for dælen, et helved vedr udlån af hest og smederegning.

tuttifrutti
Posts: 15
Joined: Thu 18. Oct 2012 22:14

for dælen, et helved vedr udlån af hest og smederegning.

Post by tuttifrutti »

Som i kan læse i mine 2 forestående indlæg, har det ikke været et nemt udlån jeg har haft af min hest.
Mit næste problem er følgende : I udlåns perioden af min hest skulle låner sørge for smed, hvilket er noteret 2 steder i vores kontrakt. Jeg valgte at ophæve udlånet, da låner ikke passede til hesten mm. Låner havde så smed til hesten 1 gang pga tabt sko og skulle jo sørge for denne regning, men nu har jeg fået en regning fra beslagsmeden om, at den som regning først er addresseret til, ikke vil betale regningen, fordi hesten er min..

Nu står jeg så på regningen vedr sko, som jeg aldrig har ringet og skulle have pålagt, men som låner har skulle sørge for.

Hva pokker gør jeg? Ringer til beslagsmeden på mandag og klager over regningen, men hva skal jeg sige? Hesten er jo min, men kontrakten forlyder jo på at låner skal betale- Skal smeden have kontrakten eller?
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: for dælen, et helved vedr udlån af hest og smederegning.

Post by aribeth »

Du skal bestemt ikke betale den regning... heller ikke selvom hesten er din!

Hesten var lånt ud i pågældende periode og det har du bevis for i henhold til kontrakten...

Smeden prøver bare at se om han kan få penge fra dig nu hvor de andre er nogle båtnakker! Men i den kontrakt udlejer indgik med dig stod der, at udlejer skulle betale for smeden... og hvis smeden vil have den at se, kan du da sende ham en kopi?

Det er sur røv for smeden, men du skal ikke betale for noget som der i kontrakten stod var udlejers udgift!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: for dælen, et helved vedr udlån af hest og smederegning.

Post by annetteB »

dét katrine skrev.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: for dælen, et helved vedr udlån af hest og smederegning.

Post by 99E »

Nemlig.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: for dælen, et helved vedr udlån af hest og smederegning.

Post by udlandet »

Ja, det de andre siger!
tuttifrutti
Posts: 15
Joined: Thu 18. Oct 2012 22:14

Re: for dælen, et helved vedr udlån af hest og smederegning.

Post by tuttifrutti »

Har snakket med pågældende beslagsmed og har sendt ham en kopi af kontrakten på mail og skrevet hvordan det hænger sammen. Håber snart denne sag er ude af verden.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: for dælen, et helved vedr udlån af hest og smederegning.

Post by 99E »

smukke-ped wrote:De kan ikke bestille smed på din regning.

Jeg kan jo heller ikke gå til dyrlægen med mine hunde og så få regningen sendt til naboen.

Nej, det kan jeg heller ikke få til at passe...
Jeg vil tro, smeden bare tænker, at hvis han kan få hesteEJEREN til at punge ud er det nemmere end fx at køre en inkassosag mod lånerne...
Går den, så går den - sådan tænker nogle mennesker.

That being said - det er da herresynd for smeden!
Der er da ikke noget værre end at komme ud til sådan en spade af en heste"ejer", der ikke betaler!
Det er sådan noget, der gør det besværligt for os andre - for det er sådan noget, der får smede og dyrlæger osv. til at kræve kontant betaling med det samme.

Heroppe skal man også betale kontant - uanset om det er de lovpligtige vaccinationer af kommunens "dyrlæge" eller om det er dyreværnsforeningens "behandelde gæstedyrlæger".
Og når man køber bil, kører køber og sælger sammen til forsikringsselskabet og på politistationen (omregistrering), før køber får lov at køre af sted med bilen... Det er "nok" belært af erfaring.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
tuttifrutti
Posts: 15
Joined: Thu 18. Oct 2012 22:14

Re: for dælen, et helved vedr udlån af hest og smederegning.

Post by tuttifrutti »

Det er også min tanke... Men låner giver ikke så let op for har netop modtaget en mail fra hende, hvori hun skriver at jeg har skrevet at jeg vil betale max beløb til opstaldning- hold af hesten (dette includerer ikke smed-da dette er udspecificeret) og at med den behandling jeg har givet datteren skal betale den regning..

smed til hesten skulle de selv sørge for. Dette er udspecificeret 2 steder i kontrakten. Jeg havde påtaget mig alle andre udgifter som dyrlæge-tandlæge-opstaldning osv. Syntes kun det var rimelig at de skulle have en enkel post at stå for.

Nu bruger hun det imod mig at disse udgifter jeg skulle have haft på hesten mens den har været lånt ud ikke overstiger det max beløb jeg havde skrevet jeg ville... Men låner tænker bare ikke på at jeg har betalt opstaldning + en mdr forud (som ikke er tilbage betalt, hesten flyttede 23 okt (Efter låners ønske) fik intet for nov mdr.) sammenlagt ca 5000kr- tandlæge 1100kr og smed da hesten kom hjem da den ikke var beskåret de 11 uger den havde været væk (hesten gik med sko hvor hoven var groet udover) 500kr- kun pålagt tabt sko. Derudover har jeg brugt 2000kr på at få den rettet ved berider.
Plus har nu en hest med hvide slidmærker efter en undertrøje som låner har lagt på hende som ikke passede.

Bør jeg egentlig svare tilbage til hende eller skal jeg bare S.... hende en lang mars..

Bør jeg skrive det til hende?
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: for dælen, et helved vedr udlån af hest og smederegning.

Post by Ane »

jeg ville ikke diskutere med hende om hvorvidt du skal betale.. jeg ville måske remse alle de udgifter op du har haft til at få hesten på ret køl, men ikke som begrundelse. Uanset hvad dit max. beløb er så er det hendes udgift at betale smed.. det ville jeg nok skrive.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
tuttifrutti
Posts: 15
Joined: Thu 18. Oct 2012 22:14

Re: for dælen, et helved vedr udlån af hest og smederegning.

Post by tuttifrutti »

Ja... smukke-ped og linke til den grimme grimme video jeg har af datteren som rider hesten så dårlig at jeg blir led og ked af det+ plus de irriterende billeder jeg har af hovene der er groet ud over skoene som hun fik påsat 3 dage før hun tog afsted og pillet af igen 3 dage efter hun kom hjem.. :anonym: :vader: :lea: :traet: :traet: :traet:

Ja Ane: har også meget lyst til at gøre det, men så er jeg bange for hun vil spamme mig med mails igen.. Hun prøvede jo også med sms at få mig i "snak" ved at skrive "grimme" ting men svarede ikke tilbage og nu prøver hun mails..

Hun syntes virkelig jeg er forfærdelig, men føler jeg har retten på min side.. Jeg kunne sagtens betale den regning, men syntes at efter den behandling jeg har fået, så er det blevet en principsag for mig.. Det er som om at hvis jeg bare makker ret, så "vinder" hun og det har hun ikke fortjent.. Betaler ikke regningen.. færdig bum basta :brok: . Skal bare lære ikke at få kæmpe knuder i maven hver gang jeg høre fra hende...
Post Reply