Træning af Travheste

Jeanie

Træning af Travheste

Post by Jeanie »

Travhesten ER og Bliver en race, som er avlet med henblik på at fremme dens evner indenfor bare én gangart nemlig travet. Dette er ikke ens betydende med at denne race altid, og kun kan bevæge sig i trav, men den besidder også evnen til , skridt og galop og ikke mindst passgang, hvilket også bliver brugt i Pacerløb, indefor travsporten. Travsporten er en oldgammel sport, og den kunne allerede i romerriget underholde selv den mest tvære kejser. Da var det blot stridsvogne, der blev brugt og langt tungere heste, men det foregik i trav. Senere afholdt man rundt om i Europa Gadeløb, hvilket stadig finder sted i vore dage visse steder i bla. Spanien og Italien, man lukker gaden / vejen af, og feltet traver lystigt afsted gennem byen, på asfalt vel og mærke. Idag er det dog i de fleste tilfælde under langt bedre konditioner hestene bliver trænet og kørt, og for at gøre en mega lang historie meget kort så kommer det her i korte træk, hvodan man laver en travhest. Når Travhesten er ca 1½ år kommer den oftest i tilkøring hos en Proff. Træner, hvor af der er ca 10-12 stykker i DK. Mange amatøre har også træner licens,men skal ikke leve af sporten. Hesten vænnes til selen, således! Selen lægges på, og den får et hovedlag på, hvor det sætte gummi tøjler i, ligesom store elastikker, disse føres fra biddet og om til selen, og hesten bliver nu trukket på fold eller i paddock, hvor den kan muntre sig med sit nye udstyr! Sådan foregår det et par uger, hvor den samtidig også skal i lounge og lære at vende og gå på begge volter. Efter ca 14 dage, er tiden for tilkøring kommet, og hesten forspændes en langvogn/ trænings sulky, iføres lukket hovedlag med tjeck. Tjecken er den rem der går fra tjeckbiddet og op over hestens hoved ned over manken, for at fast gøres på selen. Denne tjeck forhindre hesten i at sætte hovedet ned mellem benen og eller stikker det under vingen på startvognen. Som regel foregår tilkøringen problemfrit, da det lukkede hovedlag forhindre hesten at se bagud og tilsiden, desuden har den vatpropper i ørene så heller ikke skramlen fra vognen skræmmer den, og Træneren kan sidde op i vognen og skridte derud af. Dog er der nogen heste, der ved at mærke at de skal trække, enten lægger sig ned eller slår bagud, men i de fleste tilfælde går det fint. Når hesten har vænnet sig til at trække, og den har skridtet nogen gange, sættes den i trav, og det går ikke ret stærkt, og det er ikke belastende, og træner er altid meget ops. på at sener, og ben er i orden. Efter en måneds tid hos træner, kan hesten siges at være let tilkørt, og træningen påbegyndes og dette altid med langsom arbejde som det kaldes i fagsprog, og dette langsom arbejde fortsætter til man vurderer at grundkonditionen er på plads, og hesten selv udviser motivation for lidt mere fart, men langsom arbejdet er i højsædet, da skader oftest sker ved hurtigarbejde. Hesten går stadig med det lukkede hovedlag og med tjeck, og er det nødvendigt sættes der også pullerdåse på.Denne forhindre hesten i at trække hovedet så langt ind mod halsen at den evt. ville kunne kvæle sig selv, tit sket hvis hesten bliver for hidsig. Heste der puller meget går oftest med meget stram tjeck og pullerdåse! Og så findes der et hav af ´´totur ´´instrumenter af bid, som jeg vil undlade at komme nærmere ind på, da de ikke bruges på de helt unge heste, og ej heller på nogle af mine garvede. Foruden Tjeck, lukket hovedlag, og pullerdåse, ses unghestene og flere ældre heste også med tungebånd. Det er for at forhindre hesten i at smide tungen over biddet. Tungebåndet er fastgjort således: Man tager fat i tungen, lægger båndet rundt om tungen en omgang og der næst føres enderne ud i hver sin side af mundvigen, og der bindes under/ bag hagen..lyder ikke rart vel, men det er det bedste at gøre, andet kan være farligt, såfremt hesten vil smide med tungen. Nå ,men vi har jo den her hest i træning, og den går langsom arbejde. Efter at have trænet dette langsom arbejde nogen tid, begynder man at indlægge nogle intervaller for hurtig arbejde i den daglige træning, eks.vis efter at hesten kan gå 8-10 km i jævn arbejds tempo, og udviser kapacitet for mere, begynder man så at tage et par langsider, eller en ligeud bane i hurtig arbejde, ca 800m hvorefter man sætter ned i arbejds tempo igen, disse intervaller bygges op over en perioden, man maser ikke bare på. Alt efter hvor ´´travlt´´ ejeren af hesten har, bliver hesten meldt i prøveløb, når den har konditionen, og de grundlæggende principper iorden. Træneren vurdere oftest dette i samråd med ejer. Mange Travheste ejere vil helst se penge, og hestene sendes i prøveløb meget tidligt, iflg. min overbevisning,men sådan er sporten. Hesten godkendes på tid og det er 1:35.0 for 2 års heste lige pt. på distancen 2000m og dette er dog en sær regel for L- årgangen, men ellers er det vist 1:25.0 der godkender. Bliver hesten godkendt kan den meldes i løb, og oftest er det formløb, og senere bliver det så alle de andre løb, og vinder den kan der findes endnu andre løb afhængig af den præmiesum den er belastet af, og evt. point. Kun ejer kan melde en heste i løb, men træner kan slette den igen med gyldig grund. Med hensyn til fodring, af travheste, er det som med alle andre heste, man giver det man er glad for at bruge og det hesten fungere på. Jeg ser desværre at der bruges meget billigt foder, og derved højere dyrlæge udgifter rundt om i travstaldene, bla. andet er det ikke ukendt at der fodres med ren hel havre og Chervinal plus (olie), det skal jo være billigt hvis man vil tjene penge...hvor herre bevares..nå det var et sidespring. Men her er hvad mine heste i træning får! Morgen: 1 kg Marstall Tunier ( Indeholder masser af E- Vitamin) 2 Kg Havre Middag: Udblødt hvedeklid ca 1 liter, med kogte hørfrø Aften : 1 kg Marstall Tunier 2 kg havre 1 l. Betfoer ½ l hvedeklid Desuden masser af godt hø og halm. Dem der er hjemme får: Morgen : ½ kg Marstall Tunier 2 kg valset havre Hvidløg og hele hyben Aften : ½ Kg Marstall Tunier 2 kg Valset havre ½ kg melasse 1 dl. special olie/ soya olie hvidløg og hele hyben Desuden får unghestene soya skrå, afmålt naturligvis, da de skal have 30- 40 gram flere proteiner end ældre heste. De ældre heste får ikke soya skrå, da det går lige i deres led og de bliver stive. Hvis der er noget jeg har glemt, udeladt, eller på anden måde ikke fortalt jer om så sig til og jeg vil følge op på det.. :) Jeanie
Lone

Post by Lone »

Lige et par spørgsmål: Det er med tjecken og tjeck- biddet forstår jeg faktisk ikke. Hvad er sådan et bid? Og hvad mener du med ´´stikke hovedet under vingen´´? Andre køreheste stikker da ikke hovedet ned - hvorfor har man brug for at hindre det hos travheste? Hvorfor trækker den ikke ringere, når den vel blir nødt til at sænke ryggen? Og det med pulledåsen forstår jeg heller ikke - hvor og hvornår opstår kvælningsrisikoen? Jeg trode at alle travtrænere og ejere brugte suverænt godt foder, det er da for dyrt at spare?! Meeen hold da op nogle mængder - her kan vi sgu ikke være med! Har faktisk spekuleret over det med hyben - hvad gavner det? Og hvor køber du så store mængder hele hyben? Og rides de bare til for at kunne sælges som rideheste bagefter? Kan man som ejer blande sig i træning, fodring og pasning? tager jeg fejl, hvis jeg mener, at de fleste ejere slet ikke egentlig interesserer sig for hesten som sådan? Må man spille på sin egen hest`? MÅ trænerne?
Jeanie

Post by Jeanie »

Det er rigtig mange spørgsmål på engang Lone men vil forsøge at svare på dem allesammen. Tjecken er et sikkerheds ´´net´´, det at den evt. ville kunne stikke hovedt under vingen på startvognen vil kunne få nogle alvorlige konsekvenser, for hest som kusk og andre deltager i et sådan tilfælde. Tjeckbiddet lægger et hårdt tryk på ganen, og får derved hesten til at rejse hovedet for at undgå dette pres.Ganetjeck kaldes det også. Du kan rent faktisk ikke holde en Travhest der kan sætte hovedet ned, og den har lettere ved at slå dig af sulkyen ved ikke at have tjeck på, så for sikkerhedens skyld!! Du sidder også [b:b8643ae689]nede[/b:b8643ae689] bag heste og ikke [b:b8643ae689]oppe [/b:b8643ae689]bag hesten som ved alm kørsel. Når en hest puller ( trækker) meget hårdt er det sindsygt hård for armene, og du ser tit kuskene nærmest ligger ned for at holde hestene. Pullerdåse, er et plastrør der spædes fast under hestens store kæbeben, der hvor hovedt går i hals, det forhindre hesten i at trække hovedet så langt ind, at den lukker for luftvejene. Disse situationere opstår rent fakta tit, især ved heste der er nemt at tænde. Sker dette underløb, ses det med trænede øje, ved at hesten pludseligt går i slinger, og ender langt nede i sporet ret hurtigt, i værste tilfælde falder den bare død om, eller ´´besvimer´´. Da det med foder er Træners afgørelse, og betalingen kommer fra ejer, er han tilbøjelig til at fodre billigt, det koster dog imellem 110,- og 120,- + moms om dage at have en hest i træning, men mange proffer, skummer pofitten de forkerte steder....beklager!! Hyben, det er let nok i denne tid, jeg plukker dem i guds frie natur, og det lige uden for døren stort set. Hyben indeholder en del jern, og ikke mindst de reneste C-vitaminer du kan få fingrene i . Jeg tørrer gerne en del til vinteren,og de elsker dem.Jeg plukker dem fra Strandrosen, de store du ved!! Travheste rides ikke med henblik på salg,men for at bygge rygmuskler på, det får de nemlig ikke meget af ved blot at blive kørt, da er det mest bringe og baglår, så for at styrke hele muskulaturen, så ridetrænes der også, og en del af ridetræningen består af galop. Du kan sagtens blande dig i fodring og pleje af din hest, men de færreste gør det, og de der gør og måske gør det lidt for meget ( ligesom mig)...kan blive bedt om at flytte hesten. Det er træner der har det overordnede ansvar for hesten så længe dine står hos ham, også med hensyn til dyrlæge m.v. Og nej du tager bestemt ikke fejl med hensyn til dine tanker omkring ejere. Heldigvis er de fleste interesseret i deres dyr, men mange travheste ejes på anparter, og der findes anpartshavere der aldrig set hesten, andet end hvis den løber på en bane i deres nærhed, så står de sammen med 15 andre og spiller højrøvet, og praler af at de ejer en 15.del af hvist nok den sorte med nr 4..??? :roll: Men vi er da heldigvis rigtig mange rigtige hesteejere.....som ikke er bange for at blive beskidte og komme i det gamle tøj på banen. :wink: Håber det klarlagde lidt mere af Travets forunderlige verden.. :D
Lone

Post by Lone »

Jo - tak for svarene - Nu tør jeg jo næsten ike spørge mere - så det venter jeg med.... Men forstår nu det med tjecket - er det ikke det der mærkelig bid - halvrundt? Kører du selv - (bare et lill-bitte spørgsmål) Jeg har én gang været til travløb - da havde jeg lige haft en traver i pasning af en træner, som så gav mig en masse tips..... Om jeg spillede.......
Jeanie

Post by Jeanie »

Ohh..jeg glemte at svare på om jeg må spille på egen heste , ja hvis jeg ikke selv kører. Træner / kusk må ikke spille...de ved jo alt om de andre heste der løber !! Jeg kører ikke selv i løb,men jeg køre selv under træning. Biddet til Tjecket ser ca sådan ud o----o de er blot en tynd stang med små ringe!! Her er lige et billede af en Hårdt tjecket hest, med halvlukket hovedlag, den rem der løber i midten af hestens hoved er den der holder tjeck biddet og fører fortjeck til bagtjeck, som ses som den stramme rem langs manken/ manen [img:73e7e36000]http://i15.photobucket.com/albums/a396/Kondanizza/Billund15.jpg[/img:73e7e36000]
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Det dér tjeckbid lyder da lidt brutalt. Mon ikke hestene kunne køres med en bidløs trense, hvis trænerne lærte - og benyttede - noget HMS? :roll: :lol: Mere seriøst, kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om, hvor lang tid en traver får til at bevise sit værd? Det er selvfølgelig nok meget individuelt, men ejerne ser vel gerne, at der kommer nogle penge i kassen...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
FANNE
Posts: 69
Joined: Tue 18. Jul 2006 14:38

Post by FANNE »

[color=blue:11b406d162]Tusind tak for et interassant indlæg. Der er blevet sat en del mere ´´på plads´´ efter at have læst det. Måske jeg skulle tage ud på Billund travbane og se der ´´Live´´. Som barn kom jeg en del gange på Charlottenlund Travbane, da min mormor var bidt af en ´´gal´´ travhest. Jeg husker dog ikke meget andet, end de ponyer der også var, så der kunne købes en træktur. [/color:11b406d162]
Lone

Post by Lone »

Ja, men ærlig talt - hvis man tror på og benytter sig af Natural Horsemanship, så ville det vel også virke på en travhest? Hvorfor gør man så ikke det? Vil nogen stille op til eksperimentet? Det virker altsammen ret brutalt for os blødsødne ryttere - som ikke kan få biddene tykke nok, rider med den letteste hånd i verden. Jeg kan godt sætte mig ind i begrundelserne, og jeg kan også forstå at man ikke har lyst til at køre uden - jeg kan bare ikke befri mig for en fornemmelse af at det ER noget brutalt, at der ikke rigtig er nogle formildende elementer i det at bruge et tjeckbid? Kører alle med det? Det har man vel ikke altid gjort? Men faktisk lyder din beskrivelse somom jeg har ret i min formodning - om at de trækker ringere med hovedet rejst - de ville ikke være til at holde med sænket hovede siger du -? Hvor hurtigt løber sådan en toptunet traver egentlig?
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

På Billedet ser det ud til at hesten både har tjeck og noget som holder nedad? Kommer de to ´´indspændinger´´ ikke i karambolage med hinanden? Det ser ud til at den nedadholdende rem sidder i en næserem?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Jeanie

Post by Jeanie »

Lige et par svar til dem der spør' !!... :D [b:e101a25c75]Lone Beck:[/b:e101a25c75] Det er meget individuelt, hvor lang tid en hest får til at bevise hvad den kan. Det er i kke ualmindeligt at hesten flyttes fra træner til træner, hvis den ene ikke kan få den til at fungerer, så er der måske en chance hos den næste. Mange heste tjener aldrig en krone, og bliver meldt i løb den ene gang efter den anden, folk tror heletiden at nu vender det, men de kan ikke altid se at der ikke sker en pind, og tror blindt på deres egen overbevisning og glemmer hestens ve og vel. Men andre heste fungere bare fra starten af karrieren, og tjener guld, og der vil jeg lige sige at det er de færreste, og såfremt de tjener godt fra starten, og ikke har ejere der siger fra, så holder de heller ikke hele løbslivet (10 år), så forsvinder de pludselig fra startlisterne og man hører aldrig mere om dem- slidt op ganske enkelt !! [b:e101a25c75]Fanne:[/b:e101a25c75] Ja du skulle tage og kører en tur til Billund !! I aften er der Bager aften, og der er flere gode løb!! Vejret er jo fint, så hvorfor ikke. [b:e101a25c75]Lone Schannon[/b:e101a25c75] HMS bruges også af nogle travfolk men ikke ret mange, og uanset om man træner nok så meget HMS, vil der alligvel skulle være en del sikkerhed i løbene, det er ikke en helt ufarlig sport. Og nej man har ikke altid brugt tjeckbid,men det der var værrer, biddet er ikke forbundet med kørerlinen, men kun med tjecken, så det er kun når hesten sætter hovedet ned det klemmer. [b:e101a25c75]Daisy[/b:e101a25c75] Martingalen er med til at forhindre hesten i at gå op- stejle !! Ja det lyder lidt underligt man mange travere har det med et gå i vejret, især under løb hvor de er tjecket, og det er igen en sikkerheds ventil, den er ikke fæstnet i næserem, men i kindstykkerne, der er som sådan ikke en næserem på et travhovedlag. Men hvor om alt er, så kan jeg med hånden på hjertet sige, at det er ikke så brutalt, så ville jeg ikke lade mine heste være med i den sport, men man skal ikke glemme at ikke alle er lige god ved hestene, men sådan er det jo indenfor alle gerne af hestesport. Jeg er den der siger fra, og jeg er den der diskutere med træneren, og jeg er også den der er parat til at tage hesten helt ud af sporten, hvis det ikke kommer til at fungere, så skal de ikke pine død tvinges, så bliver de bare hjemme og bliver redet på istedet for. Jeg kan give et aktuelt eksempel, Madammen vil nemlig ikke helt samarbejde ved interval træningen, hun bliver ganske enkelt meget sur og gal, vi ser det an måneden ud, hvis det stadig ikke fungere ved den 1 oktober, så komme hun hjem, og vi har talt om at bruge hende til distance i stedet for, det er travheste også ret ferme til. Spørg løs hvis i vil vide mere !!! Jeanie
Post Reply