mavesår og krybbebidning

Post Reply
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

mavesår og krybbebidning

Post by Heidi »

Jeg har lige brug for lidt hjælp til vores ene hoppe som krybbebider... Hun er forholdsvis nyindkøbt og vi kendte til hendes uvane inden. Hendes reaktions mønster gør at vi tænker i mavesår, da det primært er ved fordring hun gør det, og hos sælger gjorde hun det også hele tiden på fold, der havde hun lille bitte fold og ikke noget at pille i dagen lang. Foder var hø og havre. Nu går hun på 4 ha. mark med masser at pille i og hun krybbebider heller ikke ude. Vi fodrer udfra at hun har mavesår, så hun får hø, roepiller, vitamin/mineral og [url=http://www.biosa.dk/]Biosa[/url]. Og efter vi begyndte med Biosa er der sket et markant fald i hendes krybbebidning når hun spiser... Jeg var så dum (dummeslag er tildelt :( ) at købe Fibergi (et svenskt müsli foder) til hestene, med det indeholder lidt/noget melasse og det er skidt for en hest med mavesår, og så tiltog krybbebidningen igen... Vi har snakket om dette her [url=http://www.boehringer-ingelheim.dk/Web/Boehringer+Ingelheim+Danmark/Animal+Health/Hobbydyr/Kosttilskud/Pronutrin%AE]Pronutrin[/url] Er det nogen som har erfaringer med mavesår, krybbebidning og heste og evt. behandling med ovennævnte.. Hilsen Heidi
Lone

Post by Lone »

Jeg tror det allervigtigste, er at fjerne stresseårsagerne - så hesten ikke føler sig ansporet til at afreagerer ophøbet stresse, ved at krybbebide. Min veninde, som jeg delte stald med for nogle år siden havde fået sig en araberhoppe, som krybbebed. Hun gjorde det meget, men hos os kom hun på fold hele dagen, var med i en flok på 8-10 heste, havde altid stråfoder på folden og boksen - så hun endte med kun at gøre det en lille smule ved fodringstid. Vi fodrede faktisk dengang med Müsli far Tjørnehøj, der rent faktisk indeholder en del melasse og vi gav overvejende halm som stråfoder. Der er meget ny viden og krybbebidning - meget af det er ikke særligt udnerbygget, men hjælper det hesten at fodre efter mavesårsteorien så er det da så absolut fornuftigt, især når de rent faktisk bidrager til at hesten æder mere naturligt. Men jeg ville nok få hesten regulært undersøgt for mavesår, før jeg gav tilskud derefter. [quote:57d32b37f5]Engelske undersøgelser, der er så nye, at de endnu ikke er afsluttede, antyder, at anlægget til krybbebidning lægges allerede i følalderen og på en eller anden måde hænger sammen med mavens produktion af mavesyre kontra den form for fast føde, føllet optager efter fravænningen.[/quote:57d32b37f5] [url=http://www.russ.752.dk/hestedatabasen2.htm]Artikel om krybbebidning[/url] [url=http://www.prettyfancy.ridesiden.dk/hjemmeside.asp?Vis=Side&Id=111321&User=%7B1995506F-35DA-4440-9FD3-561F8371BBE5%7D&Check=05-04-20]Mange erfaringer - og teori om mavesår[/url]
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

Vi skal også have hende undersøgt, og er med i et universtiets projekt der vil forsøge at klarlægge uvaner hos heste, og jeg må desværre vente den tid det tager.. og fodre så godt som muligt i den periode Jeg har dog fået rigtig god rådgivning fra Biosa forhandleren. Vi har netop taget hendes ´´usle´´ forhold og gjort dem 100 hvis ikke 1000 gange bedre :wink:
Hilsen Heidi
Jeanie

Post by Jeanie »

Heidi du får her lidt om PRONUTRIN , det er en af vores Artikler...så den kan jeg vist godt låne og vise dig !!.. :wink: ( er ansat ved Marstall) Mavesår hos heste ? Pronutrin holder maven i form Marstall Danmark APS Mavesår hos heste er et skjult problem. Mavesår forekommer ofte hos heste. Men det er først for nylig, at man har erkendt, hvor udbredt lidelsen egentlig er. I de seneste år har adskillige videnskabelige artikler beskrevet en høj frekvens af mavesår, hos heste. Således har man i nogle undersøgelser påvist mavesår op til 90% af heste i træning (konkurrence og Væddeløb.) Mavesår er også et meget almindeligt fund hos føl. Hvad forårsager mavesår hos heste Normalt er mavesækkens slimhinde beskyttet mod mavesaftens ætsende virkning. Men den beskyttelse kan forsvinde ? enten som følge af uhensigtsmæssig fodring. Det kan føre til beskadigelse af slimhinden i mavesækken ? bedre kendt som mavesår. Mavesår kan ses hos heste af alle racer og ved forskellig brug, men især heste i hård træning har risiko for at få mavesår. Håndtering af mavesår hos heste En god kur er ar fjerne de disponerende faktorer, give hesten adgang til hø af god kvalitet eller sætte hesten på en god græsfold. Dette er desværre ikke altid praktisk muligt. Derfor er det vigtigt at hesten fodres korrekt. Hvorfor bruge Pronutrin Pronutrin holder hestens mave i orden i perioder, hvor den udsættes for megen stress eller uhensigtsmæssig fodring. Pronutrin er testet i fodringsforsøg i Tyskland, og produktets virkning er bekræftet af uafhængige forskere. Pronutrin indeholder kun naturligt forekommende stoffer, og da der er tale om et foder tilskud kan det anvendes uden at komme i konflikt med dopingreglementet. Husk !. ? Mavesår er ikke alders betinget. Marstall Danmark har overtaget salget / distributionen af Pronutrin fra Boehringer Ingelheim. Det vil sige, du nu kan købe produktet direkte hos Marstall, eller ved at kontakte din lokale Dyrlæge. For yderligere information kontakt da Marstall Danmark + 45 75739775 eller send os en mail på marstall@marstall.dk Mavesår hos heste skyldes ofte en eller flere faktore: ● Fodring med store mængder kraftfoder ● Intensiv træning ● Foderskift eller ændring af foderrutiner. ( Fravænning af føl) ● Nederst i rangordnen ● Transport, operation eller anden form for stress Symptomer på Mavesår: ● Vægttab ● Nedsat præstation ● Nedsat/ selektiv ædelyst ● Nedstemthed ● Diarré eller løs gødning ● Jævnlig kolik i forbindelse med fodring ● Skære tænder ● Flehmen ● Ligger på ryggen Venligst Jeanie
Berit
Posts: 146
Joined: Sun 19. Feb 2006 14:54

Post by Berit »

vores amistar har mavesår. han lider af små kolikker og får somme tider en pronutrin kur og det virker og uanset om hesten har mavesår eller ej så er det et helt genialt tilskud som man med fordel godt kan give hesten selv om den ikke har mavesår. amistar havde senest kolik i går og jeg var nede og hente mavesårs tabelletter på apoteket, antiseptin dem får han i opstart af en ny pronutrin kur for at det skal gå hurtigere med at stabillisere mavesyren som der produceres en del af når hesten har kolik og taber ædelysten, 3 tabelleter 3 gange dagligt knust og tyndet med vand og i en sprøjte. dyrlægen gav mig i år et andet produkt i stedet for pronutrin, gasto et eller andet, det kan ikke anbefales, hestene vil ikke æde det i stedet kan man så opløse det til grød og give det i sprøjte, men det er ikke at anbefale, snakkede med dyrlægen om det her i morges og jeg var nr 2 der brokkede mig, så han tager det af hylden. så heidi en spand prontrin, pengene er givet godt ud og hestene elsker det !! vh berit
Mon de har tabt os bag en vogn fra USA
Cato
Posts: 1
Joined: Thu 3. Jan 2008 20:49

mavesår og krybbebidning

Post by Cato »

Hej Heidi

Jeg kan kun anbefale Pronutrin, det virker glimrende på min 3 års vallak.
Pronutron er ganske vist lidt dyrt, men - men hjælpen er på vej - og den kommer her: Der er et apotek i tyskland, som sælger recept- frit medicin/fodertilskud - og de sender det overalt i europa. Det tager ca. 5 min. ved PCèn, et VISA-kort - og så har du europas næstbilligste Pronutrin bragt til døren. (det billigste firma, sender KUN i tyskland og det drejer sig kun om 1,5 Euro).
Firmaet ligger i Solingen, Tyskland og kan kontaktes på www.care-line.biz
...det er et seriøst og troværdigt firma, vi har handlet med dem i 1½ år og har kun gode erfaringer.
Held og lykke
Post Reply