Omskoling af travponyen

User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Omskoling af travponyen

Post by HHansen »

Vi har p.t opgivet at komme igang med ponytrav igen.

Og så vil Sara gerne springe med Blackie. Heldigvis vil ponydyret også gerne springe. Hun springer faktisk RIGTIG godt, og villigt.

Men for at få lidt mere styr på det hele, skal galoppen trænes. Og her har vi problemet. Blackie kan selvfølgelig ikke umiddelbart galopere samlet. Nu er hun jo trænet i at trave hurtigt, og balancen er ikke til det.

Hun springer villigt an, men hvis Sara prøver at dæmpe tempoet, så ryger hun i tølt, pas eller trav.

Hvorledes skal vi gribe træningen an? Hvad skal Sara stille op? Hun bliver hysterisk og synes hesten er dum, jeg mener jo ikke den kan gøre for det og at den skal have sin tid til at lære noget nyt.

Og hvor lang tid tager det mon at opbygge balance og galop???

Måske Britta kan hjælpe os med et par tips? :-D :bed:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Jeg ville gå mere efter at få ponyen lært at gå efter sædehjælpen, så man kan styre tempoet på den måde.

Det jeg kender til trav er, at hesten går på forparten og netop det skal vendes, så hesten går mere på bagparten.

Her vil jeg bruge en masse travarbejde, hvor volter og slangegange er gode til at få opmærksomhed og til en vis grad forhindrer det også hesten i at løbe. Halve parader blandet med overgange er også godt til opmærksomhed.

Når hesten begynder at lytte skal sædehjælpen i funktion og løber den stadig så sætter man sig med så meget vægt som muligt i sædet og så bliver hesten nød til at sænke tempoet, da rytteren bliver sværere at flytte med. Det kan nærmest gøre enhver hest "sløv".

Når hesten begynder at lytte kommer schenklerne i funktion, men kun i momenter og sædet skal komme et splitsekundt før schenklerne.
På den måde rider man hesten op til hånden og så skal der lige et let vip ind og op mod brystes, så hesten søger let ind/op.

Går hesten under lod skal schenklerne mere med for at løfte skulderen mere.

Det er vigtigt at løsne med de halve parader eller med anholdninger, hvis hesten lægger sig på den ene tøjle.

Når hesten bliver stabil og kan rides mest for sædehjælpen er det tid til at arbejde mere seriøst med galoppen.

Her er det sæde og schenkler der skal holde hesten i gangarten og de fleste problemmer skyldes som regel for løse schenkler.
Trykket fra begge schenkler skal være lige kraftigt og der skal trykkes taktfast for hvert skridt. I starten kan forsøges med hvert 3.-4.
Jo højere hesten skal hoppe for hvert spring jo mere vil den runde sig og det kan føles som at sidde på en bukkende hest, men det vænner man sig til.

Bukker hesten eller sparker den ud efter en schenkel har schenkeltrykket ikke været ligeligt fordelt eller hesten har været forholdt på tøjlen og har været spændt og den bukker så for at komme af med spændingen.

Vil forsøge at optage den springende galop, hvor hesten slipper biddet for hvert spring engang når vejret bliver til udendørsoptagelser og ellers læs overgange på min hp.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Tak for godt input begge to :-D

Jeg vil lige se på din hjemmeside også, Britta.

Det giver god mening med sædehjælp og at sætte sig tungt på ponyen for at få bagbenene med - for når Sara rider uden sadel går den faktisk meget bedre og mere samlet... for da sidder hun jo bedre på den.

Jeg har indtil videre også givet besked om at hun ikke skal øve galop hele tiden, men derimod øve samling og kontrol i skridt og trav - og derefter være glad hvis hun får bare en enkelt omgang god galop engang imellem. Så kommer det jo nok.

Træning, træning, træning :tommelop:

Og så skal den nok blive springhest :sejr:

Springe kan den jo godt allerede - men højere end 70-80 cm tør vi ikke kaste os ud i så længe den kommer stormende hen mod springet i fuld fart, med bagbenene 4 km efter forparten :mrgreen:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Giver June ret i at galop er glimrende og specielt når man kan arbejde med changementer, da dt er utroligt løsgørende, men er det galop med 100 km i timen, med hængende bagben, så vil jeg vælge at træne traven indtil den er på plads.

Af den simple grund at en hest som ikke har ryggen med i overgangen er svær at hente den på igen i netop galop.

Som løsgørende øvelser i traven ville jeg vælge sidebevægelser, hvor volterne bare gøres større og mindre indtil hesten reagerer godt for at vige for schenkelen og det giver også en gevinst når man skal til at arbejde med galopvolter.

Hvis man vil gøre noget i skridt er bagpartsvending også godt, men hestn skal vendes for udvendige schenkel og tøjlerne skal så bare flyttes lidt til den side man vil dreje. Husk at stoppe 2-3 gange i vendingen, så hesten også lærer at vente på rytteren og ikke bare drejer på bagbenet.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Første skridt på vejen var at vi idag pillede stigbøjlerne af sadlen - så kan Sara nemlig blive nødt til at sætte sig godt ned og bruge sædet - ellers falder hun af :mrgreen:

Det gik rigtig godt, de lavede FLOTTE overgange fra trav til skridt - og resten af timen gik nu også godt. Der er meget at lære for både pony og rytter, men de var samarbejdsvillige begge to, så det skal nok komme.
Nu hjælper jeg Sara et par gange om ugen i den kommende tid, og en af mine veninder vil også komme og undervise og give hende tricks og tips så hun har noget at arbejde med når hun rider selv... og inden vi ser os om så hopper den lille sorte sikkert huse og alt muligt andet - og går den smukkeste samlede galop :bahh:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Det bliver helt sikkert en succes og du må sætte nogle billeder ind hen af vejen, så vi kan følge fremskridtene.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Min dygtige veninde var forbi igår og hjælpe Sara. Det går bedre når hun underviser, end når jeg gør. Datter/mor relationen er ikke en fordel når der undervises :brok:

Men det gik rigtig godt. Desværre fik jeg ikke taget billeder til allersidst hvor ponyen ellers gik så godt, og viste en trav så taktfast og med løft at både vi og andre tilskuere i hallen var ved at falde ned af stolene!! Jeg vidste faktisk ikke at hun KUNNE gå sådan. Det er aldrig set før. Lise (underviseren) hævdede faktisk at Blackie havde bedre trav end hendes egen DV.

Et billede fra starten af timen, hovedet op, skulderen ud, ingen af benene ved hvor de andre er... :mrgreen:

[img:9c7ff8e7fd]http://i35.photobucket.com/albums/d155/HHansen_/100b4290.jpg[/img:9c7ff8e7fd]

Herefter begyndte det at hjælpe, nu bærer den sig og der er takt - og tempoet var sat noget ned:
[img:9c7ff8e7fd]http://i35.photobucket.com/albums/d155/HHansen_/100b4352.jpg[/img:9c7ff8e7fd]

Og et enkelt galopbillede. Efter en halv time under Lises instruktion galoperede Blackie faktisk meget fint kort galop på den ene volte :tommelop:
[img:9c7ff8e7fd]http://i35.photobucket.com/albums/d155/HHansen_/galop.jpg[/img:9c7ff8e7fd]

Der er meget hårdt arbejde forude, men efter at have været tilskuer igår, er jeg ikke i tvivl om at vi har en skøn pony med masser af potentiale!! :elsk:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Gad vide om der er noget den pony ikke kan? Andet end at srikke af en vandkop altså...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Tillod mig at hente dine billeder ned på computeren, så de kunne lysnes og sættes i kontrast og der er stadig meget arbejde, men potentialet er der.

Den pony skal hun nok få meget glæde af uanset hvad hun ender med at ville bruge den til.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Der er ABSOLUT meget arbejde med den - men den er sgu så sød og så lærevillig at det er fantastisk. :elsk:

Og så skal Sara jo også lære samtidig. I næste uge har hun fået lov at prøve underviserens DV på 170 cm - den går LA og det er for at Sara også prøver en hest der KAN. Så hun ved hvordan det skal føles. Hun har jo kun redet Blackie de sidste 2½ år.

Men det er fedt at se at det går fremad allerede. Så skal de nok komme så langt som de vil.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply