Opstillingsproblem

Lone

Opstillingsproblem

Post by Lone »

Jeg har fået klare ordrer fra kiropraktoren på, at sidde på hesten UDEN at korrigere min skævhed.
Jeg sidder altid skævt på hesten og forsøger altid at rette det, med mere ondt i ryggen til følge.
Han siger nu, at det må jeg ikke gøre. jeg skal sidde som jeg selv synes det er behageligt, fordi det er min naturlige holdning - lidt lissom at være indfodet - det er hesten jo født med og det skal ikke korrigeres.
Omvendt skal jeg endelig ride - gerne mere - for det hjælper på ryggen - men det ved vi jo godt.

Men hvad så?

Jeg sidder naturligt sådan, at mit ene ben er ca 1 cm længere ned end det andet - og min vægtfordeling kan ikke være lige over hesten, men vægten er er forskudt til højre side. Eller? Mit venstre ben er længst - så er vægten jo forskudt til venstre?
Altsammen selvfølgelig minimalt - men alligevel skævt.

På et tidspunkt, da jeg havde læst Bennet, sad jeg som jeg følte det bedst og red bedre - på et godt redet hest.
Nu har jeg jo en unghest - og hvordan vil det så være?

Min vægtfordeling er jo naturlig for mig - jeg er kun i balance, når jeg sider lidt skævt, men blir hesten så skæv?
Vil den ikke bare finde balancen med min skævhed?
Skal jeg korrigere for det - og hvordan?
Og Stephanie rider hende jo også - og hun er ikke skæv - hvad så med det?
Artig blir tilredet som handicap-hest fra starten :bskoer: .
Det ser vel osse uskønt ude for det trænede øje?

Kan huske jeg læste noget godt om det engang - men ikke hvor.

Det var garanteret Julie Taylor, der vidste noget?

(Julie - kan du ikke bare være herinde under fals navn? :bskoer: )
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Hvis dine ben ikke er lige lange skal dine bøjler heller ikke være det.
Du skal jo holde balancen på sædebenene og dine ben skal bare hænge ned med en let støtte i bøjlerne.

Det jeg tror du gør er at knække i hoften for at korrigere for din skævhed og det må du ikke, da det vil overbelaste din ene side og du får ondt.

Sæt dig på sine sædeben og stræk halsen. Du må ikke komme længere bagud med noget af kroppen end det. Skyd nu brystet frem og rul frem på sædebenene. Slap af igen og vent på hesten skubber dig frem igen.
På den måde er det bækkenet du vipper og lændets smidighed du opbygger.

Du skulle nu ikke ret gerne få problemmer med ryggen, men rid det så vidt muligt i skridt først indtil du har fundet fidussen.

En unghest har næsten altid en dårlig balance og du vil blive flyttet pænt meget rundt indtil den har fundet sin balance og Lisette skal f.eks. bare have et par fridage før jeg igen skal arbejde balncen på plads inden vi kan arbejde med den reele ridning, så dårlig ryg og unghest er nok ikke den bedste cocktail.

Få Stephanie til at ride først indtil din ryg har det bedre.

Hvis hesten virker skæv så mærk efter hvor skævheden kommer fra og er det en skulder så rid den ind på plads og er det et bagben der ikke kommer nok med så driv mere med det ene sædeben som det andet .

Det kan også være en fordel at ride med hestens "krumme" side til indv. for på den måde at rette den ud og få den vendt rigtigt.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Det vil da helt sikker ødelægge det stakkels ædle dyr for tid og evighed. Skyd den hellere med det samme, INDEN den begynder at lide. :bskoer:

En død hest er en glad hest :bahh:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Årh, Lone - jeg tænkte faktisk at på HN ville jeg blive anbefalet at sælge hesten osv - og havde glædet mig til mine svar - den skal bare ødelægges så jeg kan få det bedre!!!
Men du må da også gerne tænke lidt seriøst over problemet - for hvordan skal vi kunne ride den kür ellers - pisseskæve og med pukkelryg?!
(Artig får pukkelryg)

Britta: jeg har faktisk tænkt, at det var bedre at Stephanie slet ikke red - så kunne jeg ride hende som jeg gør og hun kunne lære det på den måde - finde sin balance med mig først.
Jeg knækker ikke så meget i hoften - jeg sætter mig bare lige og det er forkert for mig.
Og så har jeg skiftet mellem ulige lange bøjler og lige lange - skal nok bare acceptere et halvt hul længere i den ene side.

Det er en meget god øvelse du skriver der - det vil jeg gøre mere aktivt.
I virkeligheden burde jeg ride uden bøjler - men det tør jeg sgu ikke på Artig....

Synes nu forresten hun har en fabelagtig god balance, hvilket nok skyldes hendes meget udeliv.
Lone

Post by Lone »

Måske burde jeg have en specialbygget sadel?
Ville faktisk gerne have en prof til at se på min fysik på hesten og hjælpe mig med at korrigere - kan man få sådan en?
Måske kunne jeg gøre noget med underlag og sadel?
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Synes du skal prøve med det halve hul først og ellers være opmærksom på om du bruger dine sædeben ens. Gør du ike det kan det også give dig en ømhed og i starten vil du nok blive øm i den side der er mest forpint pt. , da ridning jo bevæger muskelerne.

Nu ved jeg jo ikke hvor slemt din skævhed er og kan derfor heller ikke sige om det vil påvirke Artig.
Det er dog tit en fordel at lade hesten ride af forskellige, da alle menesker har en god og en dårlig side og er rytterens og hestens den samme giver det som regel altid et problem.

Ikke fra den ene dag til den anden, men over længere tid og det giver sig gerne udslag i at hesten lægger sig hårdere på den ene tøjle som den anden.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Lone

Post by Lone »

Pointen er netop, at jeg ikke kan bruge sædebenene helt ens, jeg vil jo altid hvile tungere på det ene end det andet - fordi jeg sidder lidt forskudt.
Eller sådan opfatter jeg det i det mindste.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Det er jo det der gerne skulle udligne sig når dine bøjler passer.

Jeg vil dog give din kiro ret i at du ikke skal lave noget om i starten, men bare slappe af og lade hesten gøre arbejdet. På den måde vil det bløde lidt op i ømhederne og du kan så i momenter bedre arbejde i den rigtige retning ved at arbejde på afslapningen og evt. trække vejret dybt imens.

Det gør at du får iltet blodet mere op på den måde bedre får løsnet op i spændingerne.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

Interessant af kiroparktoren har en holdning hér.
Men jeg tror nu han har ret (afhængig af hvor dit problem sidder).

Jeg har haft problemer med et seneblad ved hoften - her hjælper det at sidde RIGTIGT - og så vil udstrækning før og efter rideturen hjælpe mig.

Lone, hvordan varmer du op før du hopper på hesten?
Lone

Post by Lone »

Ehm - jeg varmer ikke op - det burde man vel, men gør nogen det i virkeligheden?

Hvordan varmer du så op og kan du mærke forskel?

Det er da fordi det er en god kiropraktor ....
Post Reply