Lucerne

Post Reply
Lone

Lucerne

Post by Lone »

Hvordan fodrer I med Lucerne?

Jeg blander det op i det våde foder, men ville egentlig synes det var smart om de bare kunne få det som et foder for sig - da det blir så store mængder de skal æde. når det er blandet i..
Men vil der være risiko for at det klumper i halsen, når det er helt tørt?
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Post by Jillow »

Jeg fodre med Lucerne med melasse så det er "vådt" jeg har 2 krybber en til foder og den anden til lucerne. :bahh: :bahh:


Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

Jeg giver det tørt, til middag , om morgenen får de kornmuslibalnding med kogt hørfrø, på fold wrap, da vi ingen græs har, Lucerne til middag og til aften igen kornmusli og wrap.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Lone

Post by Lone »

Og ingen problemer med grådige heste, der sluger maden?

Bruger I så Dangrønts lucerne?

Jge har veklset mellem AlfaA - eller hedder det Alfalfa?, som er et tydk mærke og mere finstrået - og Dangrønts med olie
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

Nej ikke indtil videre, men nu er mine også meget afslappede hvad angår foder, undtagen den lille pony som altid er ved at falde om af sult. Hun får faktisk ikke andet end wrap og så det der lucerne, som jeg her ikke kan huske navnet på, men som købes i sække og er tilsat olie og grønthøstet havre + melasse.

Jeg har to krybber i boxene og den ene er altid fyldt med vand, det er min overbevisning at vandkopper ikke er egnet til heste, de drikker ikke nok, da det går for langsomt med vandkop.

Gunni.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Lone

Post by Lone »

Næh, spandeer bedre synes jeg osse, osse selvom man har en hest, der elsker at vsake fødder i sin vandspand.... Men det problem hører vinteren til....

Iøvrigt kan jeg aldrig forstå de store fodermængder andres folks heste får - flere kilo havre og roepiller - hvordan kan de æde det - og hvordan ikke blive fede?

Kalinka og Artig får mest hos os - og det sgu da en kæmpe spand, sådan trekvart 20 liters spand morgen og aften og så noget mindre til nat, plus hø og halm - nu hvor græsset er væk - og Artig har da problemer med at få spist sit - Kalinka går det bedre med.
Og det er betfor og lucerne der fylder mest.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

Hvis jeg havde energien kunne jeg godt tænke mig at den ene Ha blev sået med foderoer. Det giver en god beskæftigelse for hestene at angribe sådan een. Roepiller har aldrig tiltalt mig, selvom jeg godt ved det er et udemærket foder.

Regner jeg lidt på det vil jeg tro at mine voksne heste får ungefær et kilo kraftfoder om dagen , resten henter de på wrap og halm som de lysteligt æder selvom det er deres seng.

De kogte hørfrø er en sikkerhedsforanstaltning, da mine folde ikke er andet end jord efterhånden, og de går jo og piller og jeg er lidt bange for at de får for meget jord i tarmene.

Om vinteren koger jeg altid hørfrø da de giver lidt kalorier til at holde varmen med.

Mine går aldrig med dækkener, heller ikke selvom det er -15 grader. Det til trods er de heller ikke særligt langhårede, men jeg sørger for at der er et lag spæk inden vinter.

Jeg har undret mig over at mine føl altid er meget kortpelsede i forhold til de andres araberføl, men jeg kender ikke årsagen.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Lone

Post by Lone »

Mine heste er osse altid kortpelsede - det må være fordi vi fodrer ordentligt!

Kan man give hørfrø hver dag? Hvor meget til 100 kg. hest? Er det samme pris som MAsh, mon - og kan man give mash hyppigere ned en gang om ugen?
(det har jeg spurgt om før, men fik ikke rigtig noget svar)

Hvormange ha har du, Gunni?
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

Jeg bruger en halv liter høRfrø, dem hælder jeg over med en kedel kogende vand, det passer med at jeg laver morgenkaffe!!.

Når det har stået en times tid suplerer jeg med lidt mere varmt vand.

Så er det tid til hestemorgenmad og hørfrøene bliver ligeligt fordelt i spandene med kraftfoderet. Her er der lidt forskel på hvem der skal have hvad.

Willow med føl får kun musli, men skal have ekstra kobber,o.s.v. det bliver så fordelt mellem de 8 1/2 hest jeg har.

Jeg har fået at vide at når man giver hørfrø hver dag så ødelægger man tarmenes evne til selv at danne smørelse, man gør jo altid noget galt i følge mange andre kloge.

Mine erfaringer er ikke sådan, jeg kommer også i den tilstand, at jeg ikke gider at lave hørfrø, især forår og sommer og har aldrig haft nogen problemer med det.

Jeg har 3 ha jord.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Post by Glory »

Gunni, jeg bakker lige op, om det der med hørfrø :tommelop:

Vores får det også hver dag...

Det kan meget vel være derfor dine føl er så flotte i pelsen. Hørfrø skulle være supergodt til føllebasser (kan ikke præcist huske hvorfor - måske det høje olieindhold??).
Min føllepige er ihvertfald lige så kortpelset og skinnende blank :tommelop:

Jeg overhælder det også med kogende vand.
I ubehandlet tilstand er det vist 90 gr om dagen pr. hest, de må få....Men jeg vil ikke løbe risikoen for forgiftning...så kogende vand over her...

Desuden er det genialt til kræsne heste, har jeg erfaret :-)
De kan ikke stå for det :bahh:

Pia
Post Reply