En god smed

Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

En god smed

Post by HHansen »

Ja det er jo vigtigt - at hestens hove får den pleje de skal have. Vi har lige skiftet smed. Egentlig ikke så meget pga utilfredshed med den gamle - mest fordi hesten er blevt flyttet, og den anden hest i stalden brugte den nye smed - og så var det jo lettere hvis han kunne ordne begge to. Jeg havde på forhånd hørt masser af godt om den nye - og faktisk masser af dårligt om den gamle. Men egentlig syntes jeg jo at hesten blev skoet fint af den gamle smed - den var godt gående, og skoene faldt ikke af. Sidste gang han havde været der synes jeg godt nok at hovene havde fået en underlig facon, især fortil - de var ligesom bredere for neden på indersiden - hoven var ikke symmetrisk. Dertil kommer at Blackie har en lidt bizar benstilling, især bagtil. Baghoven pejer udaf, og hun drejer den på jorden inden hun løfter den når hun går. Jeg har ikke indtryk af at den gamle smed har set særlig meget på den slags. Hun har bare fået sko på. Det var så en helt anden oplevelse igår. De første 5 minutter gik med at SE på hestens hove og benstilling. Derefter fik vi en lang forklaring om hvorfor den beskæring hun havde ikke var hensigtsmæssig (og hun gik med bagsko på forbenene??), og så gik han igang med hende. Der er naturligvis ikke lavet alt for drastiske ændringer på én gang. Da han når til baghovene, blive vi kaldt hen for at se.. Det er her tydeligt når man ser hoven oppefra/bagfra at udvendige side af skoen er slidt dobbelt så meget som indvendige. Endvidere er det tydeligt at hoven er skæv. Indvendige side er højere end udvendig. Smeden oplyser dog at det skæve slid på skoen formentlig ikke KUN skyldes dårlig beskæring, men også hestens bygning og benstilling - helt oppe fra krydset. Endvidere havde han ikke mindre end 3 slags bagsko med ind og stod og prøvede og prøvede de forskellige størrelser og faconer.. Jeg stod og ærgrede mig over at de ikke kunne fåes i mere end én farve :lol: Nå, men hesten blev da færdig. Så nu er vi jo vældig spændte på om det så gør en forskel rent bevægelsesmæssigt. Eller ej. Er også lidt spændt på om det påvirker hendes måde at løbe travløb på. Det er jo ikke en travsmed der har skoet hende. Men da hun primært er allround pony, så er det nok bedst sådan her. Jeg synes ihvertfald det var en god oplevelse med den nye smed. Og det fik mig til at have lidt dårlig samvittighed over at jeg ikke har stillet mig kritisk nok overfor den gamle.. Og ihvertfald spurgt ind til hans valg af sko og beskæring. Han har jo nok også en plan med den beskæring han laver. Men jeg kunne nu godt lide at den nye her forklarede og fortalte. Stoler i bare på jeres smede? Stiller i spørgsmål ved hans måde at gøre det på? Eller har i bare været igennem flere smede før i fandt den rigtige??
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Jeanie

Post by Jeanie »

Jeg har brugt det samme firma igennem mange år, og de smede der er kommet ud derfra, har altid været meget gode til at forklarer hvad de gør, og hvorfor de gør !! De står så ikke ligefrem og gennem analyserer enhver skoning, eller beskæring, men er der noget specielt så bliver det forklaret !! Jeg er godt tilfreds med deres arbejde, og har der enkelte gange været grund til at ´´klage´´ så er fejlen blevet rettet prompte !! Det er vigtig at kunne stole på at de gør deres arbejde ordenligt, det er jo det der afgør hele gangapperatet...sådan da !!... :)
Post Reply