At tørre hyben?

User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

At tørre hyben?

Post by Baloozhi »

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man tørrer hyben når man nu endelig har fået taget sig sammen til at få plukket en masse? Og hvor længe tror I de kan holde sig?
Venlig hilsen
Baloozhi
Jeanie

Post by Jeanie »

Jeg plejer at finde et sted, med masser af tør luft !!..Det er som oftest oppe på loftet, da der er en gennemstrømning af luft, og der er dejligt tørt. Jeg ligger dem ud på nogle aviser, og så ligger de der, og jeg vender lidt på dem engang imellem. Holdbarheden er afhængig af hvor godt du får dem tørret, og hvordan du opbevare dem !! Jeg piller dem fra der ikke lige ser så godt ud efter tørringen, og resten opbevare jeg i kurve, normalt efter tørring har jeg til et par måneder, men det svinger efter hvor mange der plukket, og hvordan tørringen blev, og selvfølgelig hvor rundhåndet jeg er når de får dem tildelt.. :wink: Du kan trække dem på ståltråd, det gjorde jeg i starten....men det taaaager laaaang tid, så dovenskaben overtog, og jeg bruger nu den ovennævnte først beskrevene metode.. :wink: Og så lige et forsigtigt Undskyld Baloozhi... :oops: Jeg har fået din besked, men fik ikke svaret før du selv nåede at oprette denne tråd... Mht. til din hest, kan jeg ikke finde den i det system jeg bruger,men har dog andre kanaler, som jeg vil forsøge at finde den via.
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

Det kommer dels an på hvordan du tørrer dem, om de ligger spredt ud på aviser i fyrrummet eller de kommer i ovnen på max 50 grader .. og så kommer det an på størrelse og hvor fugtige de er. De kan holde længe hvis de er rigtigt tørre. Det er et H****** arbejde og tager lang tid :roll: Er det til hestene ?? Hvis det er så vil jeg istedet anbefale at løs fryse dem og tage op som behovet er :) Personligt køber jeg mine urter for så er jeg 100 % sikker på at de er helt tørre.
Lone

Post by Lone »

Hvorfor bruger I hyben? Det er noget med led osv - er det ikke? Jeg ville også være forsigtig med tørring, vores indeklima er ikke så velegnet til den længere. Jeg ville bare fryse dem istedet.
User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Post by Baloozhi »

Jeanie: Tak for vejledning og det med ståltråd er jeg nok lidt for doven til :oops: så jeg prøver det andet. Jeg troede faktisk ikke det var lykkedes mig at sende pb'en til dig for den lå bare i udbakken og så kunne jeg ikke finde ud af at sende den :) Jeg er glad for du stadig vil forsøge at finde lidt ud af om min lille mand, skriv endelig hvis du skal have flere oplysninger om ham. Heidi: Ja det er til hestene, men bliver de ikke meget splattede når man fryser dem? Det lyder ellers som en nem løsning. Også fordi min mand nu er begyndt at pippe lidt over, at vi skal til at have hyben til at ligge over det hele sammenholdt med 2 legesyge katte :lol: Så jeg kan nok ikke forvente at kunne få lov til at tørre alle dem jeg har plukket. LoneSchannon: Altså mine heste er helt vilde med hyben og jeg troede kun det var godt mod forkølelse forebyggende, men så læste jeg jo et sted at Jeanie skrev det var de reneste C-vitaminer og jern, øh... :oops: kan ikke lige huske... hjælp Jeanie :lol:
Venlig hilsen
Baloozhi
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

2 katte og hyben tørring... BIG FUN.. for kattene :wink: hyben indeholder en masse C-vitamin (som de alligevel tisser ud ved overskud) og er desuden godt for led og hove. Mange heste syns det er mums, især friske... Om de biver lidt smattet er vel afhængig af hvor mange man tager op til optøning af gangen, men det gør vel heller ikke så meget, de skal alligevel bare i fodret :mrgreen:
Hilsen Heidi
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Hyben styrker imunforsvaret.
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
Jeanie

Post by Jeanie »

Jamen hyben er en all rounder ! Det styrker ikke blot immumforsvaret, men indeholder et stof der hedder GNOP eller noget i den retning, og dette er afprøvet på gigtpatienter, med god virkning, så det styrker led ! Jeg har haft gode resultater med hyben til hestene, selvom det er i det absolut friske hyben der er mest af alt i, men tørret har det også fungeret, det er 5 år nu vi bruger hyben, og det både som et lille tilskud i foder, samt godbidder. Jeg gider godt både plukke og tørre, da jeg ikke vil ofre formuer på det der står i min baghave, bare fordi det er kommet i poser og spande! Samtidig får jeg en masse frisk luft, og det er godt for mig. I dag skal jeg have knust mynten, som jeg hængte til tørrer for en måned siden, så får de en håndfuld af det i foderet. Det styrker appetitten, letter luftvejene, og er anti-parasit middel som bonus !! Jeanie
Lone

Post by Lone »

Hvir meget pulver til en hest?
Jeanie

Post by Jeanie »

Det spørgsmål forstår jeg ikke lige helt Lone ????????..... :roll:
Post Reply