Øvelser til plag

Post Reply
Lone

Øvelser til plag

Post by Lone »

Udover almindelig træning af plagen i at ´´gå i snor´´ ville jeg faktisk meget gerne berede hende til livet som hest med at træne andre ting med hende. Jeg bruger sommetider 7 games i redigeret version på de andre heste - men kan ikke rigtig samensætte en halv times spændende arbejde. Jeg kommer faktisk selv til at kede mig. Nogen der har et input til dette - som er sjovt, lærerigt og udviklende uden at være for meget for den lille hest.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

klikkertræning, det er ihvertfald sjovt :)
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Jeg ville variere træningen meget. 5 min. hvor man lære at stå stille, så flytte sig for tryk, gå pænt i snor og når det virker udvide med trav og gallop på kommando og selvfølgelig ned i skridt og stå stille igen. Gå nogle ture, hvor man ser verden. Gå over bomme, platikposer oa. Longepisken over hele kroppen, tæpper af og på mens den står stille. Løfte ben mens den står stille. Hoppe rundt om den uden den bliver forskrækket. Når den har lært at stå stille, så kunne bede den stå og gå væk fra den uden den går med. Kunne bakke et par skridt ved at sige det. Alt sammen på hhv. bane, ude på tur og på folden. Hesten behøver ikke ind og trænes hver dag og tit kan 5 min. på folden være nok til at holde det ved lige. Jeg ville maks træne den desideret 2-3 gange om ugen og resten bare foregå i den alm. omgang med hesten. Nogen dage er 30 min. for meget andre dage for lidt. Det kommer jo helt an på både dit og hestens humør. Det er kun fantasien der sætter grænser, men det var nogen af de ting jeg udsatte Brini for i den alder og jeg ved minus om HMS efter nogen metoder. Men jeg fik en hest som var velopdragen og super nem at tilride ud af det. Og siden har det sørme også virket for de andre unghest jeg har haft fingre i. Det er en gave at få lov at have dem fra den alder. Camilla
Lone

Post by Lone »

Tak for det Camilla - det lyder som et program. Det med klikkertræning kan jeg altså helt ærligt ikke se formålet med - at hesten reagerer på en klikkelyd istedet for på min stemme eller på mine bevægelser - hvorfor skulle det være så godt? Er det nu ikke bare endnu et påfund for at sælge noget grej? Og det er ikke for at være dum og fornærmende jeg siger det - jeg [b:9e4d0a9231]kan[/b:9e4d0a9231] helt ærligt ikke se ideen - men vil da gerne være klogere.
Post Reply