hurtig virkning, nyt foder??

Post Reply
aribeth

hurtig virkning, nyt foder??

Post by aribeth »

Basseponyen er jo kommet hjem til mig...

Han ser noget træls ud i pelsen, den er halvlang og mat og stritter... Jeg mener det er fordi han mangler noget ...

Han har gået oppe ved vesterhavet, på en nedbidt mark, med rent ud sagt elendigt græs på... han var lidt buttet, men det mener jeg ikke han er mere, han er dog vommet... og så mangler han en del muskler, især over ryggen...

Nu er han jo så kommet hjem til mig... jeg har siden i fredags tilbudt ham en halvnedbidt græsmark samt noget med langt græs på, men i den her tørkeperiode er det ikke lige det mest saftige græs jeg kan tilbyde ham...

Oveni det har han fået 300-400 gram Regulator en gang om dagen.

Og så noget havrehalm med meget græs i.

Basse fælder helt vildt, det ser ud som om den lange pels er ved at forsvinde nu, det der er stritter stadigt, men han fælder...

Kan det virkelig passe, at den smule regulator og "ordentligt" græs på 4-5 dage allerede kan ses på pelsen?? Eller er der noget galt eller hvad??

Og så har jeg forresten et spørgsmål... Basse kan godt have tendens til tynd mave når han får meget frisk græs, har de tidligere ejere fortalt mig. Er der nogen der har et godt foder som kan få orden på maven, så jeg kan tillade mig at lukke ham på grønt græs?
Og så bliver han vist meget nemt FED, men det er vidst en ponysvaghed... så det bliver nok noget med jordfold om dagen og græsfold om natten fremover for hele hesteholdet.

Hilsen
Katrine
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Hø, roepiller/betfor har gode fibre som holder maven i orden.
Har hesten meget tynd mave kan youghurt naturel med revne æbler være en mulighed. Irish mash skulle også være godt.

Når hestepærer ligner kokaser skal der sættes ind og helst lidt før.
Dvs. tag heten af det grønne græs og sæt den på en mere græsfattig fold.

Sørg for at have hø på folden uanset græskvalitet, da hestene selv tager høet hvis de har behovet.

mvh.
Britta

ps! det er muligt at hesten kan ændre sig så hurtigt på godt foder og godt græs. Kan se en foderændring på 3-5 dage på mine heste.
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Lone

Post by Lone »

Jeg giver soyaskrå og får flotte blanke pelse.
Foderskift kan godt give hurtige ændringer - iøvrigt fælder Athene osse lidt og hun havde da sommerpels.

Jeg gir Eggersmann Mash for at holde orden i maver - og fik det iøvrigt ordineret af dyrlægen, da Pna havde et voldsomt tilfælde af diarre - så voldsomt så hun bare lå ned og stønende og sked.
Det hjalp!

Havrehalm skulle være godt foder - bedre end byghalm
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Er ikke enig med Lone om halmen, da havrehalm har modhager på stråene og kan derfor give heste i hestne grundet små strå der sætter sig fast i halsen.
Byghalm har ikke disse modhager i samme grad og derfor får mine heste altid byghalm uden stråforkorter.

Der kan dog være en større foderværdi i havrehalmen, hvis der er græsudlæg i.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Lone

Post by Lone »

Der skulle overhovedet ikek være problemer med havrehalm - og det er rigtigt med grædudlæg gir det en god foderværdi.

Pas på med de nedbidte græs - det er det værste i forhold til forfangenhed. Gammelt, langt græs er langt bedre.
Post Reply