Fravænning

Post Reply
Jeanie

Fravænning

Post by Jeanie »

Jeg har nu igennem 3 uger haft Evita og Nonae adskilt når de har været i stalden, og han har kun diet når de er ude. Nu er det så jeg skal have dem helt adskilt, og så spørger jeg lige et eller andet ´´ekspertpanel´´ som nok dukker op, om jeg bare skal være konsekvent og skille dem helt ad nu, eller skal han stadig die ?? engang imellem ? Evita er sat ned i kraftfoder og han er sat op...så er det ikke ved at være tiden, hvor han siger ´´farvel´´ til mors bibbelutter ????? Han er jo ret gammel, 8 måneder...hva' er det ikk' nu da ???
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Gu' er det da nu - også i den grad - sådan en stor hvalp!! :D Så vidt jeg er orienteret, øger det risikoen for yverbetændelse, hvis han få lov at tage en trøstetår i ny og næ. Det bedste er at skille dem helt og aldeles endegyldtigt ad, hårdt og brutalt og ingen kære mor :twisted:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Det lyder da sært, Lone? Hvorfor skulle det være sådan? netop ved en hurtig adskillelse har hoppen jo stadig meget mælk i yveret det må da øge risikoen for yverbetændelse? Min gamle hoppe vænnede slev sit føl fra, da han var 8-9 måneder - det gør vel de fleste hopper. hvis de får lov. Jeg tror det er traumatisk for føl og hoppe med en brat adskillelse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Ja, men det er altså hvad de garvede avlere siger. Jeg har prøvet både den langsomme og den brutale metode, og begge dele fungerede fint her.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Jeanie

Post by Jeanie »

Og hvad er vi så enige om , er det mest rigtige..... :roll: :roll: ..hurtig eller langsom :?: :?: :?:
Lone

Post by Lone »

Langsom! jeg kan ikke se hvorfor den hurtige metode skulle være god overhovedet? Det må medføre væsentlige ulemper for både hoppe og føl? Og væsentlig ulempe - det er imod dyreværnsloven............
Jeanie

Post by Jeanie »

Tjaa..nu får jeg garanteret moralske prædikner i hobetal...men jeg kan da lige sige, at Kondanizza ALDRIG blev skilt 100% fra... :oops: ...men Madammne klarede det selv... :wink: Hun blev kun taget fra om natten, om dagen gik de sammen...dyrlægen sagde FEDT...lad den bare Patte, sålænge Daisy ikke er ifolet..!! Evita går jo også tom, men Nonae er jo ligesom udstyret anderledes end Kondanizza...så han SKAL jo helt væk på et tidspunkt.. :roll: Det er ikke så meget Patteriet jeg her tænker på, men fordi han er hingst, og han er vel ligeglad, når hormonerne begynder at virke efter hensigten..så spinger han vel på alt...der stå HOPPE på.... :roll:
Berit
Posts: 146
Joined: Sun 19. Feb 2006 14:54

Post by Berit »

er ved at vænne vores 2 føller fra !! de første 3 dage var de inde føllerne om natten og ude hos hopperne om dagen, de næste 3 dage igen pat engang dagligt og nu har de i en uge ikke fået pat og er så småt holdt op med at kalde og hopperne ligger ikke mælk til mere, syntes det har fungeret ok på den måde. det har nok været værst ved mig at gå og høre på deres til tider meget hjerteskærende kald begge veje. vh berit
Mon de har tabt os bag en vogn fra USA
Post Reply