Jeg skal have cantos igang igen

Post Reply
Jeanie

Jeg skal have cantos igang igen

Post by Jeanie »

Og jeg spekulere lidt i det, da han ikke har været redet ret meget i de sidste to år !!Ikke så meget fordi han vil bukke elller lign. men mere fordi han skal langsomt og godt igang igen !

Nu er jeg ikke typen, der longere og alt det der kunstfærdige, så jeg regnede med, at jeg bare ville slynge mig op på ryggen af ham , og ride en tur i skoven.

Nu skal han jo så ikke falde død om, grundet manglende kondition, og så er det jeg lige skal vide, om jeg ikke skal starte stille ud, for hans skyld, med nogele ture i skridt, på en halv times tid af gangen ca hveranden dag...lyder det pinefuldt eller !!


Jeg tager gerne imod andres erfaringer med at ride en hest op fra bunden igen, med mindst risiko for " overbelastning"..forstår i hvad jeg mener !??
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

så længe...er der alligevel aldrig gået, uden at jeg har fået redet cooper, så jeg ved ikke hvormeget hjælp jeg reelt er til emd mine råd??!
:roll:

Umiddlebart var dét du foreslår nok også dén vej jeg selv ville gå: ud i skoven, primært skridt, men også lidt trav - gerne op og ned ad bakker i skridt, for igen at få lidt muskelmsse uden hesten af den grund skal overanstrenge sig.

god tur!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Når jeg har startet en hest op efter en længere pause har jeg gerne brugt tommelfingerreglen med, at hesten skal op og puste 50 meter, for så at sænke tempo og så igen op at puste 50 meter og igen sænke tempoet og siden skridte af. Skridt kan være rigeligt for nogen heste og andre skal trave lidt for at komme til at puste.

Det plejer gerne at tage ca. ½ time i alt.

Jeg har så fortrinsvis gerne brugt bane eller hal, da det altid har været en ukendt hest og lidt kylling er jeg jo. :wink:

Det jeg har prioriteret højest er at hesten har gået godt frem og har søgt godt ned. Skridter man godt frem fra starten, har man som regel heller ikke problemmer med fremdriften i traven.

Prøv dig frem med, om du skal nøjes med at skridte eller du kan lægge lidt trav ind.

Jeg ville også nøjes med at ride hver anden dag og ellers tage det i det tempo hesten kan klare.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Jeanie

Post by Jeanie »

Atengstedt ! Jeg har ikke haft hesten i 2 år, den er i pleje ved mig, og de som har haft inden den kom her, har brugt den til at gå sammen med deres Ægyptiske Hingst --altså selskabshest !! Der for er han ikke blevet redet.. :wink:

Britta- jeg har ikke nogen hal ej heller en bane, så det nytter ikke at være en Kylling, jeg må bide i græsset.. :wink:

Jeg regende med, at jeg ville tage nogle tuer op og ned af bakker, og i et godt fremad-driftigt skridt tempo !! Han er lige lidt for tyk, så vi skal nok starte meget forsigtigt.
Han er dog på kur, og den er ved at vise sin virkning..! Da han er Araber skal han jo heller ikke være alt for rund vel !!

Jeg har overvejet om jeg skulle pulstræne, så jeg har lidt hånd i hanke med konditionen...!!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Jeanie:

Jeg har aldrig pulstrænet, men set meget på hestens flanke for at se hvor meget den puster. Har ikke brugt ret meget at høre på pusteriet, da jeg har oplevet heste godt kan puste meget lidt, men at flanken har gået som en blæsebælg og bruger derfor dette som målestok.

Tror det er et klogt valg bare at skridte og en anden god tommelfingerregel er at man tæller om hesten går rentaktet, slæber på en eller flere af hovene eller lyder trippende.
Man skal kunne tælle 1-2-3-4 jævnt, så er man ikke helt på gale veje og hesten søger som regel så selv ned og slapper af.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply