Hvornår er det nok?

Post Reply
Lone

Hvornår er det nok?

Post by Lone »

Eller hvornår er det tid? Efter Schannon fik konstateret sygdom på begge øjne, har hun faktisk fået det værre. Hun er blevet rigtig sur og hendes ene øje ser mere og mere sært ud. Det er somom det hele skrider lynhurtigt frem, efter dyrlægens besøg i sidste uge. Faktisk så meget - tror jeg - at jeg nu er ved at tænke på, at det ikke kan gå sådan. Jeg har tænkt at prøve i hele den komende uge, hvordan det er når hun laver noget hver dag (fordi jeg ikke har nået så meget i den sidste uge - måske er det derfor hun er sur....) - men jeg er samtidig bekymret for, at tage hende ud - fordi jeg tror hun ikke kan se nogetsomhelst mere, med det ene øje. Jeg tør slet ikke ride hende - men er osse i tvivl om at frilongere - Tænk hvis hun går i panik og bare løber? Hun virker meget -´´på tæerne´´ og hvis jeg fører min hånd op mod det ene øje blir hun dødforskrækket, når mine fingre rør hendes kind. Noget helt usædvanligt for hende. Hun virker ikke glad - helt anderledes end hun plejer. Jeg havde jo tænkt på det med en øjenfjerning, men synes det ikke mere. Det andet øje er jo også dårligt, så det ville være synd, hvis hun skal igennem en operation, bare for alligevel at blive blind på det tilbageværende øje. Har læst om heste, der er blinede på et øje, og som lever fint - men sådan virker hun ikke på mig. Jeg synes slet ikke hun skal opereres - jeg synes det er uværdigt for hende. Men er det det? Burde jeg prøve? Opfatter heste som meget tæt på naturlig livsform - på trods af vores måde at holde heste i stald osv. Men flugtinstinkter osv., er der jo helt som i naturen - så det ville da vel være forkert, at udsætte hende for operationer, smerter osv? Hm - ved ikke - input søges.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg synes bestemt ikke du skal lade hende operere - det lyder helt meningsløst. Men jeg tror heller ikke du behøver tænke i aflivning, endnu. Hvis synet på det ene øje forværres hastigt, må det være meget ubehageligt for hende, men der er jo en mulighed for at det kun er en overgang - at hun skal lære at være blind. Hvis hun derimod fortsætter med at være nervøs og arrig, ville jeg gøre en ende på det. :cry: Men jeg ville nok give hende længere tid end en uge - en måned eller to, formentlig. På den anden side; hvis hun så i løbet af ´´prøveperioden´´ fik det meget værre, ville jeg nok fremskynde beslutningen. Det er noget rigtigt møg, hva'? :(
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

Måske.... Skal hun bare lige vænne sig til det. Lad være med at ´´overraske´´ hende... Dvs. gå altid til hende på den side, hun KAN se og gå derfra over på den anden side - uden at slippe den fysiske kontakt. Branderups ´´Hugin´´ er fuldstændig blind - og han rides... (Men vé den, der laver huller i banen - Branderups ridehusbund er fuldstændig plan - altid!!!)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Åh NEJ, Lone. Har først set denne tråd nu. :cry: Jeg ville også se det an, og lade hende vænne sig til ikke at kunne se på set ene øje. Hvis det går så hurtigt, må det være svært for hende at lære nye måder at tackle situationer på, i et tilsvarende tempo. Hvordan er det gået, siden du startede tråden?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply