Hvordan løsgøre?

Post Reply
Lone

Hvordan løsgøre?

Post by Lone »

Min Schannon er blevet enormt stiv i den ene side - sært nok. Jeg forsøger alle slags løsgørende øvelser - men det synes ikke at hjælpe. Det virker somom det er i øverste del af nakken - men ikke somom hun har ondt, mere somom hun er blevet stiv og fastlåst. Gode forslag? Gode løsgørende øvelser? 8)
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Du kan prøve dette: Stil dig med front mod hendes bringe - lidt ud til siden, så din venstre hofte er lige foran hendes venstre bovspids. Se så om du kan få hende til at lægge hovedet på din skulder... de fleste heste kan godt lide dette når de lige finder ud af det, for det er den eneste måde de kan aflaste deres nakkebånd på. Når hun er ok med at have hovedet liggende på din skulder, kan du prøve at gå lidt ned i knæ og se om hun følger med. Du må selvfølgelig ikke trække i hendes hovede og det er vigtigt at hun er varmet op enten ved at røre sig eller stå i solarium inden du går i gang. Hvis du går ned i knæ og hun følger med, kan du forsigtigt lægge en hånd op bag hendes ører og ganske blidt mærke efter om du kan føle nakkebåndets tilhæftning på hendes occiput (bag ørerne ind mod midten). Prøv at vippe lidt baglæns mens du går ned i knæ for at se om hun har lyst til at strække ud i nakken mens du stryger hende bag ørerne... de fleste heste synes dette stræk er rigtig dejligt. Du kan også se om du kan få hende til at dreje hovedet (ikke halsen) til højre og venstre. Stå på venstre side (f.eks) og læg højre hånd øverst på siden af halsen. Læg venstre hånd på næseryggen og prøv forsigtigt at foreslå at hun kigger til venstre mens halsen forbliver ligeudrettet. Lad være med at trække eller skubbe. Hold kun strækket i få sekunder eller så længe hun gider. Husk at hovedet ikke må hænge oppe i luften når I gør dette... hesten skal være afslappet. Mvh Julie
Lone

Post by Lone »

Okay - det lyder godt. Kan du ikke lige komme og vise mig det? Front og venstre hofte mod venstre bovspids? Kan jeg det? Hm.... Hun vil faktisk ikke dreje hovedet sålangt til den ene side, som den anden - er ellers ret smidig. Men lyder rigtig godt - hvor opvarmet? Efter ridning? Ingen solarium her.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Jeg er kommet til at starte en ny tråd da jeg skulle svare... Anne forsikrer mig dog om at jeg er tilgivet. Mvh Julie
Lone

Post by Lone »

Jeg har svaret i den nye tråd
Lone

Post by Lone »

Hun vil ikke lægge hovedet på min skulder - så synes hun bare jeg er dum! Når jeg forsøger, fx efter ridning - så vil hun jo klø hovede, eller se i mine lommer, eller bare videre - Hun vil gerne lægge hovedet på min skulder kl. 22 om aftenen, når jeg går i stalden - men det kan jeg jo ikke bruge til noget? Gud, hvor jeg lyder dum - men sådan er det altså...... Men iøvrigt er hun ikke så stiv mere, måske fordi jeg har forsøgt at ride meget efter Bennets teorier.......
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Lone, hvorfor kan du ikke bruge det til noget kl. 22? Det er da et udmærket tidspunkt at strække ud på. Mvh Julie
Lone

Post by Lone »

jamen, fordi du skrev at hesten skulle være varmet op først?
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Når jeg skal starte en hest op, så er de som regel ret stive med ret slæbende skridt. Jeg starter gerne med at skridte hesten godt frem uden at den dog må jappe. Prøver mig så lidt frem med, hvor god hesten er til at lytte til schenklerne. Sædet er jo med automatisk, så det mærker jeg jo hurtigt. De fleste heste er gerne lidt stive i højre side, hvilket gerne viser sig ved at hesten laver ovale volter. ;-) På den venstre volte vil hesten gerne gå og kigge lidt indad og på den højre volte vil hesten gerne kigge lidt udaf. Når jeg rider en volte forestiller jeg mig at volten er en urskive. Når viseren står på hel/halv/ kvart i og kvart over skal hesten hjælpes. [i:def379ad1d]Højre volte[/i:def379ad1d] Volten starter med hel ude ved hovslaget med at retningsvise med udv. schenkel, som samtidig gør at hesten ikke så nemt kan starte med at skyde udv. skulder. Når hesten er begyndt at dreje bruger jeg indv. schenkel til at hjælpe hesten til at blive på sporet. På den måde hjælper jeg hesten rundt i en cirkel med en kvart omgang af gangen. [i:def379ad1d]Venstre volte[/i:def379ad1d] Her vil hesten jo gerne gøre volten mindre og da retningsviser jeg med udv. schenkel som på højre volte, men lægger indv. ben lidt mere tilbage for at få bagparten mere med. Siden arbejder jeg lidt med at flytte hesten ud og ind på sporet så jeg nærmest laver en begyndelse på sidebevægelser. Ikke meget men alligevel lige så meget at hesten skal krydse benene en lille smule. Læste et sted at har man bare styr på udv. skulder så er indv. skulder ikke noget problem. Husker dog ikke hvor jeg har læst det. Når der rides sidebevægelser er det et godt tegn, når hesten sænker hovedet en smule og begynder at gumle tilfreds på biddet. Lyder som når man klikker to stykker metal mod hinanden efterfulgt af en slubrelyd. Har den det rigtigt godt så brummer den også. Benytter mig også af overgange og tilbagetrædninger for at løsgøre, men det er så mere for at få hesten til at sætte sig mere bagtil og få en bedre balance. Når balancen er på plads så rider jeg mindre og mindre volter. Når hesten kan gå en 15 meter volte i en god arbejdstrav begynder jeg galoparbejdet, som er rigtigt godt til både løsgøring og samling, hvor jeg så arbejder med først 20 meter volter, som siden gøres mindre. Hilsen Britta
Post Reply