hvilke karakteristika/egenskaber er svære at avle væk?

Jeanie

Post by Jeanie »

Ja det er rigtigt !! Heste med meget store ører er over middel intelligente, og har de samtidig kæber store og runde som tallerkner, så kan du godt regne med at din hest er meget lærenem og vide begærlig. Se også efter næseborene er de smalle og små er hesten understimulret, men er de store lettere runde, ja så har hesten fået megen stimulans samt den er nysgerrig og vågen, der er så mange små bitte ting ved hestens hovede der fortæller os hvem den er...
Lone

Post by Lone »

Det vil jeg altså lige anfægte: min hest har ret små ører - og hun er altså MEGET klog!!!! :mrgreen:
Jeanie

Post by Jeanie »

Ørene skal være [u:6adc38fbe4][size=18:6adc38fbe4]MEGET STORE[/size:6adc38fbe4][/u:6adc38fbe4], før det gælder..... :P
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Alt hvad der er recessivt er jo på det nærmeste umuligt at udavle uden MEGET strenge restriktioner. HVAD der så er recessivt og hvad der er dominat aner jeg så ikke en disse om - men mit eksempel med de recessive gener skyldes vor tidligere dejlige, nu afdøde Rhodesion Ridgeback, som var født med knækhale og derfor ikke måtte anvendes i avlen. Knækhale er imidlertid recessivt, hvorfor Ango's MOR og Ango's FAR som begge var fremragende, højt præmierede alsdyr jo nødvendigvis begge var BÆRERE af genet for knækhale og vedblivende ville sætte hvalpe i verden med det famøse gen. Om genet for knækhale skulle udavles måtte man jo genteste hele populationen og kun give avlstilladelse til knæk-hale-gen-frie hunde - eller i det mindste omgående ophøre med at avle på hunde, som een gang har haft bare en enkelt hvalp med knækhale i bare et enkelt kuld. I små populationer opnåes jo ofte det, at masser af recessive gener faktisk kommer til synligt udtryk. Dette giver meget ofte et generelt DÅRLIGT avlsresultat hvorfor man skulle synes at en overvejede mængde UØNSKEDE faktorer tilsyneladende nedavles recessivt?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Nu har je gfundet en gammel tabel over arvelighedsgraden den er fra 1993 (tror jeg) Jg har nogle flere , mn denne fandt jeg i en kasse i kælderen i dag og nu SKAL alle disse ting samles, gamle kataloger, stamtavler og alle de spændende statistikker jeg har lavet og som ligger alle mulige underlge steder. Afskrevet fra papiret : Arvelighedesgraden er den del af den samlede variation, der kan overføres fra forældre til afkom, på en måde der med en vis sikkerhed kan forudsiges. Den udtrykker derfor, hvor dtor en del vi kan udnytte direkte i avlsarbejdet. Type pg kropsform 0,45 Skulder og manke 0,46 Overlinen og bagpart 0,30 Forlemmer 0,24 Baglemmer 0,25 Bevægelsesn korrekthed 0,25 Bevægelsen , sving bæring og elasticitet 0,40 Helhedsindtryk 0,44 Jo højere avelighedsgradener, jo mere nøjagtigt kan man vurdere genotypen (arv) på fænotypen (avr + miljø), som hesten ser ud.
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Herligt, Jytte. Jeg glæder mig til at høre om mere statistik, for spændende er det jo. :shock: Men det var da nogle mærkelige resultater. Gad vide hvorfor forældrene ikke slår stærkere igennem på afkommets ben? Interessant... :shock:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Og, Birgit, forresten!!! Det vil altså sige, at der er noget om det, når folk siger, at føllet arver mere fra moderen end fra faderen? DET er dæleme tankevækkende. :shock: Det må du altså holde os underrettet om, når der kommer mere frem. :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

[quote:9de77181d9]Jeg mener også at DV har lavet den slags beregninger, problemet er bare at de kommer frem til nye resultater hvert andet år. Så det der var meget arveligt sidste år, slet ikke er arveligt i år. [/quote:9de77181d9] For pokker da også! KAN man da ikke få nogle ordentlige garantier i avlsarbejde? :twisted: Det er da for galt! Hoppeføl med fars hoved har jeg forresten også set på et stutteri her på egnen. Desværre! Hoppeføllene på det her stutteri efter samme hingst men vidt forskellige hopper, havde næsten alle en ualmindeligt grim udbulning mellem øjnene! Underligt fænomen :roll:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply