Hvordan lærer man krikken at drikke af vandkop??

Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hvordan lærer man krikken at drikke af vandkop??

Post by HHansen »

Blackie vil IKKE have mulen ned i vandkoppen. NO WAY :mur:
Hun vil heller ikke stå i nærheden af den når man trykker på den. Og hun er jo ellers ikke bange for noget...

Vi har ved tidligere lejligheder prøvet at hun ikke havde andet vand - men hun drikker bare ikke så :ehj:

Nu er hun jo så kommet i stald med vandkop, og det ville være fedt hvis hun kunne lære det... Men hvad gør man?
Jeg overvejer at stå og hælde æblejuice eller sådan noget i vandkoppen.. hvis bare jeg kunne finde noget hun var helt vild med, som ville få hende til at putte den dumme mule i vandkoppen.... :ehj:

Nogen der har erfaringer med at lære en dum hest sådan noget????
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Berit
Posts: 146
Joined: Sun 19. Feb 2006 14:54

Post by Berit »

har i prøvet at lukke for ventilen og så fodre hende i den, det var måden frem for en af vores for mange år siden, ellers plejer de nu nok at finde ud af det når de bliver tørstige nok.

vh berit
Mon de har tabt os bag en vogn fra USA
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Post by Jillow »

måske meget dumt sagt kan jo være Blackie er extrem kilden på mulen, og det er derfor hun ikke har lyst... Blot en teori..

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
Jeanie

Post by Jeanie »

Hmmm det er svært at finde en løsning på, men da Dkakir SS kom her havde han aldrig set en vandkop, og vidste dermed ikke at denne kunne sige lyde og sprutte vand !!

Han fik ikke tlibudt af en spand, men fik derimod lov at "tørste" indtil han overgav sig og begyndte at drikke.....da koppen begyndte at fylde vand op.... :-o ...for han væk som en skoldet trold...men kom ret hurtigt tilbage, og drikker nu fint af den, men forsigtigt !!

Jeg kan lige tilføje, at vi bruger de vandkoppper der fylder automatisk og er uden tryk funktion, hvilket godt kunne minde om en spand, dog suser den lidt som et toilet når den fylder op !!

Måske skulle i investere 400,- i en sådan !??
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Det KAN altså være endda meget svært at lære dumme/mistænksomme/forsigtige heste at drikke af vandkop.

I sin tid, da Absolut kom til Langå havde han jo aldrig i sit liv set en vandkop - og han ville IKKE drikke af den.
Vi fyldte koppen op, pjaskede i vandet - gjorde hvad pokker vi kunne finde på, for at lokke ham til at drikke, men uden påviselig effekt.
Han ville IKKE drikke af den fæle vandkop.

Så fik han ingen vand...men han ville STADIG ikke drikke af den.

Så fik han koliksymptomer - dyrlæge kommer, dyrlæge afsiger dom: Han er dehydreret! Absolut vandes med spand og indtager over de næste 6 timer mere end 60 liter vand. Koliksymptomer aftager.

-og vi er nu tilbage ved udgangspunktet: Hest drikker ikke af vandkop.
Efterhånden kom han dog til at drikke af den, simpelthen ved at den blev "fyldt op" for ham ved hver eneste givne lejlighed - men i lang tid herefter var det nu stadig nødvendigt at spand-vande ham, for ikke at få gentagelse af dehydreringsshowet.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

Der findes en del heste der ikke får vand nok ved at drikke af vandkop, de har ikke tålmodigheden.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Jeanie

Post by Jeanie »

Vandkopper er en nem løsning...er det ikke !!

Men det mest optimale er af spande, har jeg ladet mig belærer..det siges, at heste drikker vand af en vandkop i max 8 sekunder, hvor den ved at drikke af en spand drikker i merer end 15 sekunder , pr. gang.

Dette lyder nok meget sandsynligt, og varigheden af den tid de drikker, er også afgørende for, hvor meget luft der kommer med ned i maven !!...Vi har derfor valgt disse " fyld selv kopper".

Jeg ville gerne om min tid var til at fylde spande, men det er den ikke helt !!...Om vinteren ved frosne kopper, ja så må vi thy til arbejdet !!

.- Dovenskaben længe leve...!!!. :bahh:
Lena

Hvordan lærer man krikken at drikke af vandkop??

Post by Lena »

Ja, spande skulle være bedre end vandkopper........... Men jeg ville ønske at jeg kunne tilbyde Unik en vandkop...........

Problemet er nemlig at efter de er kommet ind fra døgnfold, vil Unik ikke drikke af sin spand. Eller nogen spand i øvrigt.

Spandene har været vasket med rengøringsmiddel og renset med eddike for at tage de kalkrester der evt. kunne indeholde en rest rengøringsmiddel.

Nu har vi prøvet med samtlige spande og hængekrybber i hele stalden. Forgæves.

Aarrrgh - dum hest, eller?
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hvordan lærer man krikken at drikke af vandkop??

Post by HHansen »

[quote:b2de9347fd="FruGusse"]Nu har vi prøvet med samtlige spande og hængekrybber i hele stalden. Forgæves.
Aarrrgh - dum hest, eller?[/quote:b2de9347fd]

HA - så er jeg ikke den eneste med en hest hvis intelligenskvotient er på højde med temperaturen i vandspanden :tudegrin:

Blackie nægter stadig at stikke sin dumme mule i vandkoppen. Med mindre vi smører den (vandkoppen, altså) ind i sådan noget "lick-it" der er fyldt med klistret melasse. Så slikkes koppen ren. UDEN at hun trykker på slangen der fylder koppen.
Er bange for at en flyderkop ikke vil hjælpe - det er jo lyden hun er bange for. Og hun forsøger jo slet ikke at drikke af den fordi hun VED den er farlig :ehj:

Overvejer dog alligevel at investere de 400 i en flyderkop... men SURT hvis det ikke hjælper...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply