Fodrer døgnet rundt nu

Post Reply
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Fodrer døgnet rundt nu

Post by stratego »

Pt. er det så tørt ude på folden at hestene bare intet har og de skal derfor fodres døgnet rundt.

Det gør vi så med halm, hø og almindeligt foder og har overvejet meget kraftigt om jeg skal tage dem på stald.

Hernede på Als har vi fået ca. 5 mm regn på 2 måneder og den mark som var frodig og grøn 1. juni og som ekstra havde været ubrugt siden 1. februar og havde fået kunstgødning var som rippet her sidst i juli.

Ridecentret er jo officielt lukket fra 1. juni -1. september, men det er så muligt at have hesten på sommergræs.
Det har jeg så haft de sidste år, men altid fodret lidt alligevel.

Nu er jeg så vidt at jeg bliver nød til at fodre, som om de stod på stald men jeg skal jo arbejde og har derfor ikke muligheden for at lukke ud om morgenen og det får de jo ikke mere at gumle i af.

Har overvejet at købe en stor bigballe, men mine heste går jo på fold med andre og dem er jeg jo ikke interesseret i at betale for.

Hvad ville I gøre?

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Lone

Post by Lone »

Jeg måtte smile af din overskrift - for sådan føler jeg det lige pt - at jeg fodrer døgnet rundt. Vi har heller ikke andet end afsvedet græs - men har håb for den største græsfold, at den kommer sig lidt igen.

Hvis du ikke kan lukke ud om morgenen, er det da næsten synd at tage dem på stald - det er jo stadig ret varmt.

Kan I ikke deles om den der bigballe- de andre er vel ikke interesserede i, at lade deres heste sultne?

Hvordan fodrer de andre da?

Hvis alt andet glipper og det hjælper at tage dem på stald - så kunne du måske betale dig fra at få en anden til at lukke dem ud for dig - i løbet af formiddagen og så sørge for at give dem rigeligt med stråfoder i boksen, så de kunne klare sig.
Jeanie

Post by Jeanie »

Mine heste er blevet fodret, som om vinteren hele sommeren !!
Vi har grundet for lidt vand, samt omlægning af foldene været tvunget til det !!

De er inde hver nat, men kommer ud meget tidligt hver morgen og sent ind. Bilver fodret med hø 3x dagligt ude på folden.

-det fungerer men jeg havde selv syntes at det ville have været optimalt, med et måltid om dagen, men nu har der jo så ikke været noget græs...sååå. desværre !!!
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

Det samme gælder her, morgenmad, ud til en pakke wrap, ingen græs overhovedet, ind igen til aften til atter en omgang mad.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

En trøst at jeg ikke er den eneste, men nu har jeg fået løst mit problem.

Vi sætter fire heste ind på en bestemt fold og giver dem 1-2 baller hø om dagen og så kan de selv finde ud af hvor meget de vil spise.

Jeg har netop bestilt mindst 20 almindelige baller og vil han af med mere tager jeg dem med.

Han kunne ikke lige huske hvor mange der var, men et sted mellem 20 og 35.

Så ingen søvnløse nætter mere til mig.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Jeanie

Post by Jeanie »

De skal nok overleve Britta !!! Tro mig , mine trives i bedste velgående....næsten for godt !![img:a8b05b421f]http://www.langkawi.dk/smileys/u67.gif[/img:a8b05b421f]
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Det er da dejligt at høre.

:-)

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply