Travhest og dressur

User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Travhest og dressur

Post by Baloozhi »

Jeg har en travhest der ikke har gået løb. Han er 11 år. Han har vist sig at have talent for dressur og han kan godt lide det, men når det drejer sig om galoppen går det ikke så godt. Jo hvis han skal galoppere ligeud eller store volter, men f.eks 15 m volter er det virkelig noget skidt. :( Jeg havde et styrt på ham og kom til skade med min skulder så derfor var der en underviser der red ham i en periode indtil jeg var klar igen. Jeg har hele tiden troet det var mig der ikke støttede ham nok da han styrtede, eller sad forkert, men nu er underviseren også styrtet på ham. Så nu må jeg ligesom se i øjnene at det nok ikke ´´blot´´ er en brugerfejl men måske ligefrem et ballancespørgsmål... :cry: Jeg kan altså ikke blive enig med mig selv om det er synd at øve galop med ham, eller om jeg skal sige han har en fantastisk flot gang i skridt og trav og så er det dét. Hvad synes I? Er det synd og uden formål at øve det med ham når han nu er 11 år?
Lone

Post by Lone »

Det er da ikke synd! - Men det er synd for jer begge, hvis I styrter. Det drejer sig jo nok am balance og for at have en god balance må man have gode muskler - og god støtte, men det er du jo opmærksom på. Hvorlænge har du øvet/prøvet? For umiddelbart ville jeg sige, at du skal ride nogle gode dressurmuskler på ham - give ham god støtte, lade ham galoppere på de store volter, indtil hans balance blir bedre - og så langsomt gøre volten mindre. Træn galoppen til han kan gå en kort, samlet galop - før det skal du ikke ride så små volter. Man skal give sig tid og lade være at fokusere på ting, der ikke kan lade sig gøre - endnu. 15 m. volter er krævende for en hest, der ikke er i form til det. Hvad har han så lavet i sine 11 år? Formålsløst synes jeg heller ikke det er, da du vel vil ride styrketræning på ham - hvorfor ellers dressuren? Enhver ældre hest har godt af muskel- og balancetræning, så holder de længere i den sidste ende.
Jeanie

Post by Jeanie »

Travheste behøver ikke at have gået løb, for at være STORT galoperende. De er avlet med talent for TRAV, og mange af dem har ikke den medfødte evne til at samle galoppen ej heller med megen støtte. Rigtig mange ´´ride´´-traver ejere har smagt gruset, grundet stort galoperende heste. Det ligger i hans gener..det med galoppen, og det kan med meget arbejde blive lidt bedre, dog aldrig helt godt. Men hvis du vil øve galoppen, så skal du ud på store volter, og ikke i et ridehus eller på en ridebane, for der vil han tabe sine ben...som jeg forstår det er han meget stort galopperende. Min store Hoppe kan gå en meget fin og samlet galop, men hun kan derimod ikke gå en samlet trav ?? Det har hun ikke ´´indbygget´´ i hendes program!!... Så går hun over i en eller anden form for mystisk vralte trav - en blanding af pass og tølt.. :roll: Arbejd vidre men forvent ikke et super resultat..og vær tilfreds med hvert lille fremskridt
User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Post by Baloozhi »

Tjae... vi har seriøst øvet lidt over 8 mdr. og det er jo ikke så længe, og det er jo også for tidligt at kaste sig over mindre volter osv. men det var nok lidt fordi vi fik blod på tanden da det viste sig at han var så stort gående. Og det du skriver Lone med at lade være med at fokusere på ting der ikke kan lade sig gøre - endnu, ja der ramte du vist hovedet på sømmet, ups :oops: Mht. hvad han har lavet i sine 11 år er det en lang historie. Han har det første år boet hos en avler, som desværre valgte at stoppe og derfor solgte sine heste. Min kom til et sted hvor de forsøgte på at køre ham til for han kan faktisk godt flytte fusserne. Dette lykkedes ikke for han var efter sigende meget hys og smadrede adskillige sulkys og kuske. Ja altså efter hvad det er lykkedes mig at finde ud af er hesten blevet behandlet rigtig grimt, ja altså mishandlet. De kørte ham til slagteren men da han skulle trækkes ind for at blive slået ned kæmpede han så inderligt at kæde-grimen (den helt gamle slags) sprang, så slagteren valgte at give ham en sidste chance og lod en bekendt købe ham. Hun havde ham så i et år og hun solgte ham til en anden ung pige. Da denne pige ikke kunne have ham mere pga uddannelse købte jeg ham. Jeg har nu haft ham i 2 år, og den første tid brugte vi mest på at hyggeride og træne og få lidt selvtillid på drengen, og det har han nu :lol: Og så er det jo man bliver lidt nysgerrig efter hvor langt han egentlig kan nå med sine udfoldelser, men uanset hvad skal han i hvertfald aldrig andre steder hen.
Jeanie

Post by Jeanie »

Det lyder som om han har lidt en krang skæbne, hvilket en del Travere desværre gør. Din traver har så været heldig og er endt hos dig, det lyder som om du er meget glad for ham .. :D Må jeg være så fri at spørge dig hvor du købte ham..altså sted..ikke at jeg skal bruge det til noget eller imod nogen, men kanske man kendte hesten....Er han Frysemærket?? Venligst Jeanie
User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Post by Baloozhi »

Hej Jeanie, jeg ved ikke om han er stort galoperende, han er nærmest lidt kortskridtet altså små hurtige skridt, lyder ikke pænt men måske lidt gyngehesteagtigt, men han er dog kommet en del ned i tempo der i begyndelse var en form for vild power-galop. Ih hvor kom vi fremad :P Men det er fuldstændig som du skriver, han taber sine bagben, de skrider ligesom ud til den udvendige side, og så går det galt med forenden og til slut går han lige på næsen, det ser ret voldsomt ud, uff. Lyder altså sødt med din hoppe :) Jeg købte ham i Aars men han er oprindeligt fra Langholt - Vodskov og ja jeg er meget glad for ham, han er sådan set min lille efternøler som min datter så smukt udtrykte det en dag :lol: Han er frysemærket og jeg har skam stamtavlen i mit navn så du må hjertens gerne spørge, det kunne nemlig være rigtig sjovt om du kendte noget til ham. Jeg har ringet til avleren som desværre ikke kunne huske navnet på dem han blev solgt til, men han blev meget glad for at høre han stadig levede og havde det godt. Til gengæld sendte han mig billeder af den skønne som føl og det er jo guld værd :)
Jeanie

Post by Jeanie »

Hvad er frysemærket ?? Det kunne være lidt sjovt at tjekke om han måske er startet..bare måske i prøveløb?? Du skal vide at det er ikke alle oplysninger der følger hesten fra hånd til hånd...især indenfor trav!!! Ja jeg har det med at rode lidt i Travheste.... :wink:
User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Post by Baloozhi »

Hans frysemærke er DK 40230, aj hvor er det spændende Jeanie, tænk om du kan finde noget på ham :)
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Det er jo heldigvis sæson for stubmarker. Jeg har engang sprunget på en traver, som lærte det med galoppen ude på markerne. I kontrolleret tempo fik han bare lov at galopere ligeud eller på nogle meget store volter, som så blev langsomt mindre efterhånden som han blev i stand til at styre sine ben lidt bedre. Det endte med at han kunne lave anspring fra parade og at vi fik plads til en trekombination på vores lille ridebane :-) Held og lykke og pas på. Mvh Julie
User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Post by Baloozhi »

Det var da en rigtig god idé, og det med kontrolleret tempo er nok heller ikke så dårligt. Det endte jo med jeg skulle opereres i skulderen ovenpå styrtet, og har stadig rideforbud, som jeg holder (næsten) så jeg har da fået lidt respekt for det. Men det er rigtig rart at høre det lykkedes for jer, det giver lidt mod på at fortsætte. Jeg var jo kommet til at tænke på om det var ondt at bede ham om at gøre den slags kunster som galop når han nu faktisk slet ikke er bygget til det, men når det kan lykkes for andre kan det også for os :D
Venlig hilsen
Baloozhi
Post Reply