Når i taler om ridning !!

Post Reply
Jeanie

Når i taler om ridning !!

Post by Jeanie »

Ja når i taler om ridning, så er det somme tider at jeg bliver ´´hægtet af´´... :( ....Jeg fatter minus af hvad i taler om, og jeg sidder og grimmer mig over ikke at kunne forstå snakken helt... :( Det er gået op for mig, at jeg i den tid, jeg har beskæftiget mig med Travsport, har glemt en hel masse om Ridning.... :shock: Det er ikke fordi jeg ikke kan ride en hest, men sådan ride ride...det tror jeg sgu ikke mine evner rækker til længere.. :( Når vi rider , er det ridetræning for hesten, og vi arbejder meget i intervaller, og rider med pulsmålerer, og tager hvilepuls, både før og efter ridningen....gør i det ???? Vi snakker et andet sprog end jer tror jeg, og jeg må indrømme, at der har været så meget at lære i Travet, at jeg har glemt mange af ridningens fagudtryk... :roll: Jo vi rider også hestene...men det er op på biddet, i rider dem frem..er det ikke sådan det er..`???? Traveren skal helst ´´gå op på biddet´´...altså det er et udtryk...men måske menes der det samme som i ridningen...eller...nej det gør der jo ikke..for vi skal jo ikke ride hesten ned og frem....vi skal have den op og frem af..helst i fuld fart, eller i et flydende arbejds tempo.....så gør vi heller ikke så meget i skridt arbejde, det er mest galop og trav !! Jeg sidder og bliver en anelse ked af, at jeg rent fakta, har glemt så meget som jeg har i forhold til ride kunsten, og jeg som har startet dressur stævner og spring...redet Quadrillie..(= staves :roll: ??), haft en hest der sprang MB...og nu sidder jeg tilbage med stumperne af en dårlig hukommelse og savnet af at kunne RIDE en hest !!.. :( Men det kunne være at jeg skulle melde mig på et hold [i:d1537d020a][color=red:d1537d020a]for begyndere[/color:d1537d020a][/i:d1537d020a] Nu hvor jeg har fået Cantos SS i stalden, han er jo en ridehest af aller fineste skuffe... :wink: ...så nu hvor mulighedn for at lærer at ride igen er lige for næsen af mig, så er det da dumt ikke at bruge den chance.... :roll: ... Ærlig talt syntes jeg at det er lidt pinligt... :oops: ..men jeg ved til gengæld en hel masse om fodring og andet vedr. pasning og pleje af heste....men jeg ville jo så gerne kunne snakke med, når i andre taler om RIDNING......der er jo ikke mange der kører eller rider Travløb...lige her..... :cry: Tørrer lige øjenene og tager en kiks.... JEG VIL LÆRER AT RIDE EN HEST IGEN..... :( Jeanie- som lige kom til at tænke over hvordan det nu lige er det der ridning.!!!!!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Ej, Jeanie, jeg synes det er SÅ fedt at vi har en traverfan herinde :D At du ikke altid forstår, hvad vi snakker om, skal du da ikke være ked af. Vi forstår jo heller ikke altid hinanden (kan jeg se i min egen tråd ´´bange for biddet´´) :lol: Men hvis du vil til at ride dressur igen på din nye skønhed, må du da have rigtig god fornøjelse med det! Sjovt er det jo :wink:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Det er egentlig ikke så svært. Sædet (lændets bevægelighed) er det der holder styr på bagparten. Altså hvor langt hesten skal træde frem med bagbenet. Sædet styrer fra bagkode til ca. frem til midt i sadlen. Schenklerne styrer frem til ca. hovedet. Lægges schenklerne tilbage så skal hestens løfte bagbenet mere før den strækker det. Bøje bedre i bagkoden. Lægges schenklerne frem så holder det styr på skuldrene. Trykkes der med schenklerne fremme skal hesten løfte sig bedre fortil´, hvilket samtidig vil få hesten til at løfte halsen mere. Ved ikke om det gav lidt mening. Hilsen Britta
Jeanie

Post by Jeanie »

Hvorfor skriver du Russisk Britta ????... :shock: :shock: Nej jeg ved godt hvad sæde og schenkler er og alt det der...men det er når i taler om Teknikker...løsgøre, bla bla...kan ikke engang huske hvad det er i siger....det er som om det ikke fænger...det er vel fordi jeg ikke forstår hvad i siger, ind imellem...... :roll: Men ok der er vel også noget af det jeg får fyret af engang imellem der ikke giver nogen mening for jer !!! Som Ole siger !! ´´ Når du taler med folk på banen Jeanie, så taler du sort !´´...og der kan være noget om det !! Ole fatter ikke en meter af hvad jeg sommetider siger, når han overhører en samtale med mig og træner..... :roll: ...det er lidt sådan jeg har det når i snakker RIDNING...så'en næsten proff..............fostår i ????
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Jeg forstår godt hvad du mener. ;-) Når vi taler teknik, så er vi nok lidt nørdet, men hvis ingen siger til os vi taler russisk, så kan vi jo heller ikke gøre noget ved det. :D Det vi nørder om er jo som regel, hvad vi gør for at få hesten til at bevæge sig som vi ønsker og samtidig ikke lide overlast. Tror jeg nøjes med det for ike at blive nørdet. ;-D Hilsen Britta
Post Reply