HVad er papirerne værd?

Post Reply
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

HVad er papirerne værd?

Post by Lone Beck »

Da Hesteuniversitetet åbnede med et ´´spørg Johannes-forum´´ stillede jeg følgende spørgsmål, som jeg efter aftale med Johannes, tillader mig at sætte ind her som debatoplæg: Hej Johannes. Jeg kunne godt tænke mig at høre dit bud på hvad papirerne på en ridehest er værd (altså IKKE avlsdyr). Nogen hævder jo at heste uden papirer nærmest er værdiløse, hvis de ikke har vundet DM eller lignende. Andre hævder, at papirer kun er noget værd på hopper, mens de for vallakkers vedkommende er irrelevante. Man kan jo tydeligt se forskellen i priserne på DV-føl og papirløse føl, men hvad med rideheste? Hvor meget ekstra koster en dv-hest i forhold til en tilsvarende papirløs hest? Lad os sige at det drejer sig om en jævnt god, men ikke fantastisk 5 års hest, der starter LB dressur (eller find selv på et bedre eksempel). Og hvad med LU-papirer - er de overhovedet noget værd?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Og Johannes' svar: Hej Lone. Det er næsten flovt, at jeg først nu har opdaget, at du har skrevet et spørgsmål til mig. Beklager meget, men som du ved, har jeg været ´´aktiv´´ andet steds! Svaret er nemt og ligetil: Stamtavle er kun noget værd, hvis du vil avle med dyret (det gælder for resten også alle andre dyr: hunde, køer, får, geder osv.) Du kan jo ikke ride på stamtavlen, vel, så hvis man køber en vallak med et megaflot papir, er det et prestige-spørgsmål ... især hvis rytteren både i tide og utide snakket meget højt om hestens stamtavle!!!!!! I 2003 købte jeg en hingst til 350.000 -UDEN STAMTAVLE, men hans bygning er så perfekt, at det alene er pengene værd. ham vil du om føje år møde blandt GP-hestene - med garanti! Mange hilsner. Johannes
Lone

Post by Lone »

Hm.... I princippet er papirerne vel ikke noget værd - for brugen af en ridehest - og dog alligevel. Man bør dog formode, at en ren-avlet hest er resultatet af målbevidst og gennemtænkt avl - og at papirene derfor er et udtryk for en kvalitet. Det er det så nok ofte IKKE - men det kan man vel komme ud over ved kun at vælge avlere med klarlagte og synlige principper for deres avl - avlere der faktisk kan svare på hvilke overvejelser de gjorde sig, da de frembragte den hest man er interesseret i. Det forudsætter naturligvis, at man altid kun handler hest direkte fra avlerne og aldrig køber en ´´brugt´´ hest, som har været på andres hænder og det er selvfølgelig ganske urealistisk. Tror at jeg ville mene, at en ung hest med papirer burde have en større værdi end en tilsvarende uden papirer - at man betaler for avlsarbejdet - men når hesten har været redet et stykke tid - måske er 6-7 år - så er det dens fremtoning og evt. resultater man bør se mere på - så her kan de to heste ikke vurderes i forhold til deres papirer - men at man netop betaler for det ridemæssige arbejde, der er lagt i hesten. Jeg ser lidt efter hest - og jeg vil ikke umiddelbart købe en hest af en tilfældig privat, som har bedrevet lidt hjemmeavl - med papirer og det hele - her ville papirerene intet betyde for mig, fordi avlsarbejdet i mine øjne ofte er ganske tilfældigt - her ville hestens fremtoning og evner betyde langt mere og den viden jeg ville kunne få om dens forhistorie. Men jeg synes også der er for meget avl - jeg går næsten ind for statsstutterier - og ingen privat avl - sådan som princip ihvertfald - jeg synes folk har alt for travlt med at sætte heste i verden, uden at have nogle ordentlige holdninger til det! Lyder jeg nogenlunde klar? Jeg er vist lidt træt - rødvin på en onsdag aften formudrer hjernen... :P
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Nej man rider ikke på papirene, men det giver en god fornemmelse af hvad det er man behøver bruge tiden på at kører ud og se på. og en hest til 350.000 uden papir fint nok den havde måske kostet 2.000.000 hvis den havde haft det og måske været kåret.. Virkelig gode heste handles fo rigtigt mange penge og en god dressurhest koster let over 1.000.000,- både med og uden papir. og INGEN heller ikke dig Johannes kan give garanti for hvilke heste som komme til at gå GP, det er såmen ikke altid dem som er perfektbygget som virkelig kommer frem i ´´skoene´´. Det er jo bl.a. meget tydeligt hvis man går en tur i stalden og ser de virkelige topheste som har bevist at de kan og vil, der er godt nok en stor del af dem som man ikke ville vende sig efter hvis de gik på en mark. Men vil man være bare lidt sikker så er papirene en form for ´´dokumentation´´ for hvad gener der ligger i hestene og om så kan man ud fra det vælge om det er det som man ønsker. Bare fordi en hest er ´´perfekt´´ bygget gør jo ikke at den også bliver en god ridehest..
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
Jeanie

Post by Jeanie »

Papirene er ikke dem man rider på vel ???? Jeg har solgt en papirløs hest, for nu snart 23 år siden , den fik jeg 40 000,- for, og der var ingen slinger der, den blev handlet til prisen !! De var slet ikke interesserde i papre de ville bare have hesten og købte den på den egenskaber ! I Trav er det nogenlunde det samme, der handles mange heste i sporten til spot priser trods gode papire, der ses mere på egenskaber, når hesten skal op i pris. Jeg blev tilbudt en niårig super skøn vallak i onsdags, med både 13 og 15 tider, hans papire er ok, men hesten koster kun 4000,- og ville stadig kunne begå sig i løb !! Her ses så bort fra papirene, men ejer ønsker ikke en formløbs hest...det ville jeg så være fint tilfreds med. Tager man så min treåring, uden tider, men med fine linier på hingste side, er jeg blevet budt 150 000,- og det på ren afstamning hingste mæssigt, uden hun har vist sig !!!..det er så en handel med papire der her kunne være tale om !! Om det er det samme i rideverdenen..tja det skal jeg ikke kunne sige, men mon ikke der er lidt for meget fokus på papirene istedet for hestens egenskaber..for mig ville det da være det alt afgørende hvis jeg skulle handle en ridehest...så er det for mig fuldstændig ligegyldigt, om den er efter Musse mulepose og Kasper klatøje, hvis bare den har det potetiale jeg ville søge efter.
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Jamen Jeanie Hovrdan vil du så lige vide at den har det potentiale ?? Det kan man vurdere ved hjælp af papirene, men igen hvis man bare vil have en køn musse til skovtur og en LC-LA så er arvelige defekter jo også ligemeget !! eller er de ?
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
Jeanie

Post by Jeanie »

Jamen Jytte !! Potetialet ligger vel ikke alene i papirene ?? Der er vel heste, der kan noget uanset de har papire eller ej....måske brugte jeg ordet potentiale forkert... :roll: Jeg mener da nok, at der måtte kunne findes papirløse heste, som kan gå mere end skovtur, det tror jeg ikke på, kun afhænger af papire....men hvad ved jeg også om det, jeg har jo bare travheste, og kan de løbe 15 tider, så ville papirene være unødvendige, men i Travavl har de alle papire, så det er de med uanset hvad..... Jeg tror ikke jeg skal blande mig i rideheste papire dertil rækker mine evner nok ikke...... :roll: :wink: Men hvor om alt er, så har min veninde da en papirløs hest, og den starter da stævner i hvad ved jeg ikke, det er noget dressur noget, som jeg ikke aner en pind om...men starter det gør den. Men fordi en hest ikke har papire betyder det vel ikke at den er fyldt med arvelige defekter ?????? Det håber jeg sørme ikke ,for så blev dem jeg solgte til, for godt 20 år siden sgu da snydt !!!!.....Og jeg blev snydt......hesten fejlede intet, og det kan ikke være den eneste !!!!!
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Jeanie selvfølgelig kan du finde en papirløs hest, men hvos du står med et føl eller en meget ung hest, så kan du nu ikke, medmindre du er meget ekspert i at udvælge ungheste, ud fra at den er sort med blis og sokker sige at her er en kommende dressur stjerne som ender med at så GP. der er dine chancer større for gevinst hvis du står med et papir som siger at både dens mor , far m.v. i 6 generationer har gået høje dressur klasser eller at alle deres afkom har gjort det.. For folk som ikke har en KÆMPE viden i at se om der er noget i en unghest er det temlig et lotteri at købe uden papir, ikke at der ikke også er noget lotteri i at købe en med papir, men chancerne er nu større for at få den rigtige gevinst hvis du ved hvad der ligger bageved. Jeg kender da masser af heste som har både sprunget højt og gået høje dressueklasser uden papir, men det får nu ikke mig til at avle på dem med naboens kønne hingst for så får jeg nok en stjerne.. OG i sidste ende så koster det det samme at have en dårllig, en god, en rimelig god eller en kanon hest. Der er INGEN som siger at heste uden papir er fyldt med arvelige defekter, men ingen ved om der måske er nogle, heste på papir har da også defekter og så kan man jo vælge disse hingste ellre hopper fra, det kan du ikke når du ikke ved hvem som er mor og far.. Jeg har da også selv haft heste uden papir, men det er dag ikke noget jeg ville løbe særlig langt efter..
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
Post Reply