Atypisk forfangenhed?

Post Reply
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Atypisk forfangenhed?

Post by MetteboDeluxe »

For 3 dage siden bestemte jeg mig for, at det var på tide de 2 tykke drenge kom lidt i gang. Luxus blev longeret en lille smule og Flacki blev bare sat i trav (fra jorden) et par gange. Altså løb 10 meter ligeud og skridt igen.

Flacki kender I jo godt. Han er en ældre pony, tidligere med forfangenhedstendenser, men det er aldrig blevet diagnostiseret af en dyrlæge og sidste sommer fungerede han på sommergræs (Der er blevet taget alle mulige og umulige forbehold). I år fandt jeg så det ældste stykke engjord med sparsomt græs og var sikker på sommeren var sikret. Men ak!

De er begge blevet noget sommertykke (Skam mig!) og i forgårs, da jeg ville træne lidt trailerlæsning med Flacki var han øm. Ikke på hård bund (atypisk tegn nr. 1) og ikke på forbenene (tegn nr. 2). Det var når han skulle lægge vægt på bagbenene og gå op i traileren. Der er ingen varme hove (tegn 3) og ingen puls (tegn 4).

I første omgang tænkte jeg, om det kunne være den sparsomme træning dagen før, og han fik mundkurv på og blev smidt på fold igen. Han skridtede meget villigt (og haltfrit) hele vejen ned til folden. Jeg fandt en smule muk på bagbenene, ringede til dyrlægen der mente det kunne være det, og at jeg skulle se tiden an.

Men i går var han lige så øm, så jeg fik dyrlægen ud. Han mente det var EMS, men meget atypisk. Jeg skulle ikke bekymre mig om gigt og spat osv. Så nu kommer han af græsset og på hø/halm. Monsterbesværligt eftersom jeg havde håbet de kunne gå en måned mere og ikke lige har en jordfold noget sted. Det er dog løst. Har fået (halv dosis) smertestillende af dyrlægen til de næste 5 dage. Jeg ville ikke ha han fik for meget. Han må godt kunne mærke at det gør ondt.

Han er ikke egentlig halt på bagbenene (men det er jo også begge to) og det kan bedst ses ved at han står og aflaster på skift. Han reagerede på visetertangen på begge bagben, men ikke forben.


Min tanke er jordfold, hø og halm, let motion (når ømheden er væk selvfølgelig), skrump og.. hvad mere? Han har været på Safe and Sound fra Brogården, men det er mange penge at gi for snittet halm. Spillers har vi ikke prøvet. Jeg husker noget med kanel og... magnesium (??) til EMS heste og er der andet jeg kan gi ham? Nogen der har oplevet et lignende forløb? Er der noget jeg overser?

Har en god fornemmelse, så regner med han kommer sig. Lille Flacki.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Atypisk forfangenhed?

Post by Lena »

Åååh den lille Flacki....... God bedring med ham........
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Atypisk forfangenhed?

Post by 99E »

Kanel, magnesium og de dersens loppefrøskaller/HUSK.
Jævnt foderindtag med mange fibre og minimalt sukker fordelt over så meget af døgnet som muligt.
Kig på beskæringen og se, om der er mekaniske ubalancer, der forværrer sagernes tilstand.

IMO er alle mulige "smarte fodertyper" netop det: Smarte fodertyper.
Det er dyrt halm. Giv ham vitaminer og evt. snittet hø/græs oveni - eller roepiller.
Sidst jeg tjekkede får vores (stadig) roepiller, vitaminer og wrap.
Forlæng tyggetiden på hø/wrap ved at bruge fintmaskede hønet.
Så snart han er rengående, tager du ham bare med som håndhest på nogle ture. Eller, i mangel på bedre, rundt på marken en times tid...
Amaryllis kunne fint følge med vores i skridt og trav (hvilket i Sorcha-tempo for Ryllen var trav og galop, så hun fik ret heftig motion - men var så også i form til det...).

Der er også den mulighed, at Flacki meget uheldigt har fået en hovbyld i begge baghove samtidigt.
Hvis det er dét, burde de kravle ud i løbet af den næste uges tid. Holde øje med hans kronrande.
Men behandl ham som EMS-tilfælde indtil noget andet er bevist.
Under alle omstændigheder er han i højrisikogruppen som ældre, småtyk shetlænderponytype.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply