Indføling

Post Reply
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Indføling

Post by stratego »

Så har jeg haft to ryttere til et intensivt dressurkursus og havde planlagt de skulle lære en hel masse, men det endte faktisk med de "kun" fik lært at slappe af i ridningen og specielt håndstillingen var et problem.

Hvorfor lærer man så lidt om indføling på rideskolerne, når det har så stor betydning for den daglige ridning?

Hvorfor er opstilling så overset et punkt på undervisningsplanen?

Kan man overhovedet lære 10 ryttere at ride på en gang?

Ville du i det hele taget betale for undervisning, hvor der kun blev lagt vægt på hjælpernes funktion og ikke på øvelser som f.eks. sidebevægelser?

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Det er jo nok de letøvede ryttere, der typisk vil lære en masse sjove øvelser selv om de endnu ikke har lært at sidde ordentligt på hesten.

Egentlig synes jeg heller ikke der er noget galt i at forklare dem, hvordan man rider f.eks. sidebevægelser. Resultatet bliver ikke overvældende smukt, men rytteren får da stadig trænet sine hjælpere.

For rytterne (især de meget unge) som for hestene skal en dressurtime jo gerne være afvekslende.

Jeg synes måske snarere en ridelektion skulle starte med en halv times teori efterfulgt af ridning. Det ER jo ikke nok at VIDE, hvordan hjælperne fungerer. Man skal stadig træne en hel masse, før man får fuld kontrol over dem på hesteryggen.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Jamen Britta, nogle steder undervises ser nu i grundridning og opstilling m.v.
Desvæære er der også steder hvor der bare rides i "futtog" 12-16 ryttere efter hinanden rundt i ridehuset, og det er der mange som betaler for ... fordi de IKKE ved bedre, man forventer jo at når man melder sit barn eller en selv til på en rideskole så ved underviserne hvad det drejer sig om !! Men det er der jo så desværre mange beviser på at sådan er det ikke..
Hos os har vi max 6 ryttere på holdene af gangen så bliver der tid til alle.

og nej der er mange steder her i omegnen jeg ikk ville betale for undervisningen, men det er jo ikke alle som ved hvad de melder deres børn til.
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Jytteh:

Jeg ved godt at der findes god undervisning og det kan jeg kun glæde mig over. :tommelop:

----
Lone:

Jeg mener ikke at en rytter skal ride schenkelvigninger som eksempel før de kan sidde ordentligt på hesten og genere den mindst muligt.

---
Generelt:

Det jeg har så svært ved at forstå er, at man kan ride med flyvearme, skuldrene hængende oppe om ørene og kiggende ned for at finde guld i hestens man. Hælene trukket med op hver gang man laver en schenkelkorrektion og fingrene kan nærmest spille klaver.

Det er selvfølgelig lidt sat på spidsen, men det er trods alt ting som skal være på plads for at hesten får en chance for at gøre som man gerne vil have den til. Ting der gør at man kan rette pænt mange fejl selv, hvis man er opmærksom på det. Det er denne fokus jeg gerne vil have mere med ind i ridningen for hestens skyld.
Den kan jo umuligt lave noget ordenligt, hvis rytteren sidder som en sæk kartofler og spænder man i en del af kroppen så gør hesten det jo også og det er vel ikke rimeligt.

Vi vil gerne have hesten går på eftergivenhenden og være så selvgående som muligt, men giver vi hesten en chance når vi ikke kigger på os selv først?

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Lone

Post by Lone »

Folk skal jo først og fremmest lære at finde balancen på hesteryggen og hvordan det hele fungere og det er futtogs-ridningen faktisk ikke så dårlig til.
Jeg har for nylig været lokomotiv på et ridehold, da jeg lige skulle prøve noget rideskole-ridning igen i vinter. Der var ikke plads på de bedre hold, så jeg red bare på et med en meget blandet flok - 3 gange, så gad jeg ikke betale for det mere.
Men der var fx en mand på min alder, som primært skulle finde noget balance og når lokomotivet trak så kunne han bruge energien på, at lære at sidde, lære at finde balancen og al det.

Man skak da bare ikke blive sådan ved - når man kan lidt selv er tiden jo inde til de mere forfinede ting. Næste skridt er at kunne ride hesten frem alene og lære hjælperne at kende.

Men alle nybegyndere skal altså have lov at føle nogle successer. Selvom de i princippet bør skridte i et halvt år, så føles de altså ikke godt nok for den nye rytter. det skal også være sjovt at ride og udfordrende.
De letøvede, som også bruger noget tid på barrierreridning, vil da også gene prøve de sværere ting og der kan fx sidebevægelser være gode. Desværre er det svært at lære på en rideskolehest, for den vil ofste gøre det med grovere hjælpere - men så får man da en fornemmelse af bevægelsen.
Hvis man kun rider en time om ugen, så mener jeg det primære må være at kunne ride alle tre gangarter og faktisk værre for hesten, hvis alle mulige skal tæske den rundt i alle mulige øvelser, de ikke kan magte alligevel.

Rideskoleheste, på de gode steder, bruger minimalt med energi på at tøffe rundt nogle timer om dagen - som regel bliver de brugt til mere øvede et par gange om ugen, hvor de så får vedligeholdt muskler og dressur. Og det behøver altså ikke være så ringe endda et hesteliv.

Jeg mener slet ikke du kan lære at ride med følelse og indføling, hvis du går på rideskole.
Hestematerialet er beregnet på futtogsridningen og er ganske ofte ret mekaniske i deres adlydning af hjælpen - ofte reagerer de mere på underviserens kropssprog og ord, end på rytterens - også på de øvede hold.
Skal du ride med indføling skal du kende din hest - og så skal du have den i andre situationer end når du rider: se den på folden, når den æder, når den er syg, på vejene, når der sker noget nyt osv. Forståelsen for hesten er meget mere end den time eller to du rider og du kan ikke ride med indføling, når du ikke forstår hesten.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Jeg tror på at man kan give eleverne succes ved at de selv kan rette fejl ved at blive opmærksom på dem.

Det kan være en med hestehale som kan få at vide at, hvis hun kan mærke sin hestehale i nakken så er det fordi hun kigger ned.
En anden kan have ur på og kan få at vide at, hvis de kan mærke kanten af uret er det fordi hånden vender den forkerte vej.
En tredie kan få at vide de skal være opmærksom på, om de spænder i låret, da det gerne skyldes en optrukken hæl.

Mener samtidig at man sagtens kan lære en nybegynder denne indføling og tror faktisk de får lettere ved at lære at holde balancen, men problemmet er gerne at en underviser ikke kan se nok på den enkelte rytter til at give dem disse tips når det er nødvendigt, hvilket det er nærmest hvert andet minut i starten.

Men selve det at have et futtog som trækker og rytteren så kan koncentrere sig mere om sig selv kan jeg godt lide, hvis det altså følges op og ikke kun er en nem måde at komme om ved det på.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply