Hackamore - Bosal

Post Reply
Lone

Hackamore - Bosal

Post by Lone »

Jeg har lige haft en diskussion med min rideustyrssælger. Han viste mig en Bosal, som jeg ikke har haft fornøjelsen af at se live før. I mine øjne er den ligesom de hårde Hackamores ( dem med ´´cykelkæden´´ - vil kunne virke ligeså hårdt og gøre lige så meget skade, hvorimid en blød hackamore i mine øjne næsten svarer til at ride i grime. Det var vi meget ueinge om - han hævdede hårdnakket, at virkningen er helt forskellig, men på den anden side har han kun set én ride med Bosalen i deres western-klub, og hun gjorde det ikke mere. Dertil sagde han osse, at man skulle bruge den meget forsigtigt? Jeg troede det var noget der var meget brugt? Er der forskellige bosals? Den jeg så var meget hård. Og det er vel en inidiansk inspiration? Hvor kommer hackamoren fra?
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

En bosal og en hackamore er faktisk det samme.. men man skilner mellem bosal/hackamore og en mekaninsk hackamore (dem med kæder og des lige ´´curb strap´´) som ikke er særlig westernstyle. Faktisk slet ikke. En Bosal rides oftest med en mecate, som er en tøjle flettet af heste hår og som er lidt stikkende i det. Det er især på heste under oplæring man bruger dem, da de ´´understøtter´´ tøjlevægten ved at være lidt ´´stikkende´´ og ´´små trælse´´ mod hestens hals, så hesten nemmere viger for tøjletrykket ... øhhh forstod nogen det :roll: :lol: Formålet er jo at lære hesten neckreining, dvs. vige for tryket/vægten af tøjlen. Det skal lige siges at de ikke er mere stikkende at man sagtens kan ride uden handsker, bare så ingen tror at de er møg ubehagelige mod hesten Man kan sagtens ride med tøjler lavet af bomuld eller sejlerreb, det gør vi selv. Bosal/hackamore, son hviler på næserykken og ikke har klemmefinten. [img:4b8aaac0d5]http://www.petsmart.com/media/slt/images/products/detail/large/Spring_Catalog_04/lg_5572_312cd.jpg[/img:4b8aaac0d5] Mekanisk hackamore, men klemme finten :? [img:4b8aaac0d5]http://www.crossedsabers.com/images/Hackamore.jpg[/img:4b8aaac0d5] [img:4b8aaac0d5]http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu/varusteopas/kuvat/3_1_hackamore.jpg[/img:4b8aaac0d5] Personligt bryder jeg mig slet ikke om de mekaniske hackamore, da de laver klemme finten om hestens mule. Bosalen er en californisk (i tidernes morgen sikkert spansk) ´´opfindelse´´ hvor man, så vidt jeg husker, starter hesten i bosal, skifter til snaffle og derefter til stangbid.
Lone

Post by Lone »

Ja, det forstod jeg godt - hvad er så en snaffle? Rider du selv - eller bruger selv - disse ting?
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

My mistake... et snafflebid er et trensebid :wink: Vi rider selv med både bosal, snaffle og stangbid, alt efter hvad vi lige føler der er behov til den pågældende dag :D Er ´´den gamle´´ vi har, ved at være lidt ´´tung og død i sværden´´ så rider vi med bosalen, for hun er langt mere opmærksom på rytteren i bosalen. Vi kunne i princippet ride med bosal altid, men håber er stadig (ganske naivt sikkert :P ) at vi får tid til at starte stævner og da skal heste over 5 år rides på stangbid. De 5 år overstod hun får 16 år siden :lol: Hilsen Heidi
Lone

Post by Lone »

Hæ,hæ!!!! Men hvorfor er hesten mere opmærksom på rytteren? Virker den mere ´´skarpt´´ - mere opmærksomhedskrævende? ER der egentlig grunde til stangbiddet - eller er det bare som jeg forstår i klassisk ridning - bare fordi! Fatter iøvrigt ikke, hvorfor ingen endnu har opfundet en grund i det klassiske?
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

Jeg skal ikke kunne side hvorfor vores gamle hoppe er mere opmærksom i bosal end med bid... det er det samme hvis vi rider hende i grime ( ganske alm billig 4 for 100 kr grime) Det kræver måske at hun skal tænke selv :P Jeg skal ikke udtale mig om grunde i klassisk ridning, da jeg rider western :wink:
Post Reply