Jeg blir vanvittig [Fodring af plag]

Lone

Jeg blir vanvittig [Fodring af plag]

Post by Lone »

Ih, hvor kan jeg bare ikke finde ud af det! Plagen må ikke få for meget protein i form af korn - stivelse - ok, Den må gerne få ´´noget soyaskrå´´ - men så skal den have ekstra mineraler. Jeg bruger Landbrugsforlagets bog: Fodring af heste, suppleret med adskillige andre uduelige bøger. For det første er min plag en pony, som efter skøn blir 145-148. Alle de *#&! bøger handler kun om heste! For det andet så led jeg af den indbildning at en plag helst bare skulle have hø og vitaminer og mineraler. Hjælp! Jeg vil gerne fodre med wrap, som jeg synes er en god kvalitet, samt HorseHage hø, samt halm. Lige indtil i eftermiddags ville jeg også give Betfor, men nu synes jeg det er gruset (der er sand i?) og så bruger jeg TravoE. Salt plejer at være saltsten, men nu tror jeg at jeg må købe fodersalt - er der mere eller mindre salt i fodersalt i f.h. til køkkensalt - og kan man overhovedet købe fodersalt? Det ender sgu med at jeg køber en færdig blanding - og så kan jeg sidde og vræle over HVORMEGET. Ih! Jeg føler mig som den rene analfabet lige pludselig- en tlstand jeg hader! Jeg skriver sgu en bog selv -som kan bruges!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Så skulle du prøve at have æsler :shock:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Jeanie

Post by Jeanie »

Vi kan godt blive enige om, at er der noget der kan gøre forvirret og vanvittig, så er det fodring, men måske er vi selv med til at vanskelig gøre det mere end nødvendigt. For år tilbage, var det ikke så ´´videnskabeligt´´, at fodre en hest som det er blevet idag, men for år tilbage var der udover havre og byg, heller ikke mange af de farvestrålende sække med færdigblandinger på markedet. Når man kommer ind på en korn-og fodrestof idag, er der et udvlag af foder produkter og det forvirrer mere end det vejleder. Færdigblandinger er dog ikke det værste man kan bruge, hvis man er i tvivl om mængder af vitaminer og mineraler, og bruger man disse produkter i de forhold der er foreskrevet på indlægsedlerne, og samtidig giver godt hø / wrap, så er man hjulpet et ret langt stykke af vejen, og hesten er i de fleste tilfælde dækket ind. Man behøver ikke altid at bruge den dyreste af disse færdig blandinger, det behøver nemlig ikke at være den bedste. Men som grundregel i fodringen, skal man kigge på hesten, og se den godt an, ser pelsen fin og blank ud, hvordan er energi nivauet, og har den god hovvækst, hvordan er benene efter en nat på stald ! Ellers er min overbevisning at trives hesten med det foder den får , så er der ingen grund til at kaste sig ud i alskens videskabelig forsøgen med forder og div tilskud, det har hesten slet ikke godt af. Nogen siger et om foder, nogen noget andet og det er en af de ting jeg tror hestefolk diskutere mest. Lone et foder der er at anbefale er Fase II fra Brogården, det er et føl/plage udviklings foder, og der stemmer tallen på indlægssedlen. Jeanie
Lone

Post by Lone »

Men for nogle år siden ville man have sagt, at en plag bare skulle have en masse hø og nogle vitaminer - og det var vel egentlig det jeg selv fandt mest rigtigt? Hvad er der i det der FaseII?
Jeanie

Post by Jeanie »

Fase II er et Müsli tilskuds foder til plage. det indeholder fiber og olie, proteiner,mineraler,kobber og alt det der plage har brug for. Det er dog ikke det billigste, men heller ikke det dyreste.. :)
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Jeg ville fodre med al det hø den kunne æde (uden at blive fed) og give den noget tilskud med vitaminer og mineraler. Fase II er som Jeanie skriver, et rigtig godt foder til plage og ville være godt at bruge. Plagen er dækket helt ind og man behøver ikke tænke så meget, det har Dodson & Horrell gjort for dig. Fase II forhandles af Brogården i DK og de har helt sikkert også en forhandler helt dernede på bøhlandet. [url=http://www.brogaarden-foder.dk/script/site/default.asp]Brogaardens HP[/url] [url=http://www.brogaarden-foder.dk/script/site/page.asp?artid=59&Cat_ID=25]Fase II[/url] Camilla
Lone

Post by Lone »

Men HVORFOR kan den ikke bare få wrap, hø, betfor og TravoE? Har lige snakket med min foder-pusher, som nærmest rystede på hovedet af min ansvarsløshed......han ville have at jeg skulle købe noget Yearling - fra Eggersmann - et pille-produkt! Det vil jeg sgu ikke fodre med!
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Helt uden at vide en masse om foder (det er derfor jeg bruger færdigblandinger :roll: ), så er der jo forskel på hvad en voksen hest og en plag i vækst skal have. TravoE er lavet til voksne heste. Derfor er det godt at bruge et produkt udviklet til plage, så du kan være sikker op den er dækket ind. Tit og ofte bliver det lige så dyrt at prøve at sammensætte det optimale foder med en masse forskelligt, som det er at købe en færdigblanding. Med mindre du går ud og køber 10 plage mere, så kan det sikkert betale sig :lol: Dodson & Horrell som laver Fase II er en af de største og mest respekteret foderproducenter til heste i England. Jeg har endnu ikke mødt en, der havde noget negativt at sige om deres produkter. Det skulle da lige være herhjemme, men kun fordi det er lidt dyrt. Jeg kan så glæde jer med, at hvis i kører til England og handler, så koster det kun det halve :lol: Camilla
Jeanie

Post by Jeanie »

Lone lyt nu til Camilla og jeg!!... :wink: Køb Fase II, det er det bedste jeg kan anbefale, og det selvom jeg kører for et andet godt fodermærke, men produktet er GODT, og du er som forbruger sikker i din fodring. Selvfølgelig skal den have masser af godt stråfoder alligevel, det fremmer spytproduktionen i munden på hesten, og den får lettere ved at synke kornfoderet, og det fremmer og afhjælper ved fordøjelse. Det behøver ikke være så svært... :wink: Og prismæssigt har Camilla også ret , da det let bliver en højere kilo pris ved ´´selv -blander- foder´´ end færdig blandinger. Jeanie
Lone

Post by Lone »

Ja, ja, ja - det skal jeg nok! Køber det fluks på mandag! men vil bare gerne vide hvorfor...........Hvorfor er det andet ikke godt nok?
Post Reply