Hvad blev der af forpartsvendingen?

Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hvad blev der af forpartsvendingen?

Post by HHansen »

Nogle af mine elever har udtrykt ønske om at lære forpartsvendinger og andre 'morsomme' ting. Det er så også meget godt, og vi har snakket lidt om det og aftalt at det skal vi så i gang med. Da én af mine andre elever så siger at forpartsvendingen da er udgået!! :?: Og det er da vist rigtigt... den findes vist ikke i nogen dressurprogrammer mere. Men hvorfor??? Og er det så 'forkert' at lære den? Eller er det bare meningsløst? Skader det hest og rytter??? Undrer mig lidt.... ??? :?:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Hvad blev der af forpartsvendingen?

Post by Stutteri Highmoor »

Øvelsen fremmer ikke den indundergriben som vi efterstræber.
Den virker ikke samlende eller løsgørende, så jeg formoder det er derfor at den er strøget fra listen!

hilsen Belinda
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Hvad blev der af forpartsvendingen?

Post by HeidiO »

Øvelsen må da virke lige så løsgørende som schenkelvigninger?

Er det ikke bare et "modespørgsmål" om hvad der er in i disse år?
Heidi
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Hvad blev der af forpartsvendingen?

Post by Stutteri Highmoor »

der er også debatter om hvor vidt schenkelvigninger virker løsgørende. Der har vist været snak om, om den også burde stryges!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hvad blev der af forpartsvendingen?

Post by 99E »

Jeg ved ikke hvad "DRF-begrundelsen" er - men min holdning til forpartsvendingen er at den udelukkende er en forberedende lydighedsøvelse, der skal lære hesten at vige for schenklen (isolere vigning fra fremad).

Og så kan man godt lære hesten det - det er "forpartsvendingens" rolle i Parelli's system.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Hvad blev der af forpartsvendingen?

Post by Stimata Doamna »

[quote:e4340799a9]Jeg ved ikke hvad "DRF-begrundelsen" er - men min holdning til forpartsvendingen er at den udelukkende er en forberedende lydighedsøvelse, der skal lære hesten at vige for schenklen (isolere vigning fra fremad).

Og så kan man godt lære hesten det - det er "forpartsvendingens" rolle i Parelli's system.[/quote:e4340799a9]

Jeg tilslutter mig Parellis argumentation :-)

Det er en forberedende øvelse, der lærer hesten at vige for schenklen eller andet tryk. Jeg har brugt den til ungheste i longen, hvor de parerer og derefter skal skifte volte ved at lave en forpartsvending med tryk fra hånden, der af gode grunde træder i schenklens sted :-)

Hvad schenkelvigninger laver i dressurprogrammer er mig en gåde - de bør kun tjene som forberedende øvelse, og er ikke en øvelse, man skal stræbe efter at perfektionere.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Hvad blev der af forpartsvendingen?

Post by stratego »

Ved godt jeg er lidt underlig med schenkelvigningen men jeg synes personligt den er sværere at lave korrekt som versaden.
Begge mine heste har aldrig haft problemmer med versaden, men schenkelvigningen har godt nok tit givet mig grå hår i hovedet.

Det svære i schenkelvigningen er nemlig at hesten skal være lige i kroppen og kun stillet. Altså ikke bøjet.

At jeg synes den er så svær skyldes så måske at den for mig er en øvelse, hvor det gælder om at hesten skal både bære og løsne, men sådan har jeg lært den. ;-)

Forpartvendingen bruger jeg utroligt meget både med kontakt på tøjle og for lang tøjle, men det gør jeg jo også i schenkelvignigen, men har så mere held med forpartsvendingen som schenkelvigningen for løs tøjle.

Synes man skal lære diverse øvelser, da det hjælper rytteren til at få styr på sine hjælpere uanset om det skal bruges i et program eller ej, så er det mig der underviser lærer eleverne alle øvelser.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Hvad blev der af forpartsvendingen?

Post by Stutteri Highmoor »

Godt så!
"Nu skal vi have fakta på bordet": tænkte jeg i morges. Tog telefonen og ringede til DRF, og spurgte hvorfor forpartsvendingen er kasseret.

Den første jeg talte med vidste det ikke og stillede mig videre til en som heller ikke vidste hvorfor. Hun ville dog "undersøge" sagen og ringe tilbage, hvilket hun lige har gjort.

Begrundelsen er at øvelsen kun var i LB og ikke havde noget uddannelsesmæssigt formål!
Jeg spurgte lidt mere end til begrundelsen, men hun kunne kun gentage det samme.

Så nu har vi den officielle begrundelse fra DRF!!!


hilsen Belinda
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Hvad blev der af forpartsvendingen?

Post by Stimata Doamna »

[quote:dd7dbf0b55]Synes man skal lære diverse øvelser, da det hjælper rytteren til at få styr på sine hjælpere uanset om det skal bruges i et program eller ej, så er det mig der underviser lærer eleverne alle øvelser.[/quote:dd7dbf0b55]

Det er jeg helt enig med dig i! Når en øvelse står i et program, bliver der trænet ihærdigt - og det er måske ikke helt pointen med netop denne øvelse. Til gengæld er der mange, der overser øvelsen, når den ikke står i et program - og det er jo heller ikke ideelt.

God initiativ, Belinda. Vi har den officielle begrundelse - ikke at jeg synes, at den er specielt velunderbygget, men det... havde jeg nok heller ikke forventet. Bare fordi jeg arbejder i en bank, betyder det heller ikke, at jeg har forstand på penge (udover at bruge dem, forstås). Jeg har én gang spurgt DRF om noget, og jeg må ærligt indrømme, at det svar mest var morsomt...
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply