Kan man fodre halsmuskler på hesten?

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

Frøgræshalm skal du passe på, hvis de ikke må få for meget protein - i hvert fald er der, så vidt jeg husker, en del protein pr. FE i dette. Æsler er ikke liiiige noget, jeg kender super-meget til - men jeg ville umiddelbart tro, det skulle være noget med så næringsfattigt stråfoder som muligt, men samtidig med et fornuftigt indhold af forskellige fibertyper. Umiddelbart tænker jeg u-intensivt dyrket ren timothe til hø og afgræsning på stubbene? Hvis man hverken sprøjter eller gøder får man ganske vist ikke så MEGET hø - men det betyder jo mindre, når man heller ikke BRUGER så meget. Timothe er også fint til heste (Blökk)...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

99E: Jeg er blevet foreslået Hundegræs og Svingel. Timothe kender jeg ikke. Hvad er det særlige ved det? Jeg gøder ikke mine folde, da det forekommer åndssvagt i mit tilfælde. Lige nu er problemet at kløveret overtager, fordi det selv kan levere kvælstoffet, i modsætning til græsset. Jeg har ellers plantet en hesteblanding uden kløver, men det er der alligevel? Det kan jeg måske få has på ved at lægge om. Jeg har tænkt på at lægge nogle frø af forskellige urter i græsset, så kan de jo vælge hvad de vil have af det. Det gør ikke noget at udbyttet ikke er stort, jeg har alt for meget.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Selvom der nu gik lidt æsel i tråden (og en masse interessant læsning om foder), så vil jeg lige vise Blackies hals - fotograferet i dag :) Er overbevist om det ER muskler hun har fået. Og når man ser et billede fra april i år, så er det da hele halsen der er blevet væsentlig pænere :)
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Jeanie

Post by Jeanie »

Ja da !!!.. det er muskler, ingen grund til panik :wink: ..Det er da et fremragende resultat...meget tydeligt !!
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Jeg har læst at ponyerne i New Forest bliver noget afpillede om vinteren henover overlinien fordi de ikke får energi nok, og så nedbryder de proteinet i ryg- og nakkemuskler, og omdanner det til glykogen. Det hedder gluconeogenesis tror jeg nok. Man ser det også hos gamle følhopper, der er skarpe over ryggen. Så siger man, det malker fra ryggen. Det betyder egentlig bare at de nedbryder deres egne reserver for at lave mad nok til føllet. Når det så bliver forår og græsset kommer, spiser ponyerne sig mætte nok til både at kunne overleve OG lægge muskler på overlinien igen. Når det er sagt, lagrer hesten jo i stor stil fedt på halskammen og ned på hver side af ryggen, så jeg tror måske også godt det kan være fedt. Uanset hvad det er, er det yderst klædeligt, så thumbs up til det. Mvh Julie
Post Reply