Alternative foderprodukter

Post Reply
Lone

Alternative foderprodukter

Post by Lone »

Via min foderforhandler er jeg stødt på nogle produkter, som jeg egentlig blevet meget begejsteret for. Det er Marksways forskellige hø-alternativer og urteprodukter. De er alle støvfri, velegnede for heste med støvallergi, hoste osv. Hovedprodukterne er en slags wrappet hø, som ydermere er presset efter wrapning, så en 20 kgs balle ikke fylder mere, end at den kunne ligge bag på en cykel. Jeg har prøvet en variant: Ryegrass HorseHage. det er meget lækkert, meget langstrået, støvfrit og med en meget speciel duft, som hestene lige skal vænne sig til. Det virker meget lækkert og er nemt at håndtere. Kan ligge ude, holdbarhed i 18 mdr. og tager meget lidt plads op. Det indeholder 55% tørstof, 9.12 % protein, 32-36 % fibre. Jeg synes det er et superalternativ til hø og vil klart bruge det lidt længere henne i vinter som supplement til wraphøet. De producerer også et produkt specielt beregnet til heste med risiko for forfangenhed og som ikke må få græs. Derudover har de nogle kortsnittede urte/strå/ fiber-produkter med forskellige tilsætning: hvidløg kalk, æble, mynte. De skriver, at man kan være opmærksom på forbruget af urter, at uter kan have en kraftig effekt, hvilket jeg synes er godt - det er der få andre der gør. De fleste producenter nævner ikke, at der faktisk er en risiko ved at bruge for mange urter. Jeg prøvede æble-produktet og var igen ret begejstret. Der er en smule melasse i, men det er let fugtigt og dufter godt. Sum supplement eller som tilsætning vil det være et godt alternativ, æbletingen især hvis man har en hest, der om vinteren mister appetitten, Det er beregnet til at blande i foderet og vil der forlænge tyggetiden betragteligt. En fordel, hvis man som jeg, fodrer meget med vådt foder. De har flere andre produkter. Jeg kan kun anbefale at prøve dem og vil selv bruge det til vinterens fodring. Produkterne der sælges i Danmark blir produceret på licens i Tyskland, men ellers er det engelske produkter. [url=http://www.horsehage.co.uk/2005/about.html]HorseHage[/url]
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Sig mig, er det ikke det mærke, Jeanie kører rundt og sælger? Jeg vil høre priser, før jeg overvejer noget.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Er det det?Jeanie, kom lige med noget mere info! Det var da sjovt - Priser? dem vil du ikke høre.... det der Ryegrass koster vist 4 kr/kilo, men for den der ofte før har købt DangrøntHø er der jo ikke noget - men det ville være meget, hvis jeg skulle bruge det alene.
Jeanie

Post by Jeanie »

Nej det er ikke det jeg sælger, men MARSTALL. Men det lyder meget spændende, og jeg kunne selv finde på at bruge de produkter du nævner Lone , da jeg har en allergi ramt hest ! Vi har dog en hø/wrap ved Marstall, som er god til allergiheste, og som ikke er det samme som Dangrønt. Desuden når du nævner det med urter, så er det ofte brugt i foder, og putter man så ekstra i ja så kan der opstå allergi reaktioner, og maveproblemer, så derfor læs altid indlægs sedlen på foderet grundigt inden supplement af urter, hvidløg og andet. Jeanie
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Post by Mikkel »

Spændende. Hvor køber du det der HorseHage, og har de også Timothe-versionen, Lone?
Image
Lone

Post by Lone »

jeg køber det hos min lokale foderpusher - ved Rødby! Han får det fra Tyskland - i pallevis. Det er ret nyt hos ham - men tror at han tager alt hjem han blir bedt m. Jeg har kun købt en balle af høet - det andet var smagsprøver som krikkerne flåede ud af hånden på mig!! Jeg synes fx Dangrønthø, som vi har måttet købe i dyre domme sidste år er ret støvet. Dette hø er langstrået og fuldstændig støvfrit, så det ofrer jeg gerne en krone ekstra for - hvis jeg skal være ærlig ved jeg ikke helt om det er dyrere end Dangrønt - jeg købte så meget andet, så jeg tabte overblikket :roll: - men vil spørge ham!!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

Jeg synesw også, det lyder rigtig spændende - netop fordi det er støvfrit. Hvis det også er langstrået er det jo bare et hit - vi HAR lært at kortsnittet lucerne, fx, skal VANDES før udfodring... Til ca. 4 kr./kg er det ikke helt vildt billigt - man kan jo få ´´almindeligt´´ wrap langt billigere. Fordelen er jo bl.a. her, at man har indholdsgaranti samt at det fylder ret lidt at opbevare. (20 kg der kan være på en cykel - så skal de da bare begynde at føre det i Føtex eller Netto, så ta'r jeg en balle med hjem på vej fra skole hver dag.... ;-))
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lone

Post by Lone »

Har lige set at Horsehage høet bliver anbefalet af dyrlæger, bl.andet ved koliproblemer. Min fuldblod havde jo dette her mavetilfælde med alvorlig diarré - og har været lidt på diæt siden. Jeg har fodret hende med HorseHage og gulerødder og Eggersmann Mash og hun er kommet sig strålende - selvom jeg sgu troede hun ville stille træskoene. (eller rettere hesteskoene...) Dyrlægen sagde at wrap var ok, men for surt til en diarre-mave, så vi er først langsomt ved at trappe hende ind i det igen. Jeg har bestemt at til januar og februar får de et tilskud af HorseHage til wrappen - også selvom det er lidt dyrt, men det er sure måneder, så jeg vil ofre det på dem. Ellers har jeg i den seneste uger givet de andre Applechaff, som gir god struktur - og længere ædetid, men jeg ved ikke rigtig om de skal fortsætte med det.
Post Reply