Er det ok at hente hesten hjem igen?

User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Er det ok at hente hesten hjem igen?

Post by annetteB »

Jeg mangler stadig en forklaring på, hvorfor du mener at det er nemmere at bevise et kontraktbrud, hvis der er angivet sanktioner for overtrædelse af kontrakten?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Er det ok at hente hesten hjem igen?

Post by Stimata Doamna »

Er det da ikke en sanktion, at låner mister brugsretten til hesten?
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Er det ok at hente hesten hjem igen?

Post by annetteB »

Hvem taler om en kontrakt på 28 sider? JEG gør IKKE!

Du har en mageløs evne til at bide dig fast i de totalt irrelevante ting :hhansen:
Der er INGEN der gør dig til fortaler for en kontrakt på 12 ,2,28 eller 128 sider - men du skriver, at
når man skriver kontrakt skal ALT med.
hvilket giver mig den opfattelse at du mener at trådstarters kontrakt har været utilstrækkelig - og jeg er naturligvis interesseret i hvad du mener burde have været mere uddybet.

Dernæst skriver du:
Er der indføjet sanktioner for overtrædelse af den? Hvis ikke kan det blive ret besværligt, at bevise at hun ikke overholder kontrakten.


Jeg venter stadig på en forklaring om, hvorfor det skulle være sværere - eller lettere, for den sags skyld - at bevise et kontraktbrud, hvis kontrakten indeholder specificerede sanktionsmuligheder i tilfælde af et sådant.
Det giver ingen mening for mig.

Det er faktum, at retten ikke kan gøre noget, såfremt det skulle komme til en retstvist, hvis ikke der er indføjet sanktioner for overtrædelse af kontakten.

Jamen dét er vi slet ikke uenige i. Nu er det bare ikke relevant for noget som helst, idet trådstarter som bekendt sikrede sig i både hoved og mås ved ikke bare at have mulighed for gensidig skriftlig opsigelse af kontrakten med en måneds varsel, men tillige lavede en "nødudgang" ved at indføje punktet om retten til at hente hesten med dags varsel, hvis hun skønnede det nødvendigt.
Det er giver HELLER ikke forklaring på, hvorfor det skulle være nemmere eller sværere at bevise et kontraktbrud?

Jeg skriver heller intet om penge! Det er jer. Klap lige hesten en anden gang inden i FARER i blækhuset.

Næ, men eftersom du bliver ved at tale om vigtigheden af at have sanktionsmuligheder i tilfælde af kontraktbrud OG trådstarter allerede havde sikret sig muligheden for at få hesten hjem med døgns varsel, så er det jo en oplagt tanke, at du kunne mene økonomisk kompensation i forbindelse med kontraktbrud - fx til dækning af dyrlægeregninger, erstatning af ødelagt sadeltøj eller lignende. Men dét er det så ikke. Fint. Hvilke sanktionsmuligheder mener du SÅ vi skal huske at få skrevet ind i vores kontrakter for at huske at få ALT skrevet ned?

At jeg "FARER i blækhuset" skyldes, at jeg synes du kommer med dårligt formulerede, uigennemtænkte og ikke mindst uanvendelige råd. Og det synes jeg faktisk er så meget desto værre, når du samtidig fremhæver dit arguments styrke ved at gøre opmærksom på din cand. jur.

Svarer til, at jeg kommer med dårligt formulerede, uigennemtænkte og dybest set uanvendelige råd til folk om deres haver efter hver stive klokketime at have gjort opmærksom på at jeg jo ER gartner og derfor ved hvad jeg taler om.
:lolskilt:

Ved FARE i blækhuset giver jeg dig muligheden for at omformulere, uddybe eller på anden vis forklare dig, så du ikke fremstår helt så uheldigt. Men det vil du så ikke. Ok.
Be my guest.
-cookie
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Er det ok at hente hesten hjem igen?

Post by MetteboDeluxe »

Hold da op Annette.. Er du færdig nu?

Oplysningen om afhentning med en dags varsel kommer først frem efter CXEC har snakket om sanktionsmuligheder. Og det er, såvidt jeg har hørt, rigtigt, at kontrakter med "du må ikke køre plæneklipperen i urets retning, når det er skudår, fordi det har du skrevet under på" ikke gælder "i retten". Hvis der derimod står en sanktion "Hvis du alligevel gør det, har jeg ret til din førstefødte datter!" kan kontraktbryderen derimod retsforfølges. (Det var da egentlig en temmelig ubehagelig sanktion nu jeg får læst den igen...)

Men Annette har nu også lidt ret. Hvis man skal give faglige råd som fagperson, er det så super vigtigt at det er brugbart og uddybende. "At ALT skal med" er ikke nok, for det syntes de jo sikkert de havde. Og der var jo heldigvis også noget der i, der kunne bruges :askepot: Hvis Annette bliver spurgt om gartnerråd er det heller ikke nok, at hun siger "den skal i jorden", hvis det nu er virkelig vigtigt, at den (hvad end det er) skal i sydvendt leret ørkensand og vandes ved fuldmåne. Og jeg syntes ikke, vi kan "forvente", at nogen ikke gentager noget, fordi de har snakket om det på et forum.

Nå... Så fik jeg vist sagt mit.

Trådstarter: Godt du fik hesten hjem igen :-) Jeg har også været udlåner, og det er så vigtigt at lytte til mavefornemmelsen. Får du det hele til at gå op nu så, eller skal den udlånes igen?
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Er det ok at hente hesten hjem igen?

Post by annetteB »

ja, du har helt ret mht rækkefølgen, Mettebo :-)
Men det er jo STADIG ikke relevant for bevisførelsen om der er oplyst om en sanktionsmulighed ved et kontraktbrud?
Det er hverken nemmere eller sværere at bevise at et kontraktbrud har fundet sted, bare fordi man har indført en sanktionsmulighed i kontrakten.
:skoer:

Det er nemmere at trække en kontraktbryder gennem retssystemet, hvis der er oplyst en sanktionsmulighed - men det fordrer jo stadigvæk at der er BEVIS for kontraktbruddet.
:linski:

Men selv derudover er der jo heller ikke meget andet konstruktivt at hente i juristens råd. Eller megen mening i det skrevne.
Muligvis er der enorm mening i det Celeste MENER - og juridisk belæg defor, endda - og det er derfor jeg ægger hende til at forsøge at genformulere sig, for det tilfældes skyld at der gemmer sig guldkorn, som jeg har overset i min akutte irritation over en uforståelig formulering.
Men jeg holder ikke vejret mens jeg venter. Ikke mere.
:hhansen:

jeg SYNES virkelig det er vigtigt at man udtaler sig korrekt, forståeligt, relevant og anvendeligt, når man i samme åndedrag fremhæver sin faglige baggrund for udtalelsen. Det lægger et andet pres på én, end hvis man bare skrev: jeg syns lissom du skulle gøre sådan og sådan, for det sir min far og han er pølsemand.
:peg:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Er det ok at hente hesten hjem igen?

Post by MetteboDeluxe »

annetteB wrote:jeg SYNES virkelig det er vigtigt at man udtaler sig korrekt, forståeligt, relevant og anvendeligt, når man i samme åndedrag fremhæver sin faglige baggrund for udtalelsen. Det lægger et andet pres på én, end hvis man bare skrev: jeg syns lissom du skulle gøre sådan og sådan, for det sir min far og han er pølsemand.


Enig enig enig!

Mht til det første, syntes jeg at have læst, at hvis der ingen sanktionsmulighed er, er kontrakten slet ikke gyldig, og derfor kan der som sådan ikke være tale om kontraktbrud overhovedet. "Det må du ikke" skulle ikke tælle, men jeg vil egentlig rigtig gerne vide om det er rigtigt eller ej.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Er det ok at hente hesten hjem igen?

Post by annetteB »

Mht til det første, syntes jeg at have læst, at hvis der ingen sanktionsmulighed er, er kontrakten slet ikke gyldig, og derfor kan der som sådan ikke være tale om kontraktbrud overhovedet. "Det må du ikke" skulle ikke tælle, men jeg vil egentlig rigtig gerne vide om det er rigtigt eller ej.


Såvidt jeg er orienteret er der nok tale om kontraktbrud, men hvis ikke der er oplyst en sanktionsmulighed, så kunne kontrakten i praksis lige så godt være ugyldig, for det eneste man kan gøre i så tilfælde er at konstatere at "ja, det er søreme et kontraktbrud. Ærgerligt"

Men for ikke at skulle hæfle sig igennem et utal af mulige hændelsesforløb med hver sin tilhørende sanktion, så er det jo noget nemmere at lave en allround nødudgang som den trådstarter havde gjort: Mulighed for gensidig opsigelse af kontrakten, skriftligt og med en måneds varsel - OG mulighed for at tage hesten hjem med dags varsel alene begundet i ejers vurdering af tingenes tilstand.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Er det ok at hente hesten hjem igen?

Post by MetteboDeluxe »

Det er vi slet ikke uenige om. Og godt den var der.

Kunne låner så egentlig have sagt, "Nahej, du får ikke din hest tilbage før jeg bestemmer du må!"? Når der ingen sanktionsmuligheder er mener jeg.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Er det ok at hente hesten hjem igen?

Post by annetteB »

egentlig kan man jo forestille sig hvadsomhelst - osse en låner der ikke vil aflevere det lånte.
Og i så fald kunne det have været smart at have listet en sanktionsmulighed ind.
Om man så vil have held af at gennemføre dén overfor en låner som ikke vil aflevere - og hvor lang tid det i så fald vil tage at få det slæbt gennem retssystemet er et åbent spørgsmål.
:lea:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply