Hvede i foder

Post Reply
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Hvede i foder

Post by lonek »

Jeg har kigget lidt på forskellige foderblandinger og synes der er en tendens til at producenterne bruger mere og mere hvede. Det synes jeg er lidt foruroligende.

Førhen var det byg og havre, men så blev alle så forbandede stivelsesforskrækkede og korn skulle helst undgåes. Fint nok, synes jeg, men ernæringsmæssigt skal heste i nogle situationer altså have stivelse...

Men hvorfor er hvede ligepludselig blevet anerkendt som hestefoder?

Indholdsmæssigt indeholder hvede meget stivelse - mere end både byg og havre, ligesom majs faktisk, en anelse mere protein end majs, men mindst fiber og fedt end nogen anden kornsort... Samtidig er det gennem mange forskellige forsøg påvist, at hvede er meget svært for heste at nedbryde og derfor udnytte uden fordøjelsforstyrrelser. Dertil er hvede den største synder i både andre kæledyrs- samt menneskers ernæring mht allergier og intolerance.

Hos Besterly er hvede tit på førstepladsen over indhold, men også Brogaarden har valgt at have meget hvede i toppen (3-4. plads) af deres, ellers, anerkendte produkter. Hvis man gerne helt vil undgå hvede, er der altså langt imellem produkterne! Og ofte er det et produkt hos en producent, der er uden, hvor de andre indeholder hvede.

Hvordan har du det med hvede i hestefoder?
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Hvede i foder

Post by CXEC »

Hvis jeg kunne ville jeg helst ikke have korn i min hests foder. Så vidt jeg ved er der ikke hvede i det foder hun får pt. Så det holder jeg fast i.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: Hvede i foder

Post by mathea »

Jeg synes ikke hvede hører hjemme i hestefoder......ventede engang på dyrlægen fordi x antal heste havde fået fat i en tønde med hvede(til vildt)...hun måtte aflive 1 på marken og 1 eller 2 efterflg......bevares det kunne også være sket med andet grovæderi..... Men hvede er for stivelsesholdigt og svært omsætteligt for min smag

Jeg fodrer med NAGs fiberpiller og speedy-beet, og lige pt en lille håndfuld müesli (fordi hun er til den tynde side) ellers bare masser af godt hø
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Hvede i foder

Post by Godzilla »

Jeg anede ikke at der er hvede i hestefoder. Det er da ikke nogen særlig god ide? Med mindre at man har fundet ud af at det er bedre end havre og byg og at man insisterer på at fodre med korn.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Hvede i foder

Post by lonek »

Jeg er ret sikker på det er varmebehandlet (det er vist nok kun Brogaarden, der nævner det) - men stadigvæk! Men hvem har brug for at skifte havre/byg ud med den kornsort, der skaber flest problemer med allergier/intolerance - bare for at få lidt mere stivelse??

Hvis man kigger på økonomien, er det noget nemmere at dyrke hvede med overskud end de andre kornsorter... :ehj:
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvede i foder

Post by aribeth »

jamen det er da også det jeg tænker faktisk... det er billigt fyld... totalt unødvendigt!
Raxacoricofallapatorius
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

Re: Hvede i foder

Post by Armani »

mon ikke grunden er at hvede ikke bliver fordøjet af hesten, det foder min hest for er fra engermarks og der er hvede i den mysli de fodre med på stedet.....men hveden kommer HEL og ufordøjet ud igen og det er enda varmebehandlet.

personligt kan jeg virkelig ikke se pointen med at betale for noget hvor det ikke er altd der bliver fordøjet...det jo bare spild af penge et eller andet sted.

men måske andre heste fordøjer deres hvede, det har jeg ikke lige tjekket.
Jeg er altid fair,
Post Reply