Apollo har det skidt det lille pus !!

Jeanie

Apollo har det skidt det lille pus !!

Post by Jeanie »

Min aldrende vallak Apollo, fik dødstødet for 7 år siden, dommen ALLERGI, og kronisk hoste....hesten ville ikke leve et ½ år. Men jeg giver ikke så let op, og fik ham ovenpå igen og forløbig har han levet med allergien og hans kroniske hoste i 14 halve år.. I maj blev han vaccineret, og fik lavet en sunhedskontrol, og der kom DØDSTØDET igen...dyrlægen kunne konstatere, at hans lunger er alt for store, og at de er forstørret med det der ca svare til en voksen mands hånds bredde... :( og at det ikke ville blive godt for ham når vi kommer længere hen på vinteren... :( Han - Dyrlægen mente, at dette ville blive hans sidste år, og jeg har fået sommeren til at tage afsked med ham, og til at indstille mig på, at jeg ikke har ham næste sommer. Alt dette vil jeg naturligvis helst fortrænge, men set i bagklogskabens klare lys, kan jeg godt se, at det er synd for ham, at han ikke har det godt mere, og at hans sygdom er en form for langsom kvælning, og det er en frygtelig tanke !! Han er startet på hans grimme hoste igen, de morgnener det har været tåget og fugtigt har det været værrer end andre dage, og han raller i halsen / luftvejene, det kan jeg hører når der er helt stille i stalden, og jeg har det så skidt med det. Jeg elsker den hest, og jeg ville gøre alt for at han skal have det godt, også tage afsked med ham, men jeg er så egoistisk og selvmedlidende, at jeg ikke kan tage mig sammen til at gøre kort proces.. Jeg vil nu gøre et sidste forsøg, og sætte ham i en kur med Zosfer og honey C...og så vil jeg bede til at det hjælper !! Ved i hvad piger, jeg sidder med en klump i halsen, og tårene presser på, og jeg har det bare så skidt med at erkende at det nu er sidste chance, for at redde min guldklump, ham alle gerne vil ride på, ham alle børn elsker, ham Peter siger ikke er nogen race men bare er LÆKKER, ham der har lært Ole at det ikke er farligt at omgåes heste, ham der ligger sit varme hoved ind til mig når jeg er ked af det eller bare har lyst til at føle nærvær og tryghed, ham der har opdraget vores følbasser, og ham der bare kan styre Madammen med hård hånd i fløjlshandske, ham jeg rider en tur på i skoven uden trense og uden sadel, ham der selv går ind fra fold, og ham der kalder når en af de andre stikker af.... Ham der bare ER det hele og VIL fylde det hele...jeg er sgu langt nede lige nu... Krydser fingre og tæer for at kuren vil hjælpe os en gang mere.... [img:d495584995]http://i15.photobucket.com/albums/a396/Kondanizza/5b657a39.jpg[/img:d495584995] Han er bare så dejlig , kærlig og loyal.... :cry:
Lone

Post by Lone »

Det er slet ikke nemt med de gamle heste, som man synes betyder så meget for en. Da jeg skulle træffe samme beslutning med min gamle hest og senere den ganle pony hjalp det at tænke på dem. Min hoppe var blevet kronisk halt og havde helt mistst gejsten - hun kunne sagtens have været foldhest, men det trivedes hun ikke ved - så jeg havde en tydelig fornemmelse af at hun ikke ville mere. Hun var alt for mig - så jeg måtte jo så være dette for hende. Ponyen på 30 havde haft nogle svære vintre - han havde været børnenes lærehest, men var gået på pension. Han frøs og var stivbenet de sidste to vintre. Dækkenerne gnavede ham - så jeg svor, at det skulle han ikke opleve mere. Den sidste sommer - for to år siden - var han frisk og glad, var med på turene som håndhest - da vi nåede september blev han lidt stiv igen - fyldt med gigt , så det tog ham flere minutter at komme ud af boksen. Han kunne ikke klare de andre heste mere - så en smuk dag i september blev han aflivet. Det tror jeg han var taknemmelig for - og vi var glade for at vi gjorde det inden han begyndte at få det rigtig dårligt igen. Men vi hylede - og selv har min gamle hoppe en plads i mig, som ikke kan erstattets. Jeg vil gerne være en god hesteejer - mine heste har altid været knyttet til mig, været gode heste - jeg synes jeg skylder dem at tage den sidste og sværeste beslutning, når de har gjort så meget for mig i vores fælles år. De har været meget for mig - lært mig at være en god hesteejer og en etisk rytter - alle som en , så når det er dem der har brug for hjælp, så må jeg opfylde min del af aftalen. Sådan blir det også med Schannon og Pina og Mocca og Athene. Ikke uden bedrøvelse og sorg - men også med bevidstheden om, at gøre det rigtige - i taknemmelighed over det de har været for mig. Snøft - det er sgu så sørgeligt og så svært - og nu sidder jeg her og tænker osse på hunden - min lille hund - hyyyl- Du skal nok komme frem til det rigtige, når tiden er inde - og indtil da kæmper du og Apollo videre. Håber at kuren vil hjælpe.
Jeanie

Post by Jeanie »

Jeg ved godt hvad det bedste ville være, men jeg må endnu engang forsøge, om jeg da ikke bare kan have ham en sommer mere....egoistisk og selvmedlidende...ja !! Det gør så ondt at tænke på, både at miste ham, og ikke mindst hvordan han har det... :(
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Post by Zanne (den Gamle) »

Kære kære Jeanie Jeg VED at jeg er ond nu og jeg VED at det slet ikke er disse ord du vil høre, men var det ikke bedre, at lade Apollo rejse, mens han har det rimeligt. Måske kan endnu en kur hjælpe ham - ingen ved det på forhånd, men omvendt, så ved du nok hvordan han har det, hvis ikke den hjælper. Det eneste jeg kan håbe er, at du er parat til at sige stop den dag, han virkelig har det skidt. Der er ingen dyr, der fortjener at blive holdt i live, hvis livet ikke er livet værd. Det er så grim en beslutning at tage, men vi er alle nødt til at tage den en dag. Lad nu ikke Apollo opleve, at du er for længe om at tage den. Som rosinen i pølseenden vil jeg tilbyde min hjælp, hvis jeg på nogen måde kan være dig behjælpelig i denne situation.
Jeanie

Post by Jeanie »

Mange tak for de trøstende og søde ord Zanne, og det lyder slet ikke barskt eller ondt ! Jeg ved jo dybest set godt at det er ved at være tid til at sige det endelige farvel, og jeg ved også at det kommer til at gøre så (undskyld) helvedes ondt helt ind i sjælen, men min samvittighed er nød til at råde mig, og den siger at det ER tid ! Jeg tager kontakt til dyrlægen imorgen og får en snak med ham, om hvad han mener vi bør gøre nu. Han kender Apollo, og han kender mig..jeg ved han vil træffe det rigtige valg for Apollo. Jeg kan næsten ikke engang skrive om det ...han har bare været så meget..
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Post by Zanne (den Gamle) »

Hvor er jeg glad for at du forstod mine ord, som de var ment Jeanie. Jeg var såmænd gået i seng, men lå og vendte og drejede mig. Om apollo og du havde sneget sig ind i mine tanker, eller andet var årsag ved jeg ikke. Dog ved jeg, at jeg simpelthen var nødt til at kravle ud af sengen igen, for det nytter ikke meget, at tilbyde min hjælp, når du ikke kan få fat i mig. Om du nogensinde gør brug af den, vil jeg være helt op til dig, men jeg sender dig en besked med mit tlfnr, så har du da valgmuligheden. Det lyder helt rigtigt i mine ører, at du lader dyrlægen få et ord med i afgørelsen, hvis han kender Apollo som du siger. Han kan forhåbentligt holde det faglige overblik der skal til. Det er så grim en afgørelse du skal tage, men mit bedste råd vil nok være, at du mærker efter, laaangt inde i dig selv. Stil dig selv spørgsmålet ´´har Apollo et godt liv nu´´. Det er uendeligt svært at svare på det spørgsmål, men både du og han fortjener, at du er hudløst ærlig. Jeg har selv stået i situationen flere gange. Man føler sig så ufatteligt lille og afmægtig. Man vil det hele, er parat til at ofre højre arm, og ikke en disse hjælper det. Det bliver desværre ikke engang nemmere, for hver gang det opleves.
Jeanie

Post by Jeanie »

Endnu engang TUSIND TAK Zanne !! Det luner... :wink:
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Hvad sagde dyrlægen, Jeanie? Jeg tør næsten ikke spørge. Det lyder til at Apollo er en helt speciel hest af den slags som man aldrig nogensinde glemmer. Hvor er det sørgeligt at det lakker mod enden.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Jeanie

Post by Jeanie »

Han sagde ; [i:560883438a]´´ Tag det nu roligt Jeanie, jeg kigger ned til dig Onsdag i næste uge kl 15, så lytter vi på ham, og tager det så derfra. ´´[/i:560883438a] - han var meget lyttende til det jeg fortalte om symptomerne, og han sagde også at det nødvendigvis ikke var nu , men at der måske skulle gives binyrebarcomon, og det han kender til Apollos astma, er at den klart vil komme til ´´syne´´ de dage det er fugtigt..altså det er rettere Broncitis han har, og at de ting jeg i forvejen gør for ham vil mindske hoste udbruddende, men selvfølgelig kan det ikke gøre lungerne mindre. - Og at ridning skal indstilles, ved mindste host !! Og så meget ude som muligt. Og derefter sagde han hvad jeg har skrevet øverst !! Han har ikke stukket blår i øjenen på mig, men henholdt sig meget til besøget i Maj.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jamen, måske ER det ikke ligenu det skal være slut. Du må jo prøve at nyde ham så længe du har ham - selv om det må være forbistret svært at lade være med at tænke på, hvornår... Han har gjort det godt, ham Apollo - sådan at snyde dyrlægen med syv år. Måske snyder han både dyrlægen og dig denne gang, og tager et par år mere?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply