(u)varieret kost

Post Reply
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

(u)varieret kost

Post by Lone Beck »

Så få forskellige fodermidler som muligt - det står der i min foderbibel :roll: Men hvorfor skal heste ikke spise varieret? Det forstår jeg altså ikke :?: Og jeg forstår slet ikke, at hvis jeg selv blander foderet til mine heste, skal det bestå af så få forskellige ingredienser som muligt, men hvis jeg køber en fuldfoderblanding, må der øjensynligt gerne være både havre og byg, majs og melasse, sojaskrå og lucerne - og alt muligt andet i. :shock: Jeg er godt klar over at hestens fordøjelsessystem er forbandet sart og at de skal bruge til til at vænne sig til nye fodermidler - men, hvis man tager højde for dette, hvorfor må de så helst ikke få et foder med mange forskellige ingredienser?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

Det må de, efter min mening, også gerne. Så længe de forskellige sjove ting og sager er (nogenlunde) tilpasset og afpasset i en foderplan. Fx vil jeg stædigt holde på, at der ikke sker nopget ved at vores heste får tomater, salat, agurk, gulerødder og tørt brød i ny og næ.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

næh, hvis de sætter pris på det, så... :lol: Men hvordan søren får du indregnet den slags i foderplanen? :shock:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

Lige tomater, salat og agurk (Mikkels Pieton er VILD med tomater, Sorcha er mere til nektariner der er søde) er bare en snack - dvs. svarende til når folk lige smider en gulerod i krybben. Det er noget, de får ´´en gang imellem´´ ligesom fabriksfremstillede godbidder, og i meget små mængder - derfor er den slags ikke indregnet i planen. Til gengæld er deres lucerne, klid, roepiller, Pavo & regulator nøje afstemt - og de får ikke ´´alle mulige andre tilskud´´ blandet sammen. (Det vildeste vi har været ude i har været Brogaardens Probiotikum Plus mod diarre i en periode til Sorha...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply