"Miracle whip"?

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

"Miracle whip"?

Post by Lone Beck »

Til DM så vi nogle af de her aldeles fremragende (og nogle knap så imponerende) ryttere give deres heste et eller flere kraftige rap med pisken lige inden de smed pisken fra sig og red ind til start. :pisk:

De må jo vide hvad de gør, når de rider på dét plan :bed:

Men jeg har nu svært ved at se anden pædagogik i det, end at nu skal hesten squtte føle sig for tryg b>:)

Kan man forestille sig at hundefolk, der dyrker agility eller andre hundesportsgrene, giver køteren et par solide los lige før start? Eller at vi forældre giver vores unger et par flade lige inden vi går ind, når vi er inviteret ud med børn? Altså bare for at de lige skal være klar over, at de forventes at gøre deres bedste? :behj:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

[quote:d835d7c263]Kan man forestille sig at hundefolk, der dyrker agility eller andre hundesportsgrene, giver køteren et par solide los lige før start? Eller at vi forældre giver vores unger et par flade lige inden vi går ind, når vi er inviteret ud med børn? Altså bare for at de lige skal være klar over, at de forventes at gøre deres bedste?[/quote:d835d7c263]

ja, altså det har jeg da set mange folk fra politihundeforeningen gøre b:,( og ligeledes ser man da mange forældre skælde afkommet ud på forhånd, så de kan vide at té sig ude i byen.

Den der med de solide rap - det så ikke for kønt ud - men så er hesten jo lissom klar over, at rytteren er der b:( .

jeg forstod det ikke - den rytter jeg så gøre det synes ikke at have behov for denslags adfærd -
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Post by CXEC »

Ja, men man unders jo GANG på gang! Og desværre er det IKKE kun dressurrytterene.... Springrytterene gør det jo også rask væk.....

SÅK -med å
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Jeanie

Post by Jeanie »

[quote:71880ac105]Den der med de solide rap - det så ikke for kønt ud - men så er hesten jo lissom klar over, at rytteren er der . [/quote:71880ac105]

Øhhhhh !!????... b:? ...Det skulle den fa.....* da gerne kunne mærke, uden at få et par gedigne rap i rumpetten !!!

- Måske har jeg misforstået det, men jeg er jo heller ikke spring- og dressurrytter !!

Kan kun sige, at dette såvidt jeg ved, ikke praktiseres på Travbanerne....men der sidder man jo heller ikke på hesten, og skal gøre den ops. på ens tilstedeværelse..... b:( Hmprffff.....sidder og bliver lidt arrig !!!

- Undskyld, hidser mig ned igen !
Lone

Post by Lone »

øh, det var nok lidt ironisk, jeanie..........
Jeanie

Post by Jeanie »

Ja ja ! Lone det var jeg nok klar over, at du mente det ironisk...men det skulle fakta ikke undre mig, om der er noget om din ironiske teori..... :behj:

- Nå men hvor om alt er, så syntes jeg at det lyder underligt og mærkværdigt i mine ører, at hesten får rap i rumpen, inden den skal ud og vise sit kunnen !!

- Måske skulle de hellere gå over til at piske hinanden lidt.... b>:) ...det kunne måske skabe en anderledes stemning..... :smaek: ...nogen ville måske ( af rytterne) ligefrem nyde det !!... b:D
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Rytterne må jo selv have en tro på at deres "miracle whip" virker. Hvis de mente, at hesten ville gå ringere på banen, ville de næppe gøre det :behj:

Men det KUNNE være interessant at høre teorien/pædagogikken bag :-D

Det skal tilføjes at de par heste jeg så få et eller flere klap med pisken lige inden start, virkede totalt uanfægtede...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

JEG tror...
Jeg tror netop det er for at fortælle hesten at "Hey, jeg har en pisk, så du kan godt opføre dig...!" - når nu man ved, man ikke har pisken med inde på banen.
(Men lur mig om ikke hesten OGSÅ ved, man ikke har pisken med - eller er det kun deheste, jeg kender, der UDEmærket godt kan gennemskue den slags?)

Men altså:
FØR man rider ind slår man hesten med PISKEN for at fortælle den at den skal være god.
HVIS så hesten er god, slår man den igen (men nu i den anden ende, og med hånden) når man rider ud.

Nogeet, jeg nemlig heller ikke forstår er:
Hvem pokker har bildt folk ind, at hesten VED at jo hårdere man klapper, desto dygtigere har den været???
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

[quote:f39197099c]FØR man rider ind slår man hesten med PISKEN for at fortælle den at den skal være god.
HVIS så hesten er god, slår man den igen (men nu i den anden ende, og med hånden) når man rider ud. [/quote:f39197099c]

Egentlig er det vel med klap præcis som med klikkertræning og deslige.
Hesten lærer at det er = ros.

Jeg tvivler dog på at en hest er intelligent nok til at forstå den dybere mening med forebyggende piskerap.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

Jeg tror bestemt også, hesten ret nemt lærer at lette klap på halsen er lig med ros - men jeg tillader mig at tvivle på, at de forstår at jo hårdere man klapper, desto mere ros er det...
;-)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply