Jeg blir vanvittig [Fodring af plag]

Berit
Posts: 146
Joined: Sun 19. Feb 2006 14:54

Post by Berit »

bom bom ja det er en svær ting, det fodring, jeg har igennem de sidste mange år hoppet med på vognen om færdig blandinger, men jeg kunne ikke få hestene til at trives optimal, så jeg er gået tilbage til det som jeg altid har fodret med, havre, hestekraft( førhen raket)hø og wrap. de heste som vi igennem tiden selv har avlet har aldrig haft problemer med bentøjet eller andet, så sådan fodre jeg og føl og plage stor trives. hingsten som er vokset op under samme forhold, var i røngten i fredags med henblik på at forsikringen skulle hæves, hans billeder var helt rene alt perfekt, hvilket ifølge dyrlægen faktisk hører til sjældenhederne idag. vh berit
Lone

Post by Lone »

Men det forstår jeg da slet ikke? Alle steder står der at man ikke må give meget havre? Eller er det nu kun foderfabrikanterne der skriver dette? Hm........
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Hvis plagen får meget hø/wrap, så har den ikke brug for ret meget havre, og derved får den heller ikke for meget stivelse. Så vidt jeg er orienteret, kommer problemerne med benene, når ungdyrene vokser for hurtigt = når de får for meget protein. Der er ingen tvivl om at mange føl og plage i dag får for meget protein - det gælder jo om at få dem så store som muligt!
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Berit
Posts: 146
Joined: Sun 19. Feb 2006 14:54

Post by Berit »

kan ikke lige huske hvor jeg har læst det, men for meget protein har vist ikke så meget at sige, det er vist en skrøne også !? men som udgangpunkt er hø og wrap jo basis foder i alt god fodring, og wrap har somregel et højt protein indhold. jeg tror at hvis man fodre, som før skrevet efter at plagen har et passende huld og iøvrigt er veltilpas, så er man på rette kurs, der næst er det yderst vigtigt at de unge heste er så meget ude som det overhovedet er muligt, mener at det er på foulum der lige har været foredrag om konsekvenserne af føl og ung heste der er for lidt ude, syntes at havde hørt at det faktisk var en af de størrere årsager til vækstproblemer og senere hen led problemer end selve fodringen. vh berit
Mon de har tabt os bag en vogn fra USA
Lone

Post by Lone »

det ville jeg ellers gerne læse, Berit - vrid hjernen!!! Ja, jeg er også overbevist om, at for lidt udeliv er årsag til mange flere elendigheder. Folk der avler professionelt eller halv-professionelt er vel også ret tilbøjelige til at smide hestene ud. Det er nok langt mere private småavlere, der får et føl på deres hoppe, der har lidt anderledes ideer, såsom at det er synd for hesten og føllet fryser og denslags. - Heste skal være ude - så meget som muligt!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Der var en artikel i Magasinet Hest i foråret (tror jeg) om ´´motionsbetinget ocd´´. kort beskrevet, har man fundet ud af, at de føl, der er ude i mange timer hver dag, har færrest røntgenforandringer, føl, der slet ikke kommer ud de første måneder, har lidt flere, mens føl, der kommer ud nogle få timer hver dag, har suverænt flest. Men det er kun en del af forklaringen på ocd. Avl og fodring har også betydning for udviklingen af det skidt. Jeg har ikke hørt at det skulle være en skrøne, at for meget protein er skadeligt, så jeg vil også meget gerne læse den artikel, Berit.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg fandt det her i en dyrlægebrevkasse: [quote:f41ec8b391]OCD er en såkaldt multifaktoriel sygdom. Mange faktorer indgår i udviklingen af den og i den grad, sygdommen får. Sådanne faktorer kan være arvelige, hormonelle eller fodringsmæssige. Overfodring og deraf følgende ujævn tilvækst og kobbermangel i foderet er beskrevet som mulige udløsende faktorer, når det drejer sig om fodring af føl og plage. Også korrekt fodring af den drægtige hoppe er vigtig. Dyrlæge Jørgen Falk-Rønne[/quote:f41ec8b391]
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Berit
Posts: 146
Joined: Sun 19. Feb 2006 14:54

Post by Berit »

kan ikke finde det, kan også være noget jeg har skimtet løsligt og ikke nærlæst, klart at vitamin/mineralforhold spiller en vigtig rolle også. vh berit
Mon de har tabt os bag en vogn fra USA
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

Jeg ville... Kontakte en uafhængig foderkonsulent. Man kan desværre ikke regne en bjælde med at de angivelser, der står på produktet passer til netop DIN hest - snarere tvætimod. For det kommer alt sammen an på hvad du ellers giver hesten, om du har en grovfoderanalyse, om du kender forskellen på hø og frøgræs, om din hest er af den ene eller den anden mere eller mindre trivelige slags etc. Tanja Bromley fra foderplan.dk har jeg endnu ikke hørt noget skidt om - Christina Keppie (keppie.dk) er også dygtig. Derudover er der HorseConsult.dk, som er Dorte Rebbe's domæne - hun har også styr på den slags. Hvis man selv skal sidde og bakse det hele sammen på papir og ikke har et foder-plans-program til at foretage alle de små, irriterende udregninger kan det hurtigt blive uoverskueligt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply