Den dør sgu nok af sult

Lone

Den dør sgu nok af sult

Post by Lone »

Eller får ledmus, eller galle eller vokseværk, eller blå tunge, eller store ører, eller ... Noget får den helt sikkert. Dette kan aldrig gå godt. Jeg har fået en plag. (nej, Lone, nej, nej,nej - din datter har købt en plag, hvorfor kan du ikke fatte det? :evil: ) - (jamen den synes den er min :D ) Og sådan en skal jo også have mad, foder, ædelse, næringsstoffer. Så jeg har konsulteret alle mine bøger - og jeg har godt nok mange bøger om heste og hestehold. Nogle af bøgerne er 100 år gamle. Nogle er fra sidste år. De repræsenterer faktisk ret mange penge - og alligvel kan jeg ikke i en eneste af dem få en opskrift på en foderplan til en plag? Hvor svært kan det være - Meget, meget svært: Den skal have - havre og ikke havre, hø og halm og hakkelse og roer og mere ikke havre og byg - og Så derfor har jeg også spurgt alle de mennesker jeg kender. Hvad gir I jeres plag - og hvor tit og hvor meget og især hvorfor? Tjaeh - de får havre og absolut ikke havre, og byg og roepiller og Yearling og D&H og Eggersmann og Fase et-eller-andet og Grow up - der er sjovt nok ikke noget der hedder Grow Not - selvom det synes at være det der er at foretrække - og hø og wrap som mister gejsten efter 6 måndeder og Salvana og piller og halm - åh, nej ikke halm , halm er døden for en hest. - Giv den protein, giv den ikke protein - giv den TravoE - giv den endelig ikke TravoE Jeg stirrer den stakkels hest ihjel, følerpå hendes ribben, måler hendes piber - lytter til hendes åndedræt - Jeg er sunket så dybt at jeg også har håndfodret hende :evil: - jeg hvisker hende i øret, jeg lytter til hendes hjerte, jeg ser i hendes øjne. HUN morer sig kosteligt og jeg er et skælvende vrag. Hvad skal jeg give hende? Hvordan skal vi komme igennem dette - dette foderhelvede? Igår hos rideudstyrforretningen spurgte jeg om et ungheste-fuldfoder - lige pludselig blandede to kvinder sig og straks opstod der en heftig diskussion - hævede stemmer, vrede øjenbryn - anklagende blikke - og hviskende bemærkninger til mig ud af forvredne mundvige. Alt gik istå, andre kunder måtte vente, mens de regnede og regerede og pludselig havde jeg købt 15 baller wrap af den ene, som jeg ikke har brug for, for hendes er lav-proteinwrap og får jeg ikke analyseret mit wrap så kan det ikke bruges, så er det penge ud af vinduet og foderværdien er død og køb mit - og den anden har hø og hø er godt for der er ikke vand i og alligevel mister det evnen - tilsidst måtte jeg snige mig til disken og smide 265 kr. for mine indkøb og kravle ud gennem butikken fulgt af tilråb om gram råprotein pr. kilo hest om dagen i en wrappakning der ikke er vacuum fordi den er våd og det ved man jo - Jeg gav plagen sin aftensmad grædende - hun så på mig med bløde øjne og bed i min fod - stik mig noget hø, tudefjæs - og lad mig dog være - Jeg har dårlig samvittighed, jeg har mareridt, jeg ser mus allevegne - katten ser mus allevegne, der er døde mus allevegne og hesten får mus, jeg regner og tæller og ringer til alle og får nye dessiner - giv den dit, giv den dat - giv den dut - INGEN i Danmark fodrer derers plage ens - ingen I DANMARK VED HVORFOR DE FODRER MED DET DE GØR OG HVORMEGET OG HVORFOR - OG ISÆR IKkE HVORFOR. Hvordan kan vi overleve som nation? Hvordan kan vi have en fremtid? Hvornår blir vi smidt ud af Eu? Hvornår går det galt? Ingen i Danmark kan enes om at fodre en plag - alle kan fínde ud af det - men INGEN gør det samme som nogen anden. Ingen bog siger det samme som den anden bog, ingen foderkonsulent siger det samme som en anden foderkonsulent. Alle VED , og allle gør - undtagen mig. Jeg er den eneste i Danmark der ikke kan fodre en plag. Det er ret ensomt :cry: Jeg har nu lagt alle rådene sammen og oprette et regneark på computeren, der fylder 7 Gigabyte og er eftehånden kommet frem til en foderplan, der må holde: [b:7156ba5f4b]Hun får:[/b:7156ba5f4b] [align=justify:7156ba5f4b][b:7156ba5f4b] 5 høvlspåner, 7 tørfisk, og en slat kattemad. Dertil rigeligt med tørret tang fra Østersøen, tilsat en god håndfuld havrefras og et skvæt motorolie til plæneklippere.[/b:7156ba5f4b][/align:7156ba5f4b] Hun er fuldstændig dækket ind med hensyn til protein og energi, næringsstofferne balancerer perfekt og kosten modvirker direkte ledproblemer og OCD. [b:7156ba5f4b]Hvor svært kan det være? :mrgreen: [/b:7156ba5f4b] Nu vil jeg bare spørge, om I tror hun er ked af at have fået en sort grime? Den er fra Fakta? Der er små heste på?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg synes den foderplan, du er nået frem til er fuldstændig uansvarlig, Lone :evil: En slat af det ene, en håndfuld af det andet og et skvæt af noget helt tredje. Det går slet, slet ikke. :roll: De enkelte fodermidler skal vejes omhyggeligt af ved hvert måltid, så du er sikker på at plagen får præcist, hvad den har brug for - hverken mere eller mindre. 8) Din foderplan lyder meget billig, synes jeg - det er næsten for godt til at være sandt. Det er sørme ellers dyrt at fodre en plag op, hvis det skal gøres ordentligt. Men hvis analysen, viser at din plag vil være dækket ind med alt, må man jo gå ud fra, at det er i orden :idea: Dog synes jeg for en sikkerhed, at du skal få din dyrlæge til at tage blodprøver, biopsier, ekg'er og røntgen med jævne mellemrum, f.eks. en gang om måneden, bare for lige at tjekke, at alt nu også er 100 procent i orden. Forebyggelse er både bedre og billigere end helbredelse, ved du nok :?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

:evil: Altså nu spurgte jeg jo ikke om din mening om min foderplan, vel? Jeg havde bare sådan lyst til at skrive den på dette offentlige forum, det betyder da ikke at jeg er interesseret i andres mening?! :twisted: Hvis du ellers gad at respektere mig så meget, at du kunne læse hele mit indlæg, så havde du vel lagt mærke til, at mit spørgsmål handlede om noget helt andet, nemlig om farven på grimen - Det eneste jeg ville var at høre om I har nogen erfaringer med det? Og straks skal man overfaldes af sådan en hyæne, der bare sidder og vogter på mig, hver eneste gang jeg lukker munden op. :cry:
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Sådan som du fodrer, kunne du have nøjedes med en papirgrime, og den ville garanteret holde længere end hesten :twisted: Og jeg udtaler mig om lige hvad jeg har lyst til, at du ved det - det er sgu da et offentligt forum - HA :!: I øvrigt er der INGEN seriøse hestemennesker, der respekterer en mor til en dum ponytøz, som køber rideudstyr i Fakta :evil: Faktisk talte jeg faktisk pænt til dig - FAKTISKT!!! Det ku' du lære noget af :idea: Så tag dig liiiiiiiiiiiiiige lidt sammen, ikk'. :evil: Sådan nogen som dig, skulle ikke ha' lov at holde hest :roll:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Hov, hov - jeg har faktisk papir på, at min foderplan er helt ok og god for hesten. Hvad skulle der lige være i vejen med den? Jeg har skam spurgt en ekspert og han sagde osse at den var rigtig god!!! Men det kan du vel ikke svare på - du er bare ude på at nedgøre mig. Hvad mener du egentlig med det? Skal jeg nu kaldes for dyremishandler bare fordi jeg gir min hest en grime på fra Fakta? Påstår du at jeg er ond ved mig hest - du sku nødig snakke, jeg har hørt ting om dig - men man behøver jo ikke hænge folk ud herinde sådan som du gør. Jeg skriver et pænt og almindeligt indlæg og så skal du blande dig på sådan en nedgørende måde - det er da utroligt!!! Du sku bannes, sku du!!!!!!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Dét er hvad du er Lone Schannon!!! :twisted: Hvordan i alverden kan du give den smukke plag noget så kedeligt som en SORT grime... Og det er garanteret også GRIIIIIMT med de små heste på!!! :evil: Det er synd :cry: Næææ - sådan en lille fin hest skal have en LILLA grime med stjerner på - ellers trives den ikke! Og så ved enhver at en hoppeplag har behov for at blive pyntet med glimmer i man og hale (helst lilla, rød kan gøre det) og måske også glimmer på hovene :lol: Gør du det, så er det fuldstændig ligemeget hvad du iøvrigt fodrer med, for hypzen bliver så glad at den kan leve af ingenting :lol: Og hvis ikke du får skiftet den grimme sorte grime snarest, så melder jeg dig til DB! Nemlig! Så! :twisted:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lone

Post by Lone »

Ih, hvor er du ond HHansen! Jeg smed faktisk den lilla grime hun havde med sig ud - men så var jeg for nærig til at købe en dyr en - så hun fik bare den sorte fra Fakta :oops: Skal jeg så købe hende en anden? Og glimmer - hvor får jeg det? Må det kun være rødt og lilla? May-Britt: jeg gir hende stribede pebermyntestokke, som jeg har tilovers fra sidste jul - kan hun så mon ikke undvære sine Havrefras i foderplanen? Jeg er rigtig glad for at I synes om min foderplan - tak for det! :P Det er dejligt, at der er nogen der holder med mig og ikke bare hakker. :lol: Nu vil jeg så begynde at ride hende til - det kan hun vel sagtens klare? Alle heste kan jo bære 130 kg har jeg læst - så må en plag jo bare kunne bære det halve? :twisted: :twisted: 8) :shock:
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

skal bare passe til hestens farve - og til udstyret. Så når du får en lilla grime skal glimmeret også være lilla (rød/pink er en nødløsning hvis ikke de har lilla) :lol: Det kan fåes i flere rideudstyrsforretninger (og er VIIILDT dyrt, vi købte rødt til vores dyr igår - øøøndigt :lol: ) Ang tilridning, så er det meget nemt, det er ikke vægten du skal halvere fordi det er en plag - det er bare tiden. Så hvis du kun rider halvt så længe som du ville have gjort på en voksen, så kan hun saaaagtens bære de 130 kg (hvordan du så end vil komme op på det?? 2 ryttere måske??) :wink: Bare husk, at når hun nu bliver ridehest - så skal du lave foderplanen om IGEN :shock:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lone

Post by Lone »

Nårh - jeg køber straks noget glimmer og smører svesken ind i det!! Angående ridning: altså hvis en rytter på 130 kg kan ride den halve tid på en plag, så kan en lettere rytter vel ride dobbelt så lang tid på den mindre hest? Vil det sige, at jeg nu som alle andre kan begynde at galoppere uden at varme op? Springe tre gange om ugen? Jeg gir hende selvfølgelig klokker og gamacher og støttebind og halebeskytter og indspændning på, alt i pink, kalder hende Prins - og så leger jeg lige lidt HMS - og joiner hende op på folden, det gør jeg alligevel så tit, er der faktisk ret meget. Tak for rådene - og hvis hun blir halt, er det så iorden at jeg først ringer efter dyrlægen, når 10 har svaret i tråden? Jeg ved jo, at hvis hun viser tegn på forfangenhed så skal jeg bare ride hende rigtig meget, så går det nok over. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Post Reply