Dumhed eller uvidenhed... Og hvorfor ?

Post Reply
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Jeg har ikke haft problemer med at få vores hingte opstaldet, men jeg ved da steder der ikke ønsker hingte ind. Der hvor vi havde den ene hingst som nu er død stående og hvor vi stadig har andre heste stående, har vi 5 stk. hingstebokse og der mmå gerne komme hingste ind, vores stod godtnok ikke i en af disse bokse for han ville gerne have de ekstra vinduer så han kunne holde øje med hvad der skete i hele stalden. Hvis ikke personalet på stedet er fortrolige med at omgåes hingste, kan det sagtens blive et stort problem for ALLE på stedet, men som du siger der er nu både hopper og valakker som er meget besværlige at have med at gøre.
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
Lone

Post by Lone »

Jeg mener at du et langt tstykke ad vejen har ret - og dog alligevel er der andre elementer i det. Vil lige fortælle om mine erfaringer med hingste: 1. Opstaldet på hestecenter, hvor jeg havde mine 4 heste. her stod også en ung New Forest hingst, som ikke havde været på fold i 2 år - han var da 4. Ejeren var en ung pige på ca 18 og hun havde fuld styr på ham - kunne strigle ham på staldgangen, ride ham i ridehuset, bare man tog lidt hensyn. Da vi blev en ny bestyrelse besluttede vi at han skulle have foldplads - og det fik kan så. I starten hylede og skreg han noget, men kom ud hver dag og så de andre heste - Der var ingen problemer overhovedet. På et tidspunkt fik kan lov at gå sammen med en stor oldenborger vallak - og det gik fint. Der var regler for hvem der måtte trække ham ud og ind, han kunne godt skrige og danse - men der var ingen uheld med ham nogensinde. 2. Opstaldet privat hos veninde som havde nordbakkehingst. Tja, han var hingstet - men velopdragen, børn kunne ride ham, men som sikkerhed gik han altid forrest. Han skabte sig når jeg trak forbi med min hoppe, men på trods af hegning med en sølle tråd var der ingen problemer. Han havde gået på fold med vallak og en hoppe, men da vi var der gik han alene, men stod i stalden ved siden af en vallak, som han kunne bide mule med. Han var utroligt stabil. 3. Eget hingsteføl. Som 2 årig var han bare sød - hans mor holdt ham nede på folden, i hånd vidste han ikke andet end at han skulle gå pænt osv. red med ham som håndhest sammen med mor og endda fra en pony på 140. Gik bare i flokken - ingen problemer. Blev kastreret som 2 årig, fordi han ikke skulle bruges som hingst, så han altid kunne blive i flokken. Så har jeg lige haft en lille hingst, som var snotdum og hingstet, men han havde heller ikke været i hånd før som 3 årig. De store hopper forsøgte at myrde ham - så ham har vi ikke mere. Men det lyder jo altsammen så godt - men jeg ville under ingen omstændigheder opstalde en hingst hos nogen, der ikke var 100% professionelle - de kan være problematiske, hvis ikke man ved hvad man har med at gøre. Begynder de at spille op, skal man altså kunne styre dem - og være hurtig - ellers kan det meget nemt gå galt.. Og man skal ikke konsultere HN for at finde ud af om de kan tåle en på frakken, hvis de rigtig er kommet igang med det store hingsteskuespil. Uanset hvor velopdragen en hingst er så har den drifterne i behold og det skal man aldrig glemme - man skal ikke lade dem gå for langt. Man behøver jo ikke bruge fysiske metoder, er den velopdragen tager man det i opløbet med stemmen - men man skal jo kunne kende tegnene. Kendte engang en kvinde, som skulle hjælpe med at sætte på fold - hun tog hingsten uden at nogen havde set det - først da vi hørte hende sige: NArj hvor snakker han sødt! -Se hvor fin han er - opdagede vi det og så var balladen der - Hylen og skrigen og klatren op ad en hestegal hoppes boksvæg. Men selv han teede sig, da en af os andre tog i træktovet. Jeg synes ikke et hestecenter kan kalde sig professionelle hvis ikke de kan håndtere en hingst - men der skal jo være mulighed for at den kan have en foldplads uden de andre heste - og det kan desværre knibe nogensteder. Jeg synes heller ikke det er rimeligt for en hingst, at den ikke skal have et naturligt socialt liv, sammen med andre heste. Mange hingste lever alene og det synes jeg er meget synd. Hvsi jeg havde hingst der skulle opstaldes ude, tror jeg at jeg ville tage kontakt med stedets ejere - og lave nogle aftaler om, at være tilstede når den skulle ud og ind - sådan så man fra starten kunne vise hvordan den skulle håndteres og aflive myterne om, at alle hingste er farlige. Jeg synes også sådan et sted skal gøre sig klart, hvormange hingste der er plads til - så enhver kender betingelserne. Det handler vel også om, at ´´sælge ideen´´ ved selv at være meget tilstede i begyndelsen. Og så skal disse steder være villige til at styre tingene - for det nytter ikek noget hvis enhver tåbelig teenager kan holde hingst, uden at have den fornødne erfaring. der må man kunne sige far - med den rigtige begrundelse. Jeg forstår heller ikke hvorfor folk er så bange for hingste - man kan da se om ejeren har styr på den, og det har de fleste faktisk, der vælger at holde hingst. De har jo hørt alt ævlet 1000 gange, så deres heste er ofte mere velopdragne end mange andre.
Jeanie

Post by Jeanie »

Vores lille hingste basse, skulle hvis ikke han var solgt have lov at beholde sine ´´løg´´, men da det er købers valg at få ham kastereret...ja så må han lide den krange skæbne, at blive af med sin Mandom..men derved får han jo så også et bedre socialt liv, idet han ville kunne gå og klø hopperne lidt kærligt...uden der ville blive ballade over det !! Men det er svært at sige om jeg ville have hingste opstladet her , hvis en fremmed kom og spurgte..men jeg er næsten sikker på at svaret ville være JA, for jeg må jo stole på at ejer har styr på ´´hormonerne´´ og opdragelsen af dyret..så ingen problemer!! Det eneste jeg syntes der er så synd, er at de ofte går på folde for sig selv, hingsten har jo et urinstinkt der siger den at den skal have en flok, og det er så trist at se dem stå og spejde langt efter de andre når de løber og leger sammen på folden...men sådan er livet i fangenskab jo engang så viseligt indrettet. Jeg er dog flere steder stødt på stalde med hingste, hvor det har fungeret ganske fortrineligt, og ingen af de øvrige pensionærer har lidt overlast, eller været belastet af at der stod en hormon bombe i en af de ALMINDELIGE bokse, og gik på en af de til den alene indhegnede ALMINDELIGE folde. Det har sikkert noget med opdragelsen at gøre..kan desværre ikke utale mig af erfaring, men kun efter hvad jeg har set, og det er bestemt ikke negativt, men derimod har det fungeret fint.
Post Reply