hvilke karakteristika/egenskaber er svære at avle væk?

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

hvilke karakteristika/egenskaber er svære at avle væk?

Post by Lone Beck »

Jeg har indtryk af at rigtig mange hobbyavlere sender deres hopper til en dødlækker hingst og forventer at føllet får alle sine anlæg fra hingsten :roll: Specielt ofte hører jeg, at hingsten skal (og forventes at kunne) kompensere for højde og gangartsformåen. Men hvor tit lykkes det egentlig? Og er der nogle ting, der er sværere at avle væk/frem end andre? Er det altid helt tilfældigt om føllet arver de gode eller dårlige (ønskede eller uønskede) egenskaber, eller er der nogle ting, der ser ud til at hænge ved generation efter generation? (håber I forstår, hvad jeg mener :? )
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
FANNE
Posts: 69
Joined: Tue 18. Jul 2006 14:38

Post by FANNE »

[color=blue:a58d8f5d6c]Nu har jeg ikke den store erfaring med avlsarbejde, men har, som du ved, lige hentet min egen hoppe hjem fra hingst. Hvorfor det lige blev ham skyldes bl.a: - Jeg har set 6 afkom efter ham i forskellige aldre, og jeg kunne li' det jeg så. - Sæla her en ´´interassant´´ afstamning på sin fars side, og jeg ville derfor gerne have en hingst med alle ben solidt plantet i jorden. Der er ingen tvivl om, at man ofte kan se hingstens egenskaber slå igennem. Går man et led mere tilbage er det Sælas Oldefar der har haft et yderst stærkt farvegen. Han har givet [i:a58d8f5d6c]sortblak[/i:a58d8f5d6c] vider til bla. Sælas far, der også giver den vidre i stort omfang. Jeg har en vallak stående og kendetegnet for de øvreige heste efter hans far er, at de er [i:a58d8f5d6c]meget[/i:a58d8f5d6c] specielle. Dette er jo ikke entydigt, da det i nogle hænder vil være en pragtfuld hest, men i andres vil det være ´´for stor en mundfuld´´. Men, man skal jo ikke glemme, at der også er en mor og et miljø, som alt andet lige også spiller ind og har betydning for, hvordan føllet bliver som voksen. [/color:a58d8f5d6c]
Lone

Post by Lone »

jeg har aldrig kunnet forstå, denne myte om, at hingstens egenskaber slår kraftigere igennem end hoppens? Det strider da imod enhver arvelighedslære og det kan da ikke være således at hesten som det eneste pattedyr adskiller sig heri? Mon ikke snarere det er en tro, der er opstået netop fordi de egenskaber man vægter højt, leder man efter hos hingsten og de egenskaber er dominante og man oplever det derfor, somom hoppens egenskaber slår mindre igennem? Man vil jo som regel forbedre sin hoppe - ønsker måske en kraftigere knoglevækst, større højde, en bestemt farve, rig hårvækst - og det er nok netop disse gener der er dominante. Men er der så forsket i dette? Farver ved man jo en masse om - men hvad ved man om gener for kraftig hårvækst , god muskelopbygning, godt sind osv? Og igen: hoppens sociale adfærd betyder jo rigtig meget, viser mange undersøgelser, føllets ernæring dels som foster, dels i følmånederne, føllets påvirkning af de første mennesker, andre dyr, andre heste - al det har jo en kæmpestor indflydelse på udviklingern af det nye føl - så generne er jo kun en lille del af det. Men ønsker man sig en sort hest, med 4 hvide sokker og tyk hale - så kan man vel med en nogenlunde sikkerhed avle sig frem til det. Men hvis jeg husker ret fra den menneskelige arvelære, så hænger mange ting sammen - nogle gener følges med andre, så årelang avl af sorte heste med hvide sokker ville måske udvikle en hestetype der havde kort gang, eller grønne mulehår - ?
FANNE
Posts: 69
Joined: Tue 18. Jul 2006 14:38

Post by FANNE »

[color=blue:a40897b3df]Mht at der tales om Hingstens egenskaber er det vel fordi, at hingsten er en hel del flere afkom end hoppen. Altså vil det, næsten, altid være muligt at finde nogen fæælles træk/egenskaber hos afkommet.[/color:a40897b3df] :wink:
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

På en GOD hoppestamme kan du næsten bruge hvilken som helst hingst og stadig få et godt afkom. Hingsten præger selvfølgelig sine afkom, men der er nu mere miljø og opvækst en der er præg fra hingste. men selvfølgelig er der ingen grund til at vælge en hingst med de samme fejl som hoppen. Men det er jo egentlig slet ikke det Lone spørger om... og ja der er lavet tabeller over arveligheds % i de forskellige eksteriør fejl.. men hvor mon den så lige ligger henne :oops: der er altså nogen som render og gemmer mine ting, men nå det kan være den kommer frem sammen med hingstelinierne !!
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Aha, Jytte - det er jo yderst interessant :shock: Jeg er bange for at du må igang med at rode i gemmerne (måske ligefrem rydde op? 8) ), for det her må du simpelthen delagtiggøre os andre i :D Slår lange ører nemmere igennem end korte :?: Er stejle koder dominante overfor bløde? Eller velsignes afkommet med korrekt stillede koder :?: Hvordan er chancen for at undgå, at hoppen videregiver karpelænd, laaang ryg eller hjortehals :?: Og jeg kunne blive ved :D Hep, hep, Jytte :P
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Det med øre gider jeg slet ikke høre om :evil: Zeus har lidt store øre :| men Mignon havde små og amadeus har også små, men, men, men Minuette som også er efter Mignon,, hendes afkom får ALLE samme MEGET store øre.. og hun har små.... men et eller andet sted i Mignons gener ligger der noget med store øre .... Faktisk har mange af Amadeus små øre lige som ham Og ryde op, NEJ nu må du lige stoppe...... Hvorfor dog det, så kan jeg slet ikke finde noget som helst.
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
FANNE
Posts: 69
Joined: Tue 18. Jul 2006 14:38

Post by FANNE »

[color=darkblue:105b26ac24][u:105b26ac24]jytteh [/u:105b26ac24][/color:105b26ac24] [color=blue:105b26ac24]De tabeller du tænker på, er det noget i denne stil som vi har hos DI - BLUP-tal? Jeg aner ikke, om det bruges i andre avlsforbund :oops:, men de giver en ide om, hvad man kan forvente sig af et givent føl, udfra de oplysninger man har på forældre, bedsteforældre mm. Her er et eksempel: 100 er gennemsnit og så er der + -.[/color:105b26ac24] [color=red:105b26ac24] DK2003204941 - Hera fra Højbjerg 4 Bedækningshændelser - Avlshændelse - Hesteejer -DNA/Blood - Heilsukort - Placering - Bemærkning Grundoplysninger - Billede - Kåring - Id. mærke BLUPevaluering - Afkom - Stamtræ Mankehøjde -0.1 Hoved 104 Hals 98 Ryg 103 Proportioner 100 Benkvalitet 102 Benbevægelse 101 Hove 99 Man og hale 103 Tölt 100 Langsom tölt 100 Trav 100 Pas 103 Galop 99 Spirit 98 Form under rytter 101 Skridt 103 Conformation 100 Rideability 101 Total afgivelse 101 Judged in Forældre 2 Antal registrede afkom 0 Assessments 0 Offspring with M1 0 Offspring with mane and tail 0 Offspring with slow tölt 0 Offspring with walk 0 Nøjagtighed 57 Standard deviation 8 Inavls koefficient 1.21 [/color:105b26ac24]
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Nej Fanne den ligner ikke ret meget, den går på eksteriøret og kun det, og det er en ca. % fordeling over hvad eksteriør fjel/fordele der generelt vil være mulighed for at avle frem/væk, det er ikke på en enkelt hest. Men bla. DV og efterhånden en del andre racer bruger jo også at lave indekstal(disse beregninger vil DV gerne sælge til alle racer). desværre er hverken DI´s tal eller DVs tal særlig sikre før der er kommen en del afkom på.
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Jytte, du skal slet ikke være ked af de lange ører: Jeanie har nemlig selv fortalt mig i en tråd for 100 år siden, at de heste der har de længste ører er de klogeste... Nemlig... Intelligensen kan ses på ørerne :lol: (og min pony har ører der burde sidde på en meget stor hest :oops: ) Jeg vil iøvrigt også gerne se den tabel for arvelighed når du finder den :)
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply