Irish Mash - jeg undrer mig [fodring]

Post Reply
Lone

Irish Mash - jeg undrer mig [fodring]

Post by Lone »

Jeg ahr fået besked på at give Pina Irish Mash efter hendes maveproblemer og har selvfølgelig nu søgt oplysninger om produktet. Der står at det kan bruges som foder ved sygdom, men ellers er beregnet til at erstatte et måltid én til tre gange ugentligt. Det skulel virke udrensende og stabiliserende og virker som et godt produkt, som jeg nu vil hjemtage. der står også at det er mest velegnet til ældre heste. Jeg havde tænkt måske at give de tre voksne det en eller to gange om ugen her i vinter. Men det der undrer mig er, at jeg flere gange har set på HN, at folk bruger det som fast dagligt foder - også til yngre heste? Det er det jo ikke egnet til - så hvorfor gøre det?
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Hvorfor ved jeg ikke. Men jeg ved at i England der bliver det brugt til store som små heste på de store stutterier (I hvertfald der hvor jeg har været). Her tager man ganske enkelt og tager f.eks. morgenmaden fra hestene en morgen og erstatter den fuldstændigt med varm Irish mash. Dette skulle efter sigende stabilisere mave tarm systemet og dermed virke forbyggende på bla. kolik tilfælde. Om det har noget på sig ? Tja, der hvor Brini og jeg residerede var der ikke ét eneste større eller mindre kolik tilfælde hos nogen af hestene, mens vi var der. Camilla
God d
Jeanie

Post by Jeanie »

Jeg har ikke brugt det der Irish mash, men jeg har forsøgt at give det til en hest der skulle have maven iorden...- resultat.. :? ..det brød den sig ikke om !! Men hvorfor ikke bruge det hele tiden ??? Jeg går udfra at det indholder urter, olie og andre ting, og bruger man noget med højt indhold af slige ting og sager i længere perioder eller som dækkende måltider, ja så kan dette ophobes i hestens nyre, og få den modsatte effekt...nemlig at hesten bliver syg !! Ved fodring med urteholdige / olieholdige / sukkerholdige produkter, igennem meget lang tid eks. 1 år kan der forekomme meget MUK....da alt det der affald fra nyrene skal ud af kroppen igen..og kan så komme i form af MUK. Henholdelse til fodringsvejledning er at anbefale. MVH Jeanie
Lone

Post by Lone »

Ja, nemlig - derfor forstår jeg helelr ikek at folk bruger det som et hverdags foder. Jeg har aldrig brugt det - men skal jo give kræet det nogle dage - og så vil jeg give de andre det osse. Men dyrlægen sagde godt nok, at hun sikkert ikke ville kunne lide det!!
Jeanie

Post by Jeanie »

Hvis du vil give hende noget til hendes sarte mave, så er hvedeklid et alternativ. Dette skal dog også ublødes i vand, og gerne gives lunt, samtidig kan du koge lidt hørfrø, og komme dem i, så får du en god blanding, som hun med sikkerhed vil spise.- dog ved brug igennem længere perioder , skal tilføjes foderkridt...men så længe har hun vel heller ikke dårlig mave!! Jeg ved ikke hvad det er der gør at nogen heste bare ikke vil spise irish mash, men mine vil ihvertfald ikke, og det er dem allesammen...så det er ikke bare kræsenhed fra en hests side.
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Nu har jeg lige talt med en veninde fra England og hun har straks rettet mig :roll: Det er ikke Irish mash de hælder i hestene en gang om ugen, men tværtimod som Jeanie skriver ganske alm. hvedeklid blandet med vand og varm flydende melasse. Gad vide hvem det så er jeg kender der bruger Irish mash ? Jeg ER og BLIVER distræt :roll: :oops: Camilla
God d
Lone

Post by Lone »

Jamen det er jo stort set indholdet i Irish Mash - plus lidt andet. tror ikke jeg vil eksperimentere - dette er et af de tilfælde hvor jeg forlader mig på dyrlægen - efter synet af hesten liggende udstrakt i boksen i timevis. Så syg en hest har jeg aldrig haft før. Hun er da næsten frisk igen - får gulerødder og hø og halm - imorgen prøver vi Mashen -
Jeanie

Post by Jeanie »

Hvad var egenligt diagnosen ???.... :roll:
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Lone - Lige i dit tilfælde ville jeg også udelukkende lytte til dyrlægen. Hun har formodentligt en ide med at ordinere Irish mash og ikke en masse andet. Mit indlæg var mere stillet til det oprindelige med at tage et måltid fra hesten. Camilla
God d
Lone

Post by Lone »

Ja, det forstod jeg godt - Camilla! Normalt ville jeg heller ikke være så 100% autoritetstro - men denne gang ... Tja, hvad var diagnosen - voldsom tarmuro/let betændelse af ukendte årsager. Det irriterer mig meget at jeg ikke har nogen ide om hvad det kunne være. Har en ide om at Chondoflexen er skyld i det - men det har hun bare fået før.
Post Reply