Kan man fodre halsmuskler på hesten?

User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Det ligner nu ikke Zorbas 'halsfortykkelse' det Blackie har fået. Satser på det er en muskel... Vi fodrer med Deukavallos Topmix (fuldfoder uden havre) det får hun 1 kg af om dagen. Dertil ½ kg havre og ½ kg Alfa A som er en lucerneblanding. (der er lidt melasse i, så lidt sukker får hun) Så er der 5 kg hø om dagen og vitamin/mineral fra salvana. Daisy: På Rømø så jeg æsler der havde store fedt BULER over det meste af ryggen - det så uhyggeligt ud, og jeg undrede mig over at de ikke bare var fede, men kun var det nogen steder... Er det insulin intolerans?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Ja, sådan ser fede æsler ud. Og har de først fået disse deller (som Zorba) desværre har, er de næsten ikke til at slippe af med igen. Den der nakkerulle, kommer hun nok til at have fremover. :( Den er desværre vokset siden). Da jeg fik Nicos, var han nærmest firkantet. Jeg kunne lægge striglerne på ryggen af ham. Han har tabt sig lidt ad åre, men det er meget svært, da de jo kan leve af næsten ingenting. Det kræver masser af motion, så derfor har jeg ønsket mig en vogn i fødselsdagsgave. Så kan de arbejde lidt for føden. De må heller ikke tabe sig for hurtigt, da de så kan udvikle en sygdom hvor de får fedt i blodet, og så dør de. :shock: Helle, Det er da garanteret muskler, men det er måske lige værd at holde øje med.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Jeanie

Post by Jeanie »

Det har stor indflydelse på forfangenhed !! Det er noget med at når græsset begynder at spire, og får sollys, eller hvis den udsættes for sollys så dannes der sukrose, af kuldioxid og vand, og sukrosen er et sukkermolekyle, som planterne bruger til vækst..og så er det noget med hvor meget græsset bruger af dette sukrose til vækst, men det den så ikke bruger omdannes til fruktan! Fruktanen bruges af græsset som energidepot, og det er væksten af planten der bestemmer produktionen af fruktanen...kulhydrater!! Og for mange kulhydrater svækker tyndtarmens evne til at fordøje, og så fortsætter det hele ned i stortarmen, og fruktan kan ikke fordøjes i tyndtarmen, så det kommer altsammen med ned i stortarmen..og så sker der en proces med nogle mikroorganismer , der formere sig kraftigt, og omsættes til mælkesyre...og så har vi balladen....jeg husker det ikke nøje, men det er altså en lang og indviklet proces, men FRUKTANEN er Banditten !!! Korriger mig gerne ,men det er noget i den retning !!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Jeanie, det er også sådan jeg husker det. Hvis ens hø er for frugtanholdigt, kan man udbløde det inden der fodres med det. Det ville jeg nok være nødt til med mine små fedtbeholdere. De får slet ikke hø, eller wrap, men halm. Og liiiiidt græs.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Jeanie

Post by Jeanie »

Gunilla , nu går jeg selvfølgelig udfra at et Æsel ER et hestedyr, og dermed har mange af de samme tendenser til heste sygdomme, som heste.. :roll: Nå, men det jeg ville sige er at ´´fede´´ / overvægtige heste ikke skal ´´sultes´´ men have en fornuftig diæt, og det kan jo for så vidt ligeså godt gælde æsler !! Alle har brug for energi og nødvendige næringsstoffer, fordi blodsukkeret skal opretholde tallene, ellers kan en hest/ et æsel risikere at få fedt i blodet ! Så hvis man ønsker at hesten/ æslet skal tabe sig, så skal det ske gradvist. derfor er en kur med halm ikke så hensigtmæssig, men du skal istedet for bruge noget hø, tørt og af god kvalitet. Det kan så gives sammen med en mineralblanding/vitaminer. Du skal ikke bruge korn- havre, byg , da der er meget stivelse i. Men kan hesten/ æslet ikke nøjes med hø og mineraler, så kan man når den har tabt sig, bruge lucerne og olie, eller specielle foderprodukter, med lavt stivelses indhold.... :? ..Det jeg ville sige var, at det er bedre med hø end halm !!...Energi du ved energi...holde varmen også vidre !! Venligst Jeanie
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Jeanie: Så længe de går på græs i 1½ time /dag, får de kun halm og Travo E. Om vinteren er de på græs hele dagen (giver en jævn lav energitilførsel), og får derudover, lidt Travo E, lidt roepiller (det synes jeg feder?) og byghalm. Når der er/har været sne, og vintergræsset er helt visnet væk, får de også lidt wrap. (jeg må finde hø i år!) Jeg blev anbefalet følgende slankekur af en æselavler: Kun halm og 3 gulerødder og kun jordfold, hele vinteren. (den fulgte jeg dog ikke). Dyrlægen foreslog: 1 kop græspiller/1 tsk. Travo Sport og halm. Da tog de på! Men måske skulle jeg give dem Regulator C, istedet for Travo E? Der er jo noget energi i. De må kun få meget lidt protein. Den føde de kan finde ´´ude i det virkelige liv´´ er sådan noget som vokser på stenede ørkenagtige steder (et par steder i Afrika), altså lidt tørt græs, småbuske mm. eller i bjergegne, hvor vegetationen også er sparsom, f.eks. i Tibet højt oppe i Himalaya (Kiang-æsler). Faktisk er en kost som geder holder af, nemlig bark, stive stængler, og. lign. deres bedste føde. Det er dog ret svært at fodre med her. Heste derimod stammer fra områder med masser af græs, og har nok en dårligere energiudnyttelse end æsler, da foderet er meget mere rigeligt. Jeanie: Hvad ville du foreslå ud fra disse oplysninger? Noget lavenergimad, som alligevel giver nok? Jeg prøvede med Regulator C, men der er et eller andet mavemiddel i, så de fik tyndskid hele bundtet. Jeg skal have mine folde lagt om nu, og har tænkt mig at plante det mest næringsfattige græs jeg kan få, og så lave mit eget hø af det.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Jeanie

Post by Jeanie »

Bum bummelum !.. :roll: Det anede mig at æsler er anderledes, og det er de jo selvfølgelig ! Jeg har ikke noget umiddelbart bud på hvad du skal give dem,men jeg vil da lige sætte de små grå igang, da det er lidt spændende det der æsel føde .. :roll: Jeg ved ikke men hvad med frøgræshalm i stedet for hø og halm, der er jo masser af træstof i, og det kunne jeg forestille mig, at der også er i stive stængler og ørkenagtige gevækster...??...Jeg prøver lige at finde ud af det, også mht. vitamin og mineraltilskud. jeanie- der nu tænker så det knager !!!
Lone

Post by Lone »

Lige lidt om frugtan: ..., at en af årsagerne til sygdommen forfangenhed er græsset indhold af et sukkerstof kaldet fruktan. Hvis hesten indtager for mange fruktaner vil det forstyrre balancen i hestens tarmsystem, det kan medfører at hornkapslen løsnes fra læderhuden. Der kan også være andre årsager til forfangenhed f.eks. tilbageholdt efterbyrd. Symptomerne på forfangenhed kan være: Man skal være meget opmærksom på disse symptomer, har hesten først været forfangen en gang vil den være disponeret for sygdommen resten af sit liv. Med hensyn til forfangenhed der skyldes frugtan i græsset er der visse forholdsregler der kan tages: ? Man skal være opmærksom på at frugtan indholdet i græsset er størst forår og efterår. ? Når det er mellem 6 og 10 grader solskin midt på dagen ? Hvis græsset er meget nedbidt ?stresset? øges sukkerindholdet også Det vidste jeg ikke - efterårsgræs gir man jo bare! Tror faktisk ikke at frøgræs er en god løsning, det sprøjtes med noget ret giftigt, og såvidt jeg ved er æsler endnu mere overfølsomme for det end heste?
Jeanie

Post by Jeanie »

Hmmm..ja du siger noget Lone !! Jamen er det halmen der er det gode, var det så en ide at få fat i noget halm med udlæg, det giver da lidt hø lign. og samtidig får de mest halm ???? Jeg arbejder stadig på sagen, medens jeg arbejder, og skriver her, og jeg når lige dele af det hele, nemlig ikke en pind..... :roll:
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Ja, vårbyghalm med udlæg er rigtig godt, men svært at skaffe. Næste sommer, har jeg en mindre fold med næringsfattig græs i vårbyg. Så kan jeg høste god halm med udlæg. Og jeg bliver nødt til at slå min store fold midt på sommeren p.g.a. for mange tidsler, så kan jeg lave hø af det. Året efter skal den store fold læggges om, så får jeg masser af god byghalm med udlæg. Frøgræs har jeg prøvet, men de er ikke begejstrede. Måske fordi det er sprøjtet? De burde elske det, men gør det ikke. De foretrækker vårbyghalm, hvis de kan vælge selv.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply