Sover heste om natten.

Post Reply
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Sover heste om natten.

Post by Godzilla »

Hvis heste står i boks om natten, sover de så mere end hvis de er i løsdrift hele døgnet.

Jeg har hørt en sige at hesten virkede uoplagt og træt, fordi den ikke fik sovet nok når den var i løsdrift.

Jeg har fået opfattelsen at heste sover i "bidder" over hele døgnet. spiser og sover, spiser og sover?

Tager jeg fejl?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Sover heste om natten.

Post by 99E »

Jeg tror mere det handler om, at heste i løsdrift bevæger sig mere end boksheste - samtidig med, løsdriftheste ikke får påtvunget en for heste unaturlig døgnrytme, der gør dem "morgenfriske" efter at have stået stille hele natten i en boks.

For nej - det er ikke naturligt/normalt at heste "sover hele natten" og så er "friske hele dagen".

Men vores heste ændrede i hvert fald døgnrytme efter de kom i løsdrift - og som løsdriftponyer vil de, så vidt jeg husker, gerne have en formiddagslur ved 10-tiden.
Er det så da, man normalt har sin "træningstime", så kan det sagtens passe, hesten virker "sløv og uoplagt".

HVis nu samme hest, som bokshest, blev lukket ud klokken 8 - så ville den sandsynligvis stadig være "frisk" efter udlukning/være i gang med dagens samtaler med hestekammeraterne/whatever - og derfor virke mindre "sløv".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Sover heste om natten.

Post by Illum »

De sidste 3 år kom KK ud kl mellem 6-7 morgen hver dag, efter at have tilbragt natten i boks..og han var ikke sløv i ridetidsrummet som altid var mellem 8-10..

De mdr. de var på natfold på grund af varmegrader på 30 + og insekter i overflod snok sov han fra 8-11 efter morgenfoder og lidt hø. Og jeg red så først kl 11.30 da han bare ikke var til noget pga. græsning den halve nat og skulle sove lidt inden og det var ligge fladt udstrakt sove i de timer.

Den dag vi skulle flytte hentede jeg ham på folden kl 03.30 og han stod og blunded..

Nu har jeg ham hjemme og kan se at der blundes og græsses på skift, de vågner op ved 7 tiden hvis de sover ude, så græsser de og kommer op og blunder igen kl 10 til 12 så græsses der fra 12-15 og sådan fortsætter de døgnet igennem, dejligt at se så hurtigt han har fået en rigtig hesterytme.

Kommer de ind pga. vild torden og skybrud hele natten så sover de næsten fra de kommer ind kl. 22 til 06 hvor jeg kommer ud, det kan jeg se på at hømængden næsten ikke er reduceret.

Så her har jeg skifter rutine efter hestens rytme, heldig ham :-)
Post Reply