Farver?

Lone

Farver?

Post by Lone »

Kan vi lige få lidt fra Mendel - ærteblomstenes herre - kort sagt, hvordan er det nu og hvad kan man regne med?


Artig er jo sort.
Hendes far er sort og hans far og hans farfar og så videre i adskillige generationer med enkelt hingste imellem, der så var brune.
Zardins hoppeside er overvejende brune.

Artigs mor er brun, hendes morfar er sort og hans far var sort.
Artigs mors hoppeside er brune i de første led.

Se her:
[url=http://www.allbreedpedigree.com/artig+firfod]Artig Firfod[/url]

Godot er rød.
Hans far er vel brun, hans farfar er rød og derefter kommer en række sorte ( iøvrigt er Artig og Godot beslægtede, lissom Pina og Artig...)

Godots mor hedder Goldchen, så måske er hun rød, hans morfar er sortbrun og derefter er hingstene sorte.
[url=http://www.allbreedpedigree.com/godot2]Godot[/url]

Nå, hvad farve får så Artigs føl?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Den store spørgsmål er vist, om Artig gemmer på et gen for rødt, og det kan hun godt gøre, selv om der er langt imellem de røde i hendes familie. Hvis der slet ingen røde er, har hun vel sagtens ikke noget rødt gen, og så bliver føllet sort eller brunt.

Hvis hun HAR et rødt gen, må der være 50 procents chance for et rødt føl.

Jeg sætter en femmer på brunt :cigar:

Der er en eller anden amerikansk hjemmeside, hvor man kan taste forældrenes farver ind, og så regner den ud, hvilke farver føllet kan få og hvad der er størst sandsynlighed for. Men jeg kan da ikke huske, hvad siden hedder.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Teknikslaven
Administrator
Posts: 240
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:36

Post by Teknikslaven »

[url=http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp]Den her måske[/url]?
Mvh.
Teknikslaven
Lone

Post by Lone »

Hvad er tobiano og Frame overo?
Lone

Post by Lone »

Agouti?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

De to førstnævnte er vist brogede, er de ikke?
Agouti er brun, så hut jeg hvisker.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Ja, det er den, Elena :ok:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Jeg spottede Grandis og Grandios i Artigs familie langt ude - var de ikke røde?? Så KAN hun jo snildt have et rødt gen...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lone

Post by Lone »

Øh, kan hun?
Hold da kæft - jeg har glemt al arveligehdslære.
Er der ikke nogen der kan berige mig, så jeg ikke er nødt til spørge mine børn - eller endnuværre: læse om det. Jeg er jo i forvejen tvangslæser....
Var der mon ikke billeder af dem..
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Ja, jeg kan desværre ikke bidrage med meget.

Det eneste jeg kan huske med sikkerhed er, at det røde gen er - øøøh - ikke-dominerende. Der skal to røde gener til, før hesten bliver rød.
Derfor kan det røde gen ligge gemt i mange generationer, før det kommer til udtryk igen - når det andet forældredyr er rødt og dermed med garanti videregiver et rødt gen.

Jeg har en eller anden forestilling om at sorte heste ofte gemmer på et rødt gen, men jeg kan ikke huske hvorfor. HVIS Artig har et rødt gen, er der som tidligere nævnt 50 procents chance for et rødt føl, 25 procent for brunt og 25 procent for sort.

Jeg er dog ikke sikker på at sort i denne sammenhæng altid er = en sort hest. Brune heste kan have sort som grundfarve, tror jeg... :ehh:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply