hingstevalg 2006

Post Reply
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

hingstevalg 2006

Post by jytteh »

nå de damer er der gang i spekulationerne i de små hjem ?? Eller er der valgt hvem som der skal være den udalgte til hopperne til næste år? Eller skal efteråret og vinteren gå med at undersøge og besigtige emnerne ? Her hos os skal Viddi efter al sansynlighed endnu engang ifoles med Mignon (med frost) så vi kan se at få lavet det hoppeføl til Lone :-) hvis det ikke kommer i 2006. og hvem som Pølserne får som ny mand er lidt uvist endnu, med jeg kunne nu godt tænke mig Red Label, emn han er efterhånden 20 år så det kommer jo lit an på om han stadig er levende til næste år...
Lone

Post by Lone »

Øv, jeg vil osse ha et føl!! :evil: Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at avle min egen ridehest på min egen ridehest - så har jeg vel hest nok til en 30-40 år! Men jeg ville sgu nok gøre det så fortænkt, at det slet ikke blev godt!!! :cry: Hvad tager en god avler mest udgangspunkt i? Temperament? udseende? resultater? Stamtavler? Andet? Det hele? Hvad går man mest på kompromis med?
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Hvad de forskellige vægter mest er nok forskelligt. Men jeg har jo købt Viddi specielt til Mignon, udfra min egen vurdering af at de ting som var knapt så gode ved hende var supergode ved ham. og indtil videre ser det jo ud til jeg har valgt rigtigt de har fået 2 føl og begge har været årets føl :-) men når jeg vælger, starter jeg med afstamningen, det er vigtigt i en så lille avl, derefter sortere jeg dem fra med dårligt temperament, og når listen er færdig skulle det gerne være de hingste som har færrest eksterøiør fejl og et godt hovede som er tilbage. jeg går ikke på kompromi med benstilling og temperament. men kan godt være mere ligeglad med farven :-)
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg overvejer - stadig - at sende Fie til hingst, men får jeg ikke solgt Dengsen (og næste år Skipper) - så gør jeg det ikke. Hvis hun SKAL til hingst, bliver det en oldenborger, og jeg HAR egentlig valgt - men i mellemtiden har jeg glemt navnet :D Fie har et super eksteriør, men en ringe trav, så der bliver ikke brugt en hingst med under 9 for traven. Desuden skal temperamentet være roligt, for selv om jeg er næsten 100 procent sikker på, at Fies nerver er ´´menneskeskabte´´, vil jeg kun bruge hingste med et godt sind. Forresten er hun også rimeligt rethaset, så hingsten skal også have gode haser. Jeg har tidligere hældt til Ultimo II af Hvarre, som oven i købet bor ret tæt herpå, men han har rette haser, så det dur ikke. I stedet bliver det en hingst syd for Aalborg.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply