævt, at han havde nedsat haseaktion i v.has hvor spatten sad ( miderste glideled ) og at han ikke trådte så meget igennem på v.bagben som på højre.b.

det lyder ikke som en knæskals låsning, det er iøvrigt mig som har sådan en.

vh berit
Mon de har tabt os bag en vogn fra USA
Post Reply